Telias Technicolor som strular eller högre makter?

Permalänk
Medlem

Telias Technicolor som strular eller högre makter?

Urkass på allt som är tekniskt så skratta åt mig i tysthet.

Sitter med Telias adsl (upp) till 30mb. Får ut runt 14mb. Telia har alltid haft 8mb som gräns men för ett år sedan påstod de att vi nu kunde ha 30. Nappade direkt och när jag konstaterade att vi inte var i närheten av 30 sa de att det har vi aldrig kunnat haft.

Fick ha kvar abonnemanget på 30 för jag kör hellre på 14 än 7 (som jag hade uppmätt då).

Men nu till dagens bekymmer.

Hade förut grymma problem med uppkopplingen. Gamla koppartrådar på landet som hängt sedan 50talet minst. Varje gång det blev "väder" för att sammanfatta det det började strulet. Regn, snö, blåst, sol. Allt som påverkade trådarna gjorde att uppkopplingen försvann. Klagade i ett hos Telia. Inget skäll för det kommer man ingenstans med.

Mitt klagande resulterade i nio år senare att telefonen ringde en sen kväll och någon presenterade sig från Telia och sa, "med dina problem så kan du nog inte vara kund hos oss längre". Jag insåg att om jag fortsätter klaga hittar jag nog ett hästhuvud i sängen snart så jag slutade ringa och klaga.

För något eller drygt ett år sen så tänkte jag att jag testar Telias "Smart" bara för att se. Fick hem Technicolor modemet/router och kopplade upp det och till min stora överraskning har det fungerat riktigt bra. Inga avbrott alls och jag har varit superglad tills i fredags.......

Stänger alltid av modemet under kvällar och nätter. Står på från morgon till tidig kväll i övrigt. Drar ur som en tränad Pavlovs hund när jag nojar för åskrisk. Rycker (drar ur ) telejack, strömsladd och allt annat som har med dator, tv och telefoni att göra.

Körde igång modemet som vanligt i fredags och skulle vid 12isch sätta mig och lira lite. Inte haft datorn igång på någon vecka så det var en del uppdateringar till spel och så att ladda ner. Allt stannade ner och efter ett tag såg jag någon liten ikon vid "internetikonen" i aktivitetsfältet.

Visade sig att den gröna lampan på svartvita Technicolor modemet lös röd! Svor för mig själv men väntade. Efter ett bra tag började några lampor blinka men tog sån tid så jag stängde av modemet och startade om. Tog evigheter men kom igång med grön lampa. Fortsatte uppdatera men efter någon minut var det rött igen. Avvaktade och efter X antal minuter med blinkande lampor så var det igång igen.

Satt under tiden jag höll på med detta i 55 minuters kö till Teliasupporten.

Fungerade bra under 45 minuters tid och även under samtalet med Telia. Killen konstaterade att han såg att det fanns två mjukvaror i modemet (??). Tog bort den ena och jag fick resetta modemet. Tackade för mig och lade på, killen skulle ringa upp en timme senare för att höra hur det gått, varpå modemet lös rött igen.

Var dum och ringde supporten igen i förhoppning om att de kanske denna gång skulle kunna se i loggarna vad som är fel. 48 minuter senare kom jag fram. Modemet fungerade bra under tiden. Killen som svarade då ställde även han de obligatoriska frågorna om "första jacket?", "förlängningssladdar?" mm. Första jack, ja. Förlängning, nej som mina svar alltid är.

Han konstaterade att han såg att modemet haft "åtta omstarter" och det kunde ju i princip betyda vad som helst. Kan vara modemet eller trådarna. Resultatet efter mätningar, som såg bra ut, så skickade han iväg en anmälan till tekniker som skulle ha till den andra september på sig för det är "mycket nu". Han pratade om att skicka nytt modem men ville låta tekniker kolla allt först. Efter samtalet var det stopp igen så jag stängde av allt.

Fick sådan flashback till tiden när det djävlades. När jag satt med ett öga på skärmen och det andra på Zyxelmodemet/routern för att hålla koll så jag har inte rört datorn sedan i fredags fram till igår.

