Pc-konsulten (mysn) garanti/reklamation

Permalänk
Medlem

Pc-konsulten (mysn) garanti/reklamation

Sitter med en clevo p370em som har dubbla grafikkort. Den är ca 1 år gammal och dom lämnade 2 års garanti på datorn.
Datorn har haft problem med spel att skärmen blir svart o datorn hänger sig när sli är aktiverat.
Sa detta till mysn.se (f d pc-konsulten som datorn var köpt hos men som blev uppköpt av mysn)
Fick skicka in datorn men jag fick stå för frakten? Aldrig varit med om det förut då jag alltid fått en fraktsedel av företaget o skicka in.
Datorn var inne hos dom och dom fick ej fram felet som jag har visat dom (filmsnutt).

Dom bytte ena grafikkortet då dom misstänkte att det kunde vara fel på det då tempen var lite högt.
Tangentbordet hade problem med att man fick trycka lite hårdare på knapparna annars hände inget och att bakrundsbelysningen glappade.
Har fått tillbaka datorn och problemet med svart skärm återstår, hann spela 5 min innan felet kom. Hard reset är det som gäller.
Tangentbordet är nytt o fräscht men belysningen fungerar inte alls.
Det har hänt 5 gånger nu.

Har jag rätt att reklamera köpet? Hur ska jag gå tillväga? Vad har jag för rättigheter? Vad kan jag kräva?
Som det är nu så skulle han jag har mejlkontakt med kolla med någon annan verkstad vad dom kan göra för att få bukt på problemet.

På deras hemsida så står det:
Basgaranti
Gratis inskickningsservice för hela den 24 månader långa garantiperioden

Borde det inte ha varit dom som står för fraktsedel eller är det jag som missat något?

Tacksam för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt konsumentköplagen ska de stå för alla kostnader i samband med en reklamation. Deras garanti får inte vara sämre, då gäller lagen över deras garanti. Så jo, de ska stå för frakten. Skicka en kopia på kvittot till dem så ska de ersätta det.

Du får helt enkelt reklamera datorn igen. Om felet kvarstår efter att den varit på lagning en gång till så har du rätt att få pengarna tillbaka plus mer därtill om det skulle visa sig att det är dyrare att köpa en motsvarande dator. De har rätt att göra avdrag för den nytta du haft av datorn, men å andra sidan har du rätt till ränta på dina pengar. Enligt utslag i ARN kan man utgå från att ränta och nyttoavdrag går på ett ut om det inte är väldigt speciella omständigheter, och det kan i alla fall inte jag se att det är tal om här.

I och med att företaget du handlat av har blivit uppköpta så kan det vara lite speciella regler beroende på exakt vad som köpts. Om Mysn har köpt upp hela PC-Konsulten så har de även tagit över alla åtaganden, men de kan också bara ha köpt valda delar, tex lager, kundregister, lokaler osv. Det senare är vanligt om företaget gått i konkurs eftersom man annars får med sig skulder som man inte vill ta över. Det finns ju en anledning till att företaget gick i konkurs.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Enligt konsumentköplagen ska de stå för alla kostnader i samband med en reklamation. Deras garanti får inte vara sämre, då gäller lagen över deras garanti. Så jo, de ska stå för frakten. Skicka en kopia på kvittot till dem så ska de ersätta det.

Du får helt enkelt reklamera datorn igen. Om felet kvarstår efter att den varit på lagning en gång till så har du rätt att få pengarna tillbaka plus mer därtill om det skulle visa sig att det är dyrare att köpa en motsvarande dator. De har rätt att göra avdrag för den nytta du haft av datorn, men å andra sidan har du rätt till ränta på dina pengar. Enligt utslag i ARN kan man utgå från att ränta och nyttoavdrag går på ett ut om det inte är väldigt speciella omständigheter, och det kan i alla fall inte jag se att det är tal om här.

I och med att företaget du handlat av har blivit uppköpta så kan det vara lite speciella regler beroende på exakt vad som köpts. Om Mysn har köpt upp hela PC-Konsulten så har de även tagit över alla åtaganden, men de kan också bara ha köpt valda delar, tex lager, kundregister, lokaler osv. Det senare är vanligt om företaget gått i konkurs eftersom man annars får med sig skulder som man inte vill ta över. Det finns ju en anledning till att företaget gick i konkurs.

Datorn skickades till Tyskland där man bytte båda grafikkorten. Fick hem datorn och vart glad över att den äntligen fungerar.
Dock märkte jag att Tangentbordet inte lös som det ska. Antngen lyser hela blått och det går inte ändra något, eller så lyser allt utan numpaden som glappar (lyser o slocknar), eller så lyser det inte alls.
Försöker jag ändra färg när det lyser så släcker den ner det jag vill ändra.
Belysningen fungerade från början så jag undra lite vad som kan ha gått fel.

