Permalänk
Medlem

Ändra luftflödet

Standard är idag att ny luft sugs in nedifrån från golvet eller från frontpanelen, i mitt fall innebär detta att en del damm sugs in i datorn.

Min fråga är då:
Är det någon större skillnad att ändra på luftflödet så luften sugs in i de övre delarna av chassit och åker ut i de nedre?
Då varm luft naturligt vill ta sig upp så måste denna ide innebära sämre luftflöde genom chassit men är det tillräckligt mycket för att påverka temperaturen på komponenterna i datorn?

Edit: Stavfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nabel:

Standard är idag att ny luft sugs in nedifrån från golvet eller från frontpanelen, i mitt fall innebär detta att en del dam sugs in i datorn.

Min fråga är då:
Är det någon större skillnad att ändra på luftflödet så luften sugs in i de övre delarna av chassit och åker ut i de nedre?
Då varm luft naturligt vill ta sig upp så måste denna ide innebära sämre luftflöde genom chassit men är det tillräckligt mycket för att påverka temperaturen på komponenterna i datorn?

Det är standard, ja. Beror nog mest på att luften är lite kallare nära golvet. Den bästa lösningen är dammfilter, om du inte redan har det i chassit så kan du köpa dem löst ganska billigt. Det skulle nog inte påverka temperaturerna nämnvärt om du hade insug uppe och utblås fram, effekten blir ju densamma fast bakvänd.