Körde igång den bärbara och tog min patrullvända. Stängde av den men lät modemet stå på. Skulle kolla lite snabbt mot kvällningen och såg då att modemet lös rött igen. Efter ett tag lös "Broadband"lampan grön och "Internet"lampan lös röd. Tröttnade och stängde av.

När modemet startade upp förr så lös huvudlampan orange. Efter ett tag började de övriga lamporna jobba för att sluta med att de slocknade och huvudlampan lös grön. Nu när jag startar modemet tar det lång tid innan något händer och då är det "bara" "Broadband"lampan som blinkar grönt. Efter ett tag så lyser den och då lyser "Internet"lampan röd, ett bra tag senare så slocknar de och huvudlampan är grön.

Som sagt. Teknisk okunnig och alla mina inlägg blir romaner men om någon orkat hit, idéer om vad det kan vara?

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket text men jag kan inte se att du skrev vilken diod som lös röd första gången. Normalt sett är det dioden för programvaruppdateringar och då ska man inte greja med modemet förrän det är klart, av förklarliga skäl. Det kan ta en bra stund. Om du inte hade tålamodet och läst på vad dioderna står för kan du säkert ha ställt till någonting som är svårfixat.

Alternativt har åskan skadat det. Det kan vara väldigt lokalt. Igår slog åskan ner väldigt nära mig, två blixtar men ingen annanstans över hela sveriges yta efter kontroll på åsktracker. Ingen förvarning öht. Du kanske hade ljud på som maskerade mullret som blev.

Jag tror dock mest på att det var en mjukvaruuppdatering som du avbröt och möjligen brickat modemet på ett eller annat sätt. De dubbla mjukvarorna tyder på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Mycket text men jag kan inte se att du skrev vilken diod som lös röd första gången. Normalt sett är det dioden för programvaruppdateringar och då ska man inte greja med modemet förrän det är klart, av förklarliga skäl. Det kan ta en bra stund. Om du inte hade tålamodet och läst på vad dioderna står för kan du säkert ha ställt till någonting som är svårfixat.

Alternativt har åskan skadat det. Det kan vara väldigt lokalt. Igår slog åskan ner väldigt nära mig, två blixtar men ingen annanstans över hela sveriges yta efter kontroll på åsktracker. Ingen förvarning öht. Du kanske hade ljud på som maskerade mullret som blev.

Jag tror dock mest på att det var en mjukvaruuppdatering som du avbröt och möjligen brickat modemet på ett eller annat sätt. De dubbla mjukvarorna tyder på det.

Jodå. Vet att det är en vägg av text.

Var/är huvudlampan, längst till vänster, som lyser röd när det djäklas. Enligt första killen trodde han inte det var en uppdatering. Dessutom resettades modemet av mig med honom i telefon.

Som jag skrev i väggen, drar alltid ur när jag anar åskrisk. Ärligt talat sätter jag mig inte vid datorn när det är molnigt ens.

Edit:

Var ut och kollade modemet nu igen. Ser ingen diod som ska indikera "uppdatering av firmware" på modemet!?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

Jodå. Vet att det är en vägg av text.

Var/är huvudlampan, längst till vänster, som lyser röd när det djäklas. Enligt första killen trodde han inte det var en uppdatering. Dessutom resettades modemet av mig med honom i telefon.

Som jag skrev i väggen, drar alltid ur när jag anar åskrisk. Ärligt talat sätter jag mig inte vid datorn när det är molnigt ens.

Nja, vägg av text var det inte, utan fint styckeindelat och lättläst.

Jag har inget mer att bidra med, tyvärr. Troligen behöver du byta ut modemet.

Permalänk
Medlem

*suck*

Relacom skulle vara ute senast idag, den 2 september kl 17:00. Anmälde felet den 22 augusti.

Två och en halv timme innan "tidsgränsen" skulle gå ut ringer de från Relacom på Stockholmsnummer och säger, "ni har anmält fel på telefoni!". "Nä, på adsl!". "Jaha, ok", fick sen veta skälet till samtalet.

De har på grund av "många oväder under sommaren" mycket att göra och har skjutit upp mitt ärende´s slutdatum till den 15 september.