Påpekade för företaget det men fick till svars: Förmågan att ändra färg är kopplad till operativsystemet. Din dator är anpassad för Windows 7 och det blir därför kompatibilitetsproblem med ett nyare OS.
Därav kommer dom inte gå vidare med ditt anspråk på att häva köpet.

Datorn har använt samma operativsystem hela tiden, windows 8.
Angående frakten så fick jag det här som svar:

"Angående frakten så noterade även vi tråden på Sweclockers. Det bör tilläggas att personen som svarat på ditt inlägg förväxlat den lagstadgade reklamationsrättem med garanti. I de garantivillkor som fanns på PC-Konsulten stod tydligt att kunden ombesörjer frakt till oss och detta avtal gäller såvida inte ett s.k. ursprungsfel kan påvisas. I andra ord, rör det sig om ett ursprungsfel ska vi stå för frakten. Rör det sig om ett garantiärende gäller avtalet för garantin.

Oavsett, så anser jag att det kan vara lämpligt med någon form av kompensation för att du fått skicka in datorn två gånger och kommer ta det under övervägande när ärendet ska avslutas. Vi kan diskutera det när datorn är lagad."

Jag har från första mejlet sedan jag tog kontakt sagt att jag vill reklamera datorn,
Jag har haft datorn i ca 1 vecka och har ännu inte hört något.
Tycker det är så drygt att jag fick betala frakten för att skicka in datorn första gången.
Andra gången stod dom för frakten utan att ens fundera saken, varför? Har jag missat något? Felen var samma första och andra gången.
Vet inte vad jag ska göra, att ha ett tangentbord som inte lyser när man har betalt för det är oacceptabelt.
Har haft problem med en alienware och det gick 100 gånger smidigare än det här. Det var inget tal om fraktkostnad alls utan att reklamationsrätten gäller o dom fixade allt på direkten.

Har googlat en del på det och hittar inga som har samma fel. Hade det varit win 8 som är problemet så hade fler råkat ut för det då och det hade funnits mer information om det.

Hur som helst så vet jag inte hur jag ska gå vidare. Tacksam för svar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonathanknet:

Datorn skickades till Tyskland där man bytte båda grafikkorten. Fick hem datorn och vart glad över att den äntligen fungerar.
Dock märkte jag att Tangentbordet inte lös som det ska. Antngen lyser hela blått och det går inte ändra något, eller så lyser allt utan numpaden som glappar (lyser o slocknar), eller så lyser det inte alls.
Försöker jag ändra färg när det lyser så släcker den ner det jag vill ändra.
Belysningen fungerade från början så jag undra lite vad som kan ha gått fel.

Påpekade för företaget det men fick till svars: Förmågan att ändra färg är kopplad till operativsystemet. Din dator är anpassad för Windows 7 och det blir därför kompatibilitetsproblem med ett nyare OS.
Därav kommer dom inte gå vidare med ditt anspråk på att häva köpet.

Datorn har använt samma operativsystem hela tiden, windows 8.
Angående frakten så fick jag det här som svar:

"Angående frakten så noterade även vi tråden på Sweclockers. Det bör tilläggas att personen som svarat på ditt inlägg förväxlat den lagstadgade reklamationsrättem med garanti. I de garantivillkor som fanns på PC-Konsulten stod tydligt att kunden ombesörjer frakt till oss och detta avtal gäller såvida inte ett s.k. ursprungsfel kan påvisas. I andra ord, rör det sig om ett ursprungsfel ska vi stå för frakten. Rör det sig om ett garantiärende gäller avtalet för garantin.

Oavsett, så anser jag att det kan vara lämpligt med någon form av kompensation för att du fått skicka in datorn två gånger och kommer ta det under övervägande när ärendet ska avslutas. Vi kan diskutera det när datorn är lagad."

Jag har från första mejlet sedan jag tog kontakt sagt att jag vill reklamera datorn,
Jag har haft datorn i ca 1 vecka och har ännu inte hört något.
Tycker det är så drygt att jag fick betala frakten för att skicka in datorn första gången.
Andra gången stod dom för frakten utan att ens fundera saken, varför? Har jag missat något? Felen var samma första och andra gången.
Vet inte vad jag ska göra, att ha ett tangentbord som inte lyser när man har betalt för det är oacceptabelt.
Har haft problem med en alienware och det gick 100 gånger smidigare än det här. Det var inget tal om fraktkostnad alls utan att reklamationsrätten gäller o dom fixade allt på direkten.

