Säkra filer i USB minne

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Säkra filer i USB minne

tja,

Jag har ett USB minne med en exe fil som jag på något sätt vill att man INTE skall kunna kopiera eller på något sätt få ut filen från USB minnet.
Endast kunna öppna den. finns det en sådan möjlighet?

tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Nej, det närmaste du kommer är att kryptera filen men då går den att kopiera men inte köra utan lösenordet.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

För att kunna köra exe-filen måste den läsas av från Usb-minnet, alltså kan den även då kopieras.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

om jag konverterar exe filen till ett annat fil format?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av halilssson:

om jag konverterar exe filen till ett annat fil format?

Du kan aldrig förhindra läsning, men du kan kryptera den så att ingen kan köra eller förstå innehållet utan lösenord.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Byt namn på filen till .jpg som man gjorde förr, för att dölja att det egentligen är en .exe

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone SE 64GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

tack för snabba svar!
Kan på något sätt få det att fungera att man ej skall kunna radera eller kopiera filen?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av halilssson:

tack för snabba svar!
Kan på något sätt få det att fungera att man ej skall kunna radera eller kopiera filen?

Nej inte om du ska kunna köra den, kryptering är det enda riktiga skyddet. Raderingsskydd kan du ev få om minnet går att skrivskydda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av halilssson:

tack för snabba svar!

Skrivet av mrqaffe:

Nej inte om du ska kunna köra den, kryptering är det enda riktiga skyddet. Raderingsskydd kan du ev få om minnet går att skrivskydda.

Du kan skrivskydda disken, iaf på partition/disknivå även i mjukvara som diskpart. Men inget "hindrar" någon som vet hur, från att ändra tillbaka det.

Du kan aldrig, och jag menar aldrig, hindra någon från att kopiera något som du kan läsa (eller köra) även med kryptering, då du måste avkryptera det om du ska köra det. Ev om du låser det med special designad mjukvara och kryptering, men inget jag känner till. Du kan hindra folk från att ändra saker dock, och ändå använda det, men de kan ändå kopiera det.

Sen är problem nummer två att USB som du flyttar mellan dator till dator, är ännu svårare att hindra folk från att göra vad de vill med, då de flesta grundläggande skydd inte hjälper. De måste låsas på hårdvarunivå av disk och annan utrustning i moderkort, annars går det att knäcka.

Du kan i teorin gör en dold partition med rätt Linux mjukvara så att du döljer filen på en dold partition, och ev göra ett program som kan "hämta den". Men då är vi som sagt inne på egen design av mjukvara. Men det går att komma runt om man vet hur.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Smartcards däremot kan ha egen CPU och köra program på kortet utan yttre insyn, dock mycket begränsad prestanda.

T ex simkortet i mobilen kan i teorin köra egna grejor och själv kommunicera utan användarens kontroll.

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.