*orka*

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken smart har du ?
Det står text vid dioderna som talar om vad de indikerar.
Har du provat att köra utan filtret? Den stora klumpen som du sätter i telejacket, de kan skadas av åska de också så det är vettigt att prova att koppla bort den och se om det påverkar.
Har du provat att koppla bort alla telefoner?

Vad det gäller farten så verkar det som Telia uppgraderade stationen du är ansluten mot till adsl 2 så den klarar max 24Mbit, men de har numera klumpat ihop adsl och vdsl till samma abonnemang i Bredband 30.
Den verkliga farten beror på avstånd och ledningskvalitet.

Permalänk
Medlem

Svartvita Smarten. (Krystat svar. Kommer inte åt att kolla modell just nu)

De dioder som "jobbar" efter det att huvuddioden har lyst röd är, "Broadband" och "Internet". Huvuddioden lyser röd, Broadband grön och Internet röd då det dyker. Först är bara huvuddioden röd sen börjar de andra blinka rött för att sen övergå till det jag skrev för att sen slockna och huvuddioden blir då grön.

Som jag nämnt i ovanstående gnällposter (mina) så har ordningen som dioder tänds och jobbar vid uppstart när jag startar modemet ändrats från hur det var förr.

Åska är helt uteslutet. Drar alltid ur då jag anar att det finns risk för åska.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns olika svartvita smartar
När det gäller åskskador i delarna hemma så är det inte säkert att du hinner dra ur och filtren skadas ibland, även jacken kan skadas om du har åskskydd i dem, de kan behöv bytas ut om de är "brända" och kabeln hem till dig kan skadas av åska den också, har du frågat om kundtjänst kan fjärrmäta hem till dig ?
Om smarten har havererat kan du oftast få den utbytt direkt i Telias butiker.

Permalänk
Medlem

Vad gäller eventuella åskskador, i vårt hem, så tro mig. Det är uteslutet.

En psykolog skulle älska min åsknoja. Pratar meteorologer om regn, räcker med det, så drar jag ur i princip allt redan dagen innan. Har lärt mig hårt genom åren så nu förtiden om somrarna så räcker det med en molntuss på horisonten så dras allt ur. Vad gäller Telias utrustning, stationer och trådar, det får de stå för.

Modemet heter Technicolor TG799TSVN V2. Har som sagt fungerat kanon sedan jag fick det fram till den 22 augusti. Grymt irriterad på Relacom.

Permalänk
Rekordmedlem

Men även om du nu mot alla förmodan skulle ha lyckats dra ur alla kablar vid samtliga åsktillfällen så har du väl inte kopplat loss jacken eller vet du att det inte finns åskskydd som riskerar att ha skadats i dem ?
Har du kollat att det inte sitter nån varistor/gnistgap i nått av jacken ?

Permalänk
Medlem

Först, tack för svaren!

Sen som du/ni kanske märkt. Jag är inte den skarpaste kniven i lådan och erkänner glatt och villigt att jag inte kan ett smack.

Stämmer. Vet inte hur det är med jacket i väggen som jag pluggar in modemdosan i men eftersom Telia själva sagt att det är deras utrustning från station till efter modemet så får det bli teknikerns sak. Mitt svar var baserat på att själva utrustningen, dator-modem-dosan till modemet kan inte ha skadats då det är urdraget nästan jämt på somrarna tack vare min noja.

För att avslöja min okunskap så quotar jag dig.........

Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat att det inte sitter nån varistor/gnistgap i nått av jacken ?

Och säger, VA???? Den där frågan gick rätt över huvudet på mig *sa han och rodnade*.

Permalänk
Rekordmedlem

Telias nät slutar i förstajacket, de jack som sitter monterade efter det tillhör fastighetsägaren och skulle du felanmäla och ha problem efter förstajacket så får du bekosta reparationen själv eftersom utrustningen är din så ingår det inte i abonnemanget.

En del jack är som sagt utrustade med komponenter som ska skydda ansluten utrustning, dessa komponenter kan gå sönder vid åska, tänk dig dem som en typ av säkring som kan brinna, är de skadade så behöver de bytas ut eller ev monteras bort för att telenätet ska fungera normalt igen.
Det är däremot svårt att beskriva vad du ska leta efter om du inte vet hur en varistor eller gnistgap brukar se ut.

