Problem med systemdisk - Samsung Evo 840

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2008

Problem med systemdisk - Samsung Evo 840

Hej!

Jag har precis klonat över från min gamla HDD till min nya Samsung EVO 840, via deras egna kloningsprogram. Nu när jag startar datorn har jag tre enheter partioner;

Windows (C: ), System (D: ) och Windows (E: )

Min SSD benämns som C och har windows 8 loggan ovanför sig. DOck när jag går via diskhantering står det att systemdisken ligger i E, det vill säga min gamla hdd. Jag har ännu inte formaterat om min gamla hdd.

Övrigt; i BIOS valde jag att sätta min Samsung som #1 prioriterad när datorn startar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Testa att dra ur strömsladden till din mekaniska disk och se om datorn startar, sen kan du formatera den.

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2008

formaterade om min gamla hdd. den är numera tom, men allt fungerar bra. Antar att jag får "leva" med att systemdisken inte ligger i C utan för sig självt som D

Frågan är vad som händer om jag skulle ta bort min gamla hdd? om det påverkar systemdisken och således min dator?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Detta sker när man klonar och INTE tar ut den gamla disken under första uppstarten

Vet inte på rak arm om det går att rätta till, tror det gör, men man måste ändra boot info mm.

Nästa gång, ta ut den gamla disken efter kloningen. Starta upp med bara den nya, och låt den sätta sig till rätta. Sen efter kan du stänga av och koppla in den gamla disken och rensa den.
När datorn startar med båda, så känner den igen den gamla, som ju var C med dens boot partition och behåller den istället för att byta ut C mot den nya disken.

Risken är att du måste fixa det (ev klona om igen) så att allt rättar sig, annars kanske du inte kan köra recovery eller något felsökning när/om datorn skulle få problem. Inte 100% med hur känslig Win 8 är på sånt dock, men Windows 7 får panik av det iaf.

Skrivet av Maisler:

formaterade om min gamla hdd. den är numera tom, men allt fungerar bra. Antar att jag får "leva" med att systemdisken inte ligger i C utan för sig självt som D

Frågan är vad som händer om jag skulle ta bort min gamla hdd? om det påverkar systemdisken och således min dator?

Beror på om du har kvar en systempartition på den gamla, om så, lär datorn inte fungera alls.
När du menar formaterade om min gamla, menar du helt tömde, eller bara "format" på en partition?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Kan det inte vara så enkelt att din sekundära disk är "märkt" med en MBR-flagga? Testa som sagt att dra ur strömmen till den och bara boota med din SSD

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Printscreen:

Kan det inte vara så enkelt att din sekundära disk är "märkt" med en MBR-flagga? Testa som sagt att dra ur strömmen till den och bara boota med din SSD

Testade att dra ut sladden ur min gamla HDD. Det första som kom upp var att den började scana och reparera disken. När det var klart så startade datorn om sig och jag är sitter och skriver från den datorn nu. Systemdisken D (: ) verkar är borta och allt som finns är C (: )

Allt fungerar bra och jag märker ingen skillnad. Ska nu testa att koppla tillbaka hdd och se vad som händer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2008

När jag kopplade tillbaka min hdd ser allting likadant ut igen.

Skrivet av Paddanx:

Detta sker när man klonar och INTE tar ut den gamla disken under första uppstarten

Vet inte på rak arm om det går att rätta till, tror det gör, men man måste ändra boot info mm.

Nästa gång, ta ut den gamla disken efter kloningen. Starta upp med bara den nya, och låt den sätta sig till rätta. Sen efter kan du stänga av och koppla in den gamla disken och rensa den.
När datorn startar med båda, så känner den igen den gamla, som ju var C med dens boot partition och behåller den istället för att byta ut C mot den nya disken.

Risken är att du måste fixa det (ev klona om igen) så att allt rättar sig, annars kanske du inte kan köra recovery eller något felsökning när/om datorn skulle få problem. Inte 100% med hur känslig Win 8 är på sånt dock, men Windows 7 får panik av det iaf.

Beror på om du har kvar en systempartition på den gamla, om så, lär datorn inte fungera alls.
När du menar formaterade om min gamla, menar du helt tömde, eller bara "format" på en partition?

Här kommer en bild som visar allt:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Du har en 100MB bootpartition från en gammal windowsinstallation. Tar du bort partitionerna eller formaterar disken kommer de att försvinna. Du har ju svart på vitt att datorn bootar utan disken

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Printscreen:

Du har en 100MB bootpartition från en gammal windowsinstallation. Tar du bort partitionerna eller formaterar disken kommer de att försvinna. Du har ju svart på vitt att datorn bootar utan disken

mm, Låter som att den faktiskt bootar på hddns system part, därför C: flyttas.
Dock tror jag inte att han kan ta bort den när den är inkopplad.

Maisler: har du möjlighet att koppla in den mekaniska disken till USB? alt till en annan dator? Så att du kan ta bort den systempartitionen utan problem.