UF Företag - Raspberry Pi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

UF Företag - Raspberry Pi

Hej!

Jag har som ett arbete i skolan att skapa ett så kallat UF företag, vilket snabbt kan förklaras som ett företag man under en tid driver med hjälp av skolan som tillvalskurs i gymnasiet, alla finns alla möjliga sätt att genomföra detta arbete så som tex sälja tjänster, bara köpa in produkt billigt och sälja vidare eller tillverka en egen produkt.

Då jag har datorer och dylikt som stort intresse fick jag iden att man skulle kunna köpa in Raspberry pi,s med skal och andra nödvändiga tillbehör så som SD kort, strömadapter och ett skal, installera Raspbmc och sedan sälja färdiginstallerat och ihopsatt som billigt alternativ till HTPC. Jag har inte hållt på speciellt mycket med Raspberry pi men detta kändes som ett alternativ för att det inte ska omsättas en jättestor mängd pengar mot om man skulle hålla på med vanliga datorer.
Så då uppstår vissa problem, tror ni det skulle vara stabilt nog för en som inte i vanliga fall är speciellt datorintresserad och hållt på så mycket med det för att undvika missnöjda kunder? Tror ni att en inte speciellt datorintresserad person skulle kunna tänka sig att köpa detta samt ha nytta av den och isf vilket pris skulle kunna vara rimligt? antar att hårdvarukostnaden kommer hamnar kring 600 och måste göra lite förtjänst. Tänkte att man kan visa upp en del användningsområden för den tex netflix, airplay från mobilen att helt enkelt kunna spela upp film från någon server eller hårddisk samt att man föreslår att man använder mobilen som fjärrkontroll till den.
Om ni ser andra problem med idén eller andra tankar kring det så säg gärna till. Hoppas att jag hamnade i rätt forumdel

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Det kan nog bli svårt för då ligger du i direkt konkurrens med små dedikerade mediaspelare som också är till för att streama media från server eller från USB. De brukar dessutom komma med fjärrkontroll så du inte behöver använda mobilen, att sätta upp fjärrkontrollen på en smartphone kräver vissa nätverkskunskaper och är lite pilligt för någon som inte vet vad de håller på med. Man måste ju in och gräva bland portar i router och så vidare.

Så om du ska kunna konkurrera med alla enkla mediaspelare så behöver du ha något mervärde som gör din produkt mer intressant. Vad kan du pryl göra som inte Western Digitals mediaspelare kan?

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/142261-wd_tv_hd_...

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ålesund
Registrerad
Jun 2002

Bättre att bygga något annat av en rasp pi. Typ en bevattningsmaskin som ser till att ens blommor alltid har rätt fuktighet på jorden. En litet öl-bryggerikit kanske? Eller något annat, något som inte finns en miljon konkurrerande produkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av CTH:

Bättre att bygga något annat av en rasp pi. Typ en bevattningsmaskin som ser till att ens blommor alltid har rätt fuktighet på jorden. En litet öl-bryggerikit kanske? Eller något annat, något som inte finns en miljon konkurrerande produkter.

Jo men tyvärr räcker nog inte kunskaperna riktigt så långt, inte speciellt erfaren av hallonpajen

Skrivet av Zotamedu:

Det kan nog bli svårt för då ligger du i direkt konkurrens med små dedikerade mediaspelare som också är till för att streama media från server eller från USB. De brukar dessutom komma med fjärrkontroll så du inte behöver använda mobilen, att sätta upp fjärrkontrollen på en smartphone kräver vissa nätverkskunskaper och är lite pilligt för någon som inte vet vad de håller på med. Man måste ju in och gräva bland portar i router och så vidare.

Så om du ska kunna konkurrera med alla enkla mediaspelare så behöver du ha något mervärde som gör din produkt mer intressant. Vad kan du pryl göra som inte Western Digitals mediaspelare kan?

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/142261-wd_tv_hd_...

Jo sant men just att det är xbmc i den valuerar jag personligen högt då det finns addons jag inte skulleklara mig utan ex något så simpelt som undertexterna. Men det verkar som att denna idéen kommer mycket längre än att bara vara just en idé :/

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av FryKiz:

Jo men tyvärr räcker nog inte kunskaperna riktigt så långt, inte speciellt erfaren av hallonpajen

Jo sant men just att det är xbmc i den valuerar jag personligen högt då det finns addons jag inte skulleklara mig utan ex något så simpelt som undertexterna. Men det verkar som att denna idéen kommer mycket längre än att bara vara just en idé :/

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/164434-tizzbird_...

En sådan och sedan är det bara att installera XBMC för Android så har du samma funktionalitet fast mindre och smidigare. Det är väldigt svårt att konkurrera på elektronikmarknanden om man inte har volymproduktion i ryggen. Ska man kunna sälja små volymer måste man hitta en väldigt specifik nisch. Jag säger inte att det är omöjligt att sälja en Rasberry Pi med mjukvara och ett chassi och få in lite pengar på det. Du måste bara hitta en bra nisch, du måste lösa ett problem som inga andra apparater löser på ett lika bra sätt.

Raspberry Pi är en bra utgångspunkt för det är en billig plattform som man kan göra väldigt mycket med. Men flexibiliteten gör också att den inte kan konkurrera med specialbyggda lösningar.

Det där med ett bevattningssystem är inte en helt dålig idé. Det är många som gjort tidigare och principen är väldigt enkel. Går du den vägen är det nog enklare att utgå från en Arduino som är billigare. Du kan få en Arduino Mini för under 150 kr. Resten av delarna lär du kunna hitta färdiga om du bara letar lite.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24