Permalänk
Medlem

Nä. Förstår att det blir svårt att förklara. Tackar för svar ändå.

Enligt supporten jag pratade med, killen kanske pratade i nattmössan, så lät det på honom som allt är Telias utrustning till efter modemet.

För ca 7-8 år sedan var Relacom (eller vad de hette då) ute och drog nya ledningar runt om huset. Ett första jack vid datorn och sen ett jack på andra sidan huset för telefon så de gamla jacken kopplades bort. Ville få nya jack och även, då, vara säker på att "första jacket" verkligen var "första jack".

Permalänk
Rekordmedlem

Har du bett kundtjänst fjärrmäta hem till dig ?
Har du lagt märket till om problemen på något sätt beror på väder eller tidpunkt

Permalänk
Medlem

De har fjärrmätt och det ser fint ut men de ser någon form av "störning" (Utan att de ens nämner det så får jag känslan av att de ser något eftersom de propsar på att tekniker ska ut som har bättre möjligheter att kolla och mäta stolpe för stolpe eller "nod" som de kallar det för.).

Tidpunkt är lite svårt att säga då jag faktiskt sedan den 22 augusti undviker dator och att sitta och glo på modemet. Vad gäller väder tror jag inte det påverkar något. Känns inte som att det här är samma grej som när det strulade för mig förut. Speciellt inte då det sista halvåret med Zyxelmodem och router fungerade stabilt och i synnerhet efter bytet till Telias "Smart" så har det fungerat klockrent i ett och ett halvt år tills, som sagt, den 22 augusti.

Permalänk
Medlem

Underbart. Någon har varit hemma oavbrutet sedan anmälan gjordes men var tvungna att dra in till Uppsala igår så kåken stod tom några timmar och gissa vem som var här då?

Jo, Relacom ofc. Fick tre sms om att felet var åtgärdat. Kom hem till en lapp i brevlådan om att tekniker behövde komma in i huset så "ring detta nummer för att boka tid!".

Självklart tid på kommande måndag först, så det blir till att vänta över helgen igen. Sk-ttiming........

Permalänk
Medlem

Inte menat som en buff. Om det uppfattas så så lås tråden, är mera menat som fortlöpande om vad som händer.

Som sagt. var någon här i torsdags förra veckan då vi inte var hemma. Ringde och bokade tid till idag för tekniker, frågade då om tekniker sett något och fick då till svar om att tekniker hittat något som krävde hembesök.

Killen kom idag, trevlig. Inget klagomål på honom. Han gick in till modemet och kopplade ur sladdarna från jacket till modemet och in i en apparat han hade med sig. Visade fina värden så kontentan av besöket blev att han tror det är modemet som är paj men han var inte säker, går ju inte att kolla modemen när man är ute på fältet.

Han ringde Telia och beställde nytt modem som utbyte. Som sagt, han var trevlig men kan inte hjälpa att känna mig lite deppad över att inte fått veta "att här är felet!"............

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Han ringde Telia och beställde nytt modem som utbyte. Som sagt, han var trevlig men kan inte hjälpa att känna mig lite deppad över att inte fått veta "att här är felet!"............

Men du har ju fått veta att "här är det inga fel" vilket nästan är samma sak.
Det är Ok fram till jacket, återstår bara modem som felkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Men du har ju fått veta att "här är det inga fel" vilket nästan är samma sak.
Det är Ok fram till jacket, återstår bara modem som felkälla.

Jepp. Mitt hopp står till det men boren pessimist som jag är och erfarenheter av Telias "hjälp" förr så är jag milt reserverad.

En annan bisak som är lite kul/konfunderande är att anmäla till Telia som skickar vidare till Relacom som skickar tekniker just den enda dagen ingen kunde vara hemma med lapp i brevlådan från Relacom som resultat om att boka tid som när tidsbokningen kommer så är det en bil från Skanova!?? Killen sa att det var han som var här förra veckan när ingen var hemma.

Telia lägger ut på Relacom som i sin tur lägger ut det på Skanova?

Permalänk
Medlem

Jodå. precis som jag befarade.

Kopplade i nya utbytesmodemet idag och har inte haft tid att sitta vid datorn men såg när jag gick förbi modemet att det lös rött det med.

