SSD har "förstört" Windows!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av linuscool2:

Nu har jag installerat om allt. Satte i moderkortets skiva för drivrutiner. Behöver jag installera Intel Rapid Storage.... och Management Engine Interface? Förra gången jag installerade dessa får jag bara ett program som startas automatiskt och verkar onödigt. Men vet inte vilket som är vilket.

Grattis!

Intel Rapid Storage Technology
Intel's AHCI & RAID driver. Om du inte installerar den så används Windows drivern istället.

Intel Management Engine Interface
Ärligt talat så har jag inte så jätte bra koll på det, någon annan kanske vet. Men är inget livsviktigt.

Men kort och gott, allt på drivers skivan är bara att installera FÖRUTOM alla extraprogram/utils såsom chrome, addons, trial versioner av grejer, osv.

Och framförallt om du är osäker så installera hellre en drivrutin för mycket från installern än för lite. Det har jag svårt att tro kan skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180898:

Grattis!

Intel Rapid Storage Technology
Intel's AHCI & RAID driver. Om du inte installerar den så används Windows drivern istället.

Intel Management Engine Interface
Ärligt talat så har jag inte så jätte bra koll på det, någon annan kanske vet. Men är inget livsviktigt.

Men kort och gott, allt på drivers skivan är bara att installera FÖRUTOM alla extraprogram/utils såsom chrome, addons, trial versioner av grejer, osv.

Och framförallt om du är osäker så installera hellre en drivrutin för mycket från installern än för lite. Det har jag svårt att tro kan skada.

Hmm.

Enda drivrutinen man ska installera från skivan är väl för nätverkskortet. Sedan kommer du ut på nätet och kan hämta resten hos Intel och andra sidor.

Permalänk
Skrivet av anon180898:

Grattis!

Intel Rapid Storage Technology
Intel's AHCI & RAID driver. Om du inte installerar den så används Windows drivern istället.

Intel Management Engine Interface
Ärligt talat så har jag inte så jätte bra koll på det, någon annan kanske vet. Men är inget livsviktigt.

Men kort och gott, allt på drivers skivan är bara att installera FÖRUTOM alla extraprogram/utils såsom chrome, addons, trial versioner av grejer, osv.

Och framförallt om du är osäker så installera hellre en drivrutin för mycket från installern än för lite. Det har jag svårt att tro kan skada.

Har installerat allt nu och det börjar bli som det ska. Tack för all hjälp!

Skrivet av niclasc:

Hmm.

Enda drivrutinen man ska installera från skivan är väl för nätverkskortet. Sedan kommer du ut på nätet och kan hämta resten hos Intel och andra sidor.

Installerade alla från skivan. Ska testa det programmet Asus har med på skivan, Ai Suite 3(?!) där jag kan kolla om det finns några uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Börja om, det är inget bra att ändra default-installationsplatsen och appdata via registret. Man får sådana problem du beskriver. Ska man göra det får man lägga det som en variabel under installationen av Windows. Men även då kan man få problem om en taskig programmerare varit i farten

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Det finns vissa program där man inte får välja vart man ska installera det. Hur gör jag med dessa? Och hur gör jag med allt annat som tar plats? Tillexempel mappen dokument där det skapas mappar för savedgames osv. Appdata, cookies och cache? Blir inte SSDn full om man inte ändrar sånt?

Du kan flytta hela dokument mappen på rätt sätt om du verkligen vill. Bara öppna din profilmapp (%userprofile%) och högerklicka på Dokument mappen, Bilder osv. Finns en flik som heter "plats", där kan du flytta dem. Var NOGA med att flytta dem till en TOM MAPP, och INTE samma mapp för olika, då detta kan resultera i skador för dessa speciella mappar. Deras unika systemfil måste nämligen flyttas med.

Skrivet av linuscool2:

Alla program och andra filer som skapas kommer ju göra att SDDn blir full. Så hur gör jag då?

Första gången jag har en SSD så är nog därför jag håller på o petar i registret osv.

Peta inte i registret mer än absolut nädvändigt, då det endast ger problem. Flytta om det du kan, låt det andra vara.
Finns ett verktyg som heter "junction link magic", det kan skapa s.k. länkar mellan mappar på olika enheter och hjälpa dig att hålla reda på dem, men var försiktig, då det kan också förstöra saker. Flytta inte om tex hela program mappar, utan flytta om enstaka saker som du verkligen vill.

Ang temp,tmp osv, gå in i Kontrollpanelen, System, Avancerade systeminställningar och miljövariabler. Där inne finns de länkar som systemet själv använder för dessa. Bara skapa en temp mapp på din andra disk, och peka alla temp/tmp dit, starta om.

Skrivet av linuscool2:

Har installerat allt nu och det börjar bli som det ska. Tack för all hjälp!

Installerade alla från skivan. Ska testa det programmet Asus har med på skivan, Ai Suite 3(?!) där jag kan kolla om det finns några uppdateringar.

Föreslår att du alltid tar ner de senaste versionerna från tillverkarens hemsida istället. Skivan är endast nödvändig om man saknar internet (eller ev nätverksdrivrutinen).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niclasc:

Hmm.

Enda drivrutinen man ska installera från skivan är väl för nätverkskortet. Sedan kommer du ut på nätet och kan hämta resten hos Intel och andra sidor.

Ja, det är så jag brukar göra om jag behöver hämta drivers. Men nu ville jag inte komplicera det ännu mera för pågen.

Skrivet av linuscool2:

Har installerat allt nu och det börjar bli som det ska. Tack för all hjälp!

Installerade alla från skivan. Ska testa det programmet Asus har med på skivan, Ai Suite 3(?!) där jag kan kolla om det finns några uppdateringar.

Vad trevligt att höra. Det räcker att du går in på moderkortstillverkarens hemsida -> support -> drivrutiner -> Välj OS -> och sedan kolla versionerna och release date på driversen, tanka dem som kan behöva uppdateras. Gör det inte krångligare än vad det är.

Skrivet av jocke92:

Han har redan löst det, läser du inte tråden innan du postar.