Har googlat en del på det och hittar inga som har samma fel. Hade det varit win 8 som är problemet så hade fler råkat ut för det då och det hade funnits mer information om det.

Hur som helst så vet jag inte hur jag ska gå vidare. Tacksam för svar

Att de hänvisar till PC-konsultens villkor är dock helt rätt om du har handlat av PC-konsulten och inte mysn. Då kan du egentligen vara glad att de erbjuder garanti överhuvudtaget då du har avtalet med PC-konsulten. (Avtal mellan fysisk och juridisk person). Finns PC-konsulten kvar som dotterbolag så kan du reklamera köpet, är bolaget upplöst och den juridiska personen slutat existera så har du egentligen inte ens rätt att få garanti så vitt jag vet. Detta lämnar jag dock till någon annan som har bättre koll på företagsjuridik. Har svårt att tänka mig att du skulle ha rätt att reklamera mot mysn om PC-konsulten inte existerar. Kan vara så att Mysn tog på sig ansvaret för PC-konsultens kunder iom uppköpet men även detta är oklart.

De bör dock ersätta dig för frakten då det står tydligt (om det du har kopierat kommer från deras hemsida). Använder man ett så starkt ord som "gratis" så skall det således vara gratis. Nu har de även skrivit inskickningservice så detta inkluderar ju inskikningen och inte bara servicen. Hade de velat så hade de absolut kunnat meddela dig om kostnaden innan och berättat varför. PR är väldigt viktigt att sköta (inte som i reklam utan public relation som i kundrelation). Bara goodwill är ju viktigt liksom att visa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Enligt konsumentköplagen ska de stå för alla kostnader i samband med en reklamation. Deras garanti får inte vara sämre, då gäller lagen över deras garanti. Så jo, de ska stå för frakten. Skicka en kopia på kvittot till dem så ska de ersätta det.

Du får helt enkelt reklamera datorn igen. Om felet kvarstår efter att den varit på lagning en gång till så har du rätt att få pengarna tillbaka plus mer därtill om det skulle visa sig att det är dyrare att köpa en motsvarande dator. De har rätt att göra avdrag för den nytta du haft av datorn, men å andra sidan har du rätt till ränta på dina pengar. Enligt utslag i ARN kan man utgå från att ränta och nyttoavdrag går på ett ut om det inte är väldigt speciella omständigheter, och det kan i alla fall inte jag se att det är tal om här.

I och med att företaget du handlat av har blivit uppköpta så kan det vara lite speciella regler beroende på exakt vad som köpts. Om Mysn har köpt upp hela PC-Konsulten så har de även tagit över alla åtaganden, men de kan också bara ha köpt valda delar, tex lager, kundregister, lokaler osv. Det senare är vanligt om företaget gått i konkurs eftersom man annars får med sig skulder som man inte vill ta över. Det finns ju en anledning till att företaget gick i konkurs.

Wait, what? Hävdar du att man kan kräva alla sina pengar tillbaka för att en produkt varit inne på lagning 3 ggr för samma fel och dessutom att man har rätt till mer pengar än man betalat?

Det här får du backa med lagtext och prejudicerande mål, annars har jag väldigt svårt att tro på det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att de hänvisar till PC-konsultens villkor är dock helt rätt om du har handlat av PC-konsulten och inte mysn. Då kan du egentligen vara glad att de erbjuder garanti överhuvudtaget då du har avtalet med PC-konsulten. (Avtal mellan fysisk och juridisk person). Finns PC-konsulten kvar som dotterbolag så kan du reklamera köpet, är bolaget upplöst och den juridiska personen slutat existera så har du egentligen inte ens rätt att få garanti så vitt jag vet. Detta lämnar jag dock till någon annan som har bättre koll på företagsjuridik. Har svårt att tänka mig att du skulle ha rätt att reklamera mot mysn om PC-konsulten inte existerar. Kan vara så att Mysn tog på sig ansvaret för PC-konsultens kunder iom uppköpet men även detta är oklart.

De bör dock ersätta dig för frakten då det står tydligt (om det du har kopierat kommer från deras hemsida). Använder man ett så starkt ord som "gratis" så skall det således vara gratis. Nu har de även skrivit inskickningservice så detta inkluderar ju inskikningen och inte bara servicen. Hade de velat så hade de absolut kunnat meddela dig om kostnaden innan och berättat varför. PR är väldigt viktigt att sköta (inte som i reklam utan public relation som i kundrelation). Bara goodwill är ju viktigt liksom att visa.