Så, ny felanmälan som ska vara klar till den 23 september och tre dagars långtidsmätning som jag föreslog redan den 22 augusti.

Jag =

Permalänk
Medlem

Jahopp. Först, hade fel med att det skulle vara åtgärdat senast den 23. Skulle vara åtgärdat den 22 kl 9.

Blev lite paff när telefonen ringde nu på lördagsmorgonen och det var från Relacom, eller Telia som han ändrade sig till. Han var på väg och undrade om vi var hemma, visst sa jag glad i hågen. Han var ca 2 mil bort. Han kom efter åtta till tio minuter.

Klev in i rummet där modemet står som lös rött-grönt-rött (huvudlampa-broadband-internet). "Jaha, ingen IP " sa han när han såg modemet. Oteknisk som jag är tänkte jag att äntligen kommer det en som vet vad han pratar om. Han pluggade ur splittern ur telejacket och kopplade in eget jack med kopplingar upptill som han kopplade in en apparat till. Konstaterade att förra helgens långtidsmätning inte såg alltför bra ut. Han undrade om det knastrade i telefonen för det kan vara tecken på att trådarna är skadade. "Vet inte" sa jag, "pratar just inte i telefon".

Han konstaterade att det var konstiga värden. Han skulle ut och kolla något. Gick ut till bilen och sen runt bakom huset. Hörde att han gjorde något i/med/vid dosan på andra sidan väggen en snabbis sen blev det tyst. Såg sen att han stod vid bilen uppåt fem minuter.

Han kom in med mobil i näven som rabblade, "du har plats nr ett i kön". Han sa att han ringde support för att höra med dem men att han inte trodde någon var där på en lördag. Då släppte han bomben, han skulle föreslå supporten att sänka hastigheten.

Jag kom av mig och muttrade om att att trådarna bakom huset går in bland grenar och träd blabla (se ovanstående inlägg). Han gick iväg ut och kom tillbaks in efter ca en kvart varav fem-sex minuter tillbringades vid bilen.

Han hade då tagit av sig "arbetsvästen" och stängt av mobilen. Han berättade att han skulle kontakta supporten på måndag och föreslå en hastighetssänkning och sen ringa oss.

Jag motfrågade vad han menade med att "ingen IP" betydde. "Jo, det är precis på gränsen till att klara av den hastighet vi har kontra avstånd". 3km till stationen. Jag konstaterade att modemet har ju stått på över en vecka och att jag har snabbsurfat på bärbara under veckan. "Jaha" var svaret på det.

Jag motfrågade om han kollat trådarna som hänger över/utmed vägen där en allé stod förut som sågades ner för något år sedan. När det blåser är teletrådarna som pisksnärtar där, "kan trådarna där vara skadade?". "Kanske det". "Ingen IP säger du, tyder inte det på något fel i stationen?". "Jo, kanske det" var svaret på det med.

Började vid det här laget bli småförbannad. Berättade än gång för honom (vilket jag gjorde säkert tre - fyra ggr under besöket) att det fungerat klockrent i ett och ett halvt års tid. Fina värden på bredbandskollen (Runt 13-14 mb in och 1.6 ut och att testping, ping www.svt.se -t brukar vara fint jämfört med nu).Frågade hur tråden såg ut bakom huset in i skogen. "Såg bra ut, tråden är ju ny" sa han och jag fick rullgardin. Sista han sa var än en gång att föreslå sänkning av hastigheten sen gick han. Farsgubben berättade innan han stack att när han pratar i telefonen knastrar det ibland men fick ingen respons på det.

Kom på sen att tråden han kallade ny är 14 år gammal. Gick ut med bekanting som kom på besök kort efteråt och kollade själv bakom huset och tråden är invirad i grenar och klykor.

Ringde på studs upp till supporten och berättade allt och undrade om det kanske inte vore en idé att kolla trådar längs med vägen och stationen också. "Får vänta tills på måndag för att se vad tekniker och supporten säger" X 5 fick jag till svar.

Fick kort därefter två sms på raken om att felet nu är åtgärdat. Hör av dig om felet kvarstår". :P:P

Ringde självklart igen och drog allt som hänt och sagts. Konstaterade även för henne att två tekniker varit ute och att ingen av dem kollat trådar längs vägen eller stationen utan dragit direkt till oss. Hon läste på vad snubben idag rapporterat och jodå, han hade klargjort ärendet!??

