Val av backup programvara

Permalänk
Medlem

Val av backup programvara

Hej!

Sitter och klurar på hur jag ska lägga upp backup för alla "mina" enheter. Enheterna finns primärt hemma på mitt lan/wlan men även hos mamma etc.

De enheter jag vill ta backup på är en blandning av 1-2 iOS enheter, 6-9 Andriod 4.x telefon/surfplattor, 4st win 7/8 stationära datorer, 4st win 8 bärbara datorer och eventuellt en Windows Phone men den är sekundär.

Med backup från telefoner och surfplattor så är jag intresserad av framförallt bilder/dokument etc och inte nödvändigtvis hela enheten.

Med datorerna så gärna en större del av operativet och alla filer som kan tänkas behövas.

Utrustningen jag har hemma hos mig är 100/100 nätverk, dynamisk ip som knyts automatiskt till min Domän.
En Ready NAS Duo v1 med två stycken WD Red 2 TB's i raid 1.
En win 8 pro NUC i3, 4gb ram, som alltid är på med en 4TB Seagate extern hdd (+ en intern 1td sshd). Finns utrymme för att köpa till produkter men helst inte då jag börjar studera..

Min tanke är att ha något i stil med att min NUC hämtar/synkar/säkerhetskopierar alla enheternas relevanta data till sin externa HDD ganska omgående vid förändringar/live. NUCen skickar sedan (ibland) data till min NAS som för det mesta är i viloläge samt till min bror på något sett för att ha datan på ett ställe till. Om det behövs så går ju flera program att använda och en lösning kanske inte tar allt i mitt fall.

Jag har kikat på olika programvaror för att göra detta men jag tar gärna emot tips på vad som skulle passa bäst då det tar en väldigt tid att göra sig en egen uppfattning om fördelar/nackdelar. Har bland annat testat/kikat lite på:
Owncloud
Dropbox
Bittorrent Sync
WD Cloud
Seagate Dashboard/Backup

Några generella tips eller har någon en liknande situation som ni har löst/funderar på att lösa?

Skål!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]