Bärbar, inte allt för dyr men ändå tillräclkligt stark för spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mora
Registrerad
Maj 2003

Bärbar, inte allt för dyr men ändå tillräclkligt stark för spel.

Suttit här och läst lite och är inte så insatt längre som liten. Har just nu en stationär datorn, tycker den står och tar onödigt plats i lägenheten, svår att placera plus att börjar bli gammal och saknar lite att kunna göra två saker samtidigt. Om datorn ska användas så används tvn. Så då kan man inte göra saker som har med tvn att göra samtidigt som man kanske vill hålla på med datorn. Sen har ingen höger knapp på den, ingen mus i t.ex diablo, svårt att spela då, har inte orkat söka fel även om säkert går att hitta lätt.
Men funderar på testa bärbar dator denna gång. Om det går att hitta under tio tusen, så billigt som möjligt såklart. Men ändå kunna spela spel på, även om man kanske inte spelar lite mkt nu som yngre dar.

Kriterier jag har är väl att man kan surfar som vanligt, se film, så kunna kopplas in i tvn, gärna genom hdmi och sånt saker kan var fint kanske. Även kunna kopplas in i förstärkaren också för ljud och kunna använda alla högtalare som finns.
Sen tillräckligt dugligt bra för spel som t.ex diablo 3, cs(gammalt men gillar det ), fm. Men iaf en dator som klarar en del spel diablo3, är ju ganska krävande det gissar jag, så klara datorn det så klara den nog ganska många andra spel.

Nån som har nåt tips.

Jokern

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Slagsmålsträsk 69
Registrerad
Okt 2011

Om du vill ha en dator under tiotusen som går att spela på så skulle jag rekommendera Lenovo IdeaPad Y50-70 8990kr, mycket prestanda för pengarna :). Det som man missar på denna dator som dyrare laptops har så är det skärmen som inte är helt optimal då synvinklarna är rätt dåliga, den kritik jag har hört om denna dator riktar sig emot skärmen. Sen så kommer denna dator med en hybridhårddisk som har en flash cache, vet ej hur dessa står emot en riktig SSD men om du nu kommer ifrån en gammal dator så kanske den hårddisken känns snabb nog. Jag kan säga ifall jag skulle köpa en dator under tiotusen så skulle det nog bli denna modell.

Länk - https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-y50-70-156-full-hd/817...
Recension - http://www.notebookcheck.net/Lenovo-IdeaPad-Y50-Notebook-Revi...

MVH Koffe12, ps om du har frågor så ställ dom gärna jag kommer att svara efter bästa förmåga

Benq XL2420G, Logitch G900, Steelseries 9HD, K70 RGB, Malmstolen 4000+Bass Shaker, HAF 922, i7 6700K, GTX 1080 8GB Accelero Hybrid III 120 SLI HB bridge, Asus Maximus VIII Hero Alpha, G.SKILL TridentZ 4x4GB DDR4 3600Mhz, Samsung 950 series PRO 512GB, Samsung 850 Evo 1TB, WD 1TB 7200rpm, EVGA Supernova T2 1000W, WIN 10 64-bit, Beyerdynamic T90, modmic v4, IFI Nano ICAN, IFI Nano IDSD, Seitek X52 PRO, HTC Vive, Logitech G920

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mora
Registrerad
Maj 2003

Tack för svar.
Ja i datorn jag har så har jag en amd athlon II x2 250 processor i om du vill jämföra? Minns inte riktigt när jag byte? om den är fyra år gammal? bytte nätagg. för den la av och de va nog iaf två år sen tror jag.

Beror på vad dem menar med synvinklar? och vad man gör också just då?
funkar det bra så, film och spela spelen så är de ju troligen så att jag använder tvn som skärm som säga. Och vem vet, lär kanske ha en mus på usb när man spelar? men också sätter in trådlöst mus, trådlös tangentbord som kan användas också. då kan man ju använda tvn i de mesta. Känns ju som man har ju lite valmöjligheter hur man gör och vad som blir bäst och den bärbara dator tar ju som sagt mindre plats och enklare att förvara.
Och hdd?
Jao, använder ju mest usb/flyttbara hdd till det mesta, så

cd/dvd? får man lov att skaffa en usb/flyttbar för det eller missa jag det?

Jokern

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Slagsmålsträsk 69
Registrerad
Okt 2011

Jämförelse mellan din nuvarande cpun mot den i laptopen - http://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=136&cmp[]=2219
Som du ser så springer den cirklar kring din gamla, antar att även att resten av komponenter gör samma sak.
Synvinkel är hur bra bilden ser ut om du inte kollar rakt framifrån, utan från sidan/från en vinkel. Skärmen blir alltså gradvis sämre ju större vinkel du ser på skärmen. Den största nackdelen med det är att det inte går så bra att kolla på film med kompisarna med den då bilden blir urtvättad för de som sitter på sidorna och kollar. Att sitta själv med datorn är nog inga problem och du kommer inte ha några större problem med Laptop ens skärm. Men du har ju tvn till det så det är nog inget problem

Benq XL2420G, Logitch G900, Steelseries 9HD, K70 RGB, Malmstolen 4000+Bass Shaker, HAF 922, i7 6700K, GTX 1080 8GB Accelero Hybrid III 120 SLI HB bridge, Asus Maximus VIII Hero Alpha, G.SKILL TridentZ 4x4GB DDR4 3600Mhz, Samsung 950 series PRO 512GB, Samsung 850 Evo 1TB, WD 1TB 7200rpm, EVGA Supernova T2 1000W, WIN 10 64-bit, Beyerdynamic T90, modmic v4, IFI Nano ICAN, IFI Nano IDSD, Seitek X52 PRO, HTC Vive, Logitech G920