Hon tyckte själv det här var fel och reklamerade ärendet så tills på tisdag ska ny tekniker ut, "kommer inte vara samma tekniker" och hon ska själv ringa sen och berätta och höra vad jag tycker efter besöket. "Men hembesök lär ju inte behövas då ni haft två tekniker ute. Låter ju som det är fel i stationen någonstans"...........
Glad? Nja......... Speldatorn har inte varit igång sedan den 22 augusti nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Ledningsgatan kanske borde röjas om grenarna når kabeln.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ledningsgatan kanske borde röjas om grenarna når kabeln.

Ja, det låter onekligen konstigt.

Jag har själv röjt på den delen som tillhör mina marker och fällt bl a 2 björkar för att ledningen inte skulle skadas, men allt utanför bör/ska ledningsägaren ordna.

Permalänk
Medlem

Jodå. Nog behöver det röjas alltid. Ser knappt de två stolparna om man kollar från tomtgränsen för all skog.

Mest fascinerad över de två tekniker som varit ute. Jag kan ingenting så allt jag säger bör tas för vad det är, hobbyteorier. Känns bara mysko att de båda spånat in på att åka hem till oss och stå vid modemet och jacket och klia sig i huvudet och föreslå varsina "lösningar".

Första teknikern. Kopplade in de tre kontakterna (grön, gul och grå ((?)) i en apparat han hade med sig och sa att det ser fint ut. Sen ringde han support om utbytesmodem. Frågade honom om den spända telefontråden från huset in i skogen. Han kollade på tråden men gick inte in i skogen men konstaterade att det ser bra ut. Utbytesmodemet hjälpte inte.

Tekniker nummer två, igår. Ställde sig också vid modemet och såg fundersam ut. Kopplade ur splittern ur jacket och satte i eget jack som han kopplade in apparat i och han såg att "värdena är konstiga". Hans lösning var att sänka hastigheten. Efter lite tvång så gick han utmed de två stolparna och kollade och tyckte allt såg bra ut trots att man knappt ser trådarna för alla grenar plus att "tråden är ju ny" trots att den är fjorton år gammal.

Alltså. Felsökningen från båda tekniker har varit att stå vid modemet/jacket och vara fundersamma och därifrån föreslå två olika lösningar. Ingen av dem har kollat "noder" längs vägen eller stationen. (Noder längs vägen, det var vad supporten sa vid första felanmälan den 22 augusti) utan åkt raka spåret hit och sen iväg.

Teknikern igår som körde någon form av lögn. Att han på måndag skulle kontakta supporten och föreslå en sänkning av hastigheten och att då "ärendet" skulle vila några dagar bara för att följas av två sms om att felet är åtgärdat och vid kontakt med supporten så hade han skrivit att felet är åtgärdat och ingen mer text.

Inte meningen att göra politik av tråden men skulle inte Telia ha egna tekniker ute på fältet egentligen? Som det är nu så anmäler Telia till Skanova som i sin tur lägger ut det på Relacom. Relacom tjänar pengar på att göra just ingenting. De klargör rapporterna sen kommer pengar in och med lite tur blir det ny felanmälan att tjäna lite till på. (Tar konspirationer till en ny nivå, jag vet)

Permalänk
Rekordmedlem

Det är politik, Televerket blev Telia som sedan hamnade på börsen, jämför det med SJ och tågen och hur vården och elen numera fungerar, privatiseringar är inte automatiskt bra och "marknaden" löser få problem.

Men visst kan det vara så att du bor precis på gränsen för en adsl hastighet och det kan påverkas av grenar, men man brukar ju skänka veden till de som röjer ledningsgatorna så de få ledningsgator som finns runt där jag bor (mestadels jordkablage häromkring) brukar vara välröjda, många verkar vilja hålla efter dem och såga ved där, det går inte många år mellan de tillfällen man ser nån såga ved/göra flis av det som växer upp i ledningsgatorna.