Så här står det på deras sida:

Samarbete med mySN/XMG
PC-Konsulten har inlett ett samarbete med mySN/XMG. Vi kommer på så sätt kunna erbjuda ett större antal produkter till konkurrenskraftiga priser. Datorerna är fortfarande top of the line och likaså är supporten.

Tidigare kund hos PC-Konsulten?
Oroa dig inte. Det är samma team som driver företaget. Du har fortfarande kvar din garanti och kan vid behov kontakta oss på support@pc-konsulten.se för frågor eller funderingar.

Tycker att det bör gälla som vanligt då gällande reklamation?
Så här står det på konsumentverket.se om konsumentköplagen:
Fel på varan

Om det är fel på din vara, kan du utan kostnad:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Ko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Wait, what? Hävdar du att man kan kräva alla sina pengar tillbaka för att en produkt varit inne på lagning 3 ggr för samma fel och dessutom att man har rätt till mer pengar än man betalat?

Det här får du backa med lagtext och prejudicerande mål, annars har jag väldigt svårt att tro på det.

I kommentarerna till KKöpL 26§ står att läsa:

"...Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden. Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök."

I KKöpL 33§ står:

"Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonathanknet:

Så här står det på deras sida:

Samarbete med mySN/XMG
PC-Konsulten har inlett ett samarbete med mySN/XMG. Vi kommer på så sätt kunna erbjuda ett större antal produkter till konkurrenskraftiga priser. Datorerna är fortfarande top of the line och likaså är supporten.

Tidigare kund hos PC-Konsulten?
Oroa dig inte. Det är samma team som driver företaget. Du har fortfarande kvar din garanti och kan vid behov kontakta oss på support@pc-konsulten.se för frågor eller funderingar.

Tycker att det bör gälla som vanligt då gällande reklamation?
Så här står det på konsumentverket.se om konsumentköplagen:
Fel på varan

Om det är fel på din vara, kan du utan kostnad:

kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav.

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Ko...

Absolut, så du var i kontakt med PC-konsulten som företag och inte Mysn?

Bad du om reklamation eller garantiärende?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yorg:

Wait, what? Hävdar du att man kan kräva alla sina pengar tillbaka för att en produkt varit inne på lagning 3 ggr för samma fel och dessutom att man har rätt till mer pengar än man betalat?

Det här får du backa med lagtext och prejudicerande mål, annars har jag väldigt svårt att tro på det.

Jag såg att PeCe hade hunnit för mig med det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Absolut, så du var i kontakt med PC-konsulten som företag och inte Mysn?

Bad du om reklamation eller garantiärende?

Jag skrev redan efter andra eller tredje mejlet att jag ville reklamera datorn.
Mejlen jag skrev till är mysn support, jag påpekade att datorn är köpt hos pc-konsulten.

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Jag skrev redan efter andra eller tredje mejlet att jag ville reklamera datorn.
Mejlen jag skrev till är mysn support, jag påpekade att datorn är köpt hos pc-konsulten.

Bumpar denna tråden, hur gick allt sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nichotinxx:

Bumpar denna tråden, hur gick allt sedan?

Jag fick tillbaka datorn igår. Datorn har varit inne 3 gånger totalt nu och nu senaste gången var den hos dom mer än 2 månader.
Tangentbordets belysning fungerar nu som den ska efter 3 inlämnade försök.
Problemet med grafikkorten kvarstår. Testade att spela och efter ca 30 min så fick jag samma fel som jag fått från början vilket är att skärmen blir svart, drivrutinen slutar svara och försöker återställa sig men lyckas inte. Datorn hänger sig och man får stänga av den.
Det händer enbart när sli är aktiverat och datorn fungerar som den ska när man kör med sli inaktiverat.

Har sagt att jag vill häva köpet men får avslag.
Det här är senaste svaret: "De fel du upplever måste dock tillskrivas antingen din hårddisk, mjukvaran eller en lokal faktor hos dig. Vi har inte kunnat replikera felet varken hos oss i Sverige eller hos fabrikens serviceverkstad. Därför kan vi inte annat än neka dina anspråk på att häva köpet. Självklart kommer vi fortfarande ge dig fullt stöd i försöken att lösa dina problem. Nästa steg är att göra en total ominstallation eller ett byte av din hårddisk. Hör gärna av dig om du behöver hjälp med detta.

Kan ta och berätta igen som sagt att felet endast inträffar när sli är aktiverat.
Datorn har formaterats och installerats säkert ca 15 gånger av mig pga felsökning.
Att hårddisken skulle ha något med när sli är aktiverat låter helt otroligt.
Jag har ingen lust o sitta mer med en dator som inte kan användas till det den är till för.

Hur ska jag gå vidare? Helt lost är jag..

Permalänk
Visa signatur

Laptop Asus K56CB