Permalänk
Medlem

Markägaren till skogsdungen där trådarna går konstaterade för några år sedan att han skulle röja och "då ryker telefon för er så intrasslad tråden är i träden". Han hade då varit i kontakt med Telia och pratat med dem om att han skulle röja, sen gjorde han det aldrig.

Ännu en förbenad uppdatering.

Känner mig som jag lever i en Kafkaroman.

Fick ju beskedet av tjejen på supporten på sen lördagseftermiddag att nu skulle detta styras upp. Hon sa att "en annan tekniker" ska ut och att det enligt henne lät som det är fel i stationen. I telefon sa hon att tekniker skulle vara ute idag måndag när hon reklamerade ärendet, men i smsbeskedet som kom efteråt stod det "senast 24 september".

Gissa hur förvånad jag blev igår eftermiddag, söndag 15:28 när det plingade in två sms om att "felet är nu åtgärdat. Om det fortsätter vara problem, hör av er". Tog någon sekund innan hjärnan reagerade.

Ut och kolla modemet som lös "rött-grönt-rött". Total härdsmälta. Ringa supporten. Som vanligt be om ursäkt att jag låter arg, inget personligt men...... Fick besked om att, jodå, ärendet är klargjort:

Fick dra allt ännu en gång. Fick killen i supporten att ringa tekniker då det inte fanns några notiser om vad han gjort. Fick något extremt konstigt svar om att tekniker varit ute men att något blev "inhiberat/inställt/struligt" så teknikern klargjorde ärendet!?!?!?!?

Killen lade upp nytt ärende som han sen tog tillbaks och gjorde en ny reklamation av det igen. Fick besked om att tekniker ska vara ute idag, måndag efter kl12. "Om någon är hemma då, det är viktigt!". Smsbesked om att teknier är bokad till den 24 mellan 12-18. (???) Konstaterade att om det kommer en tekniker till och ställer sig vid modemet och kliar sig i huvudet kommer jag lacka totalt. Kolla trådar, skog och station till att börja med!

Konstaterade min konspirationsteori om att Relacom mjölkar Telia på pengar och att Telia bord ha egna tekniker och (borde nog inte berätta detta, velar som f-n om jag ska eller ej men har kommit så långt att jag snart struntar i allt, för att hjälpa mig skiter de i) fick då höra vad de på supporten tycker om Relacom. Inga smickrande ord. Ord som värdelösa dök upp.

Så här sitter jag nu. Väntar på ytterliggare en tekniker som troligen åker direkt till oss och tittar på modemet och föreslår att slakta en höna och sprida blodet i en cirkel runt modemet för att inte behöva djupundersöka allt.

Som sagt. Hastigheten, Kört med "upp till 30mb" i ett och ett halvt år nu. Visst, blev besviken i början när vi låg på 13-14 men nöjer mig med det. Telia konstaterade då att signal/styrka och allt såg rejält fint och stabilt ut och jag har inte upplevt några problem alls fram till den 22 aug så att det beror på för hög hastighet det köper jag inte!

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha läst din berättelse så anser jag att det är helt meningslöst med alla dina samtal till Telia eftersom kabeln som är insnärjd i en massa träd måste ordnas först. Ingen tekniker i världen kan lösa dina problem vid stationen eller vid ditt hus så länge kabeln troligen är skadad och oåtkomlig inne i en skog. Det måste röjas träd och troligen dra ny kabel. Tekniker som skickas ut pga dina felanmälningar är inga skogshuggare och kommer inte att kunna fixa det grundläggande problemet innan ledningen är åtkomlig hela vägen.

Att ta reda på exakt vem som är ansvarig för ledningsgatorna bör vara din första prioritet att reda ut. Kan vara jobbigt och krångligt att ta reda på exakt vad som gäller (att tro och gissa duger inte), men innan den biten är fixad lär du inte få välfungerande xDSL.

Permalänk
Medlem

Stämmer nog men i så fall så borde ju tekniker kunna lokalisera felet och då påpeka att det är skogsägarens ansvar att röja! Det som är lök på tåren redan är att ber vi ägaren att röja så kommer han inte göra det. Får han besked från Telia/Skanova själva om att röja så tar det nog.

Dessutom. Jag "vet" ju inte att det är tråden i skogen bakom huset. Den bidrar nog men det jag opponerar mig mot är dessa ständiga "vi åker till kunden direkt och ser fundersamma ut" besöken vi får där ingen börjat från andra änden. Stationen och mot oss.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som det är dags att bilda en fiberförening och plöja ner fiber i området

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som det är dags att bilda en fiberförening och plöja ner fiber i området

Jodå. http://vendelfiber.se/ Händer ingenting där så det är bara att glömma.

Ny liten twist.

Sms igår om att ärendet nu var tilldelad tekniker. Ett tag efter det ringde teknikern från i lördags som enligt supporten var bortkopplad från fallet och som klargjorde ärendet i lördags, han konstaterade att nu hade han pratat med supporten och att nu var hastigheten sänkt, profiler ändrade mm och att jag inte borde märka sänkningen. Han hade fått igenom sin enda "lösning". Han som i lördags inte hade kollat station eller annat utan åkt direkt hit.

Hade bärbara igång, kollade bredbandskollen. Hastigheten hade faktiskt ökat till 16-17mb. Stängde sen av datorn.

Tänkte att jag får prata med tekniker som var på väg. Plingade till i mobilen två gånger med att ärendet var klargjort blabla.....

Ut och titta på modemet som lös "rött-grönt-rött".

Undrade vad smsen betydde. Om teknikern i lördags klargjort ärendet igen som han redan klargjorde i lördags eller om smsen var från "dagens tekniker" så jag ringde supporten för att få klarhet i det.

Ärendet var öppet än men det var lite mysko för "dagens tekniker" skulle varit ute i går mellan 12-18 men hade noterat "får inte tag på kund" fast vi var hemma hela dagen och sen hade besöket flyttats till den 26 sep mellan 12-18. (???)

Tänkte avsluta där men fick ta allt igen med killen i supporten än en gång och han hade kanske en annan infallsvinkel på det. Han undrade om jag hade bytt splitter när vi kopplade i utbytesmodemet, konstaterade att vi inte fick med någon splitter. Han skickar en ny splitter för han ser att värdena "på någonting" inte var bra och att det enligt hans erfarenhet kan vara vår splitter som behöver bytas.

IP till modemet var det han hakade upp sig på, IPtilldelning eller hålla IP eller vad det nu var. Hade inget med hastigheten att göra. Han skulle logga uppkopplingen under eftermiddagen/kvällen så skulle han ringa upp vid sextiden igår kväll.

Passade på att säga till att vi ännu inte skickat tillbaks det gamla modemet i retur och att vi tänker vänta med det tills de fixat allt. Då sken han upp och ville jag skulle koppla upp gamla modemet för att se hur det beter sig under hans loggning. Sagt och gjort. Såg att det betedde sig likadant, "rött-grönt-rött".

Han sa under samtalets gång att han skulle skicka ärendet vidare till någon "IPgrupp" (???) för granskning varför IP strular. Han kunde tyvärr inte reklamera ärendet då det i loggen var ett nytt ärende, förra var listat som syncfel och detta som IPfel. Jag vet inte hur de listat allt för det är likadant fel här i ett. Även han hade under samtalet konstaterat att det var bra uppkoppling med fina värden så det där med hastighetsfel var det inte.

Han ville att jag under hans loggning skulle köra igång bärbara en kvart eller så efter samtalet och kolla själv för han hade "startat om bredbandet". Jodå, körde igång datorn och testade bredbandskollen igen. Samma, lite högre resultat men såg då att pingen var högre. Kollade med "ping www.svt.se -t" och såg då att pingen som brukar ligga runt 8-9 nu ligger runt 30-40! (Kan ingenting om något ärligt talat och ännu mindre om ping men högre är högre) Plus att modemet, det gamla, fortsatte med "rött-grönt-rött. Tänkte prata med honom om det när han skulle ringa upp vid sextiden men han ringde aldrig.

Kan som sagt ingenting om jag är ärlig men fattar inte att värdena ser bra ut och att den hastighet vi har ser bra och stabil ut "men" att värdena (vilka värden?) visar att något är vajsing så modemet har problem med IP enligt killen igår..........

Edit:

Kollar jag på bredbandskollen nu så ligger jag mellan 10-14 så nu är det långsammare än innan deras "sänkning".