Telias Technicolor som strular eller högre makter?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Jodå. Bara konstaterat att pingen stigit, som nämnt, från 8-9 till 32-40 med ping www.svt.se -t och såg även att det stigit i wow (till exempel). Det jag funderade på är då jag ska kasta mig in i min ungdomssynd, WW2 flightsims. IL2 Battle of Stalingrad är en av de jag funderar på om pingen kan ställa till fighter online?

Jag tror inte du märker att det ökat 25-30 ms.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jodå. Bara konstaterat att pingen stigit, som nämnt, från 8-9 till 32-40 med ping www.svt.se -t och såg även att det stigit i wow (till exempel). Det jag funderade på är då jag ska kasta mig in i min ungdomssynd, WW2 flightsims. IL2 Battle of Stalingrad är en av de jag funderar på om pingen kan ställa till fighter online?

Anledningen till att du har högre "ping" är att din kopparlina kräver mer felskydd.
Om du sänker din ping (minskar interleave) så kommer dina FEC att i stället bli CRC-fel.

Och då känns det som att vi är tillbaka där vi började...

Permalänk
Medlem

Ok. Uppe i 47millar FECfel nu!

Jaja. Ska lira och testa. Såg att modemet lös rött inatt menmen. Drar upp tråden och gråter om något börjar igen! *pepparpeppar*

Extremt tacksam för alla svar och tips, stöttning!

Få se om lokala vendelfiber.se får tummen ur så jag kan be Telia/Skanova/Relacom att ta sig...............................................

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Fungerat kanon sedan den 9 oktober. Skulle sätta mig och lira idag, wow. Fungerade bra som de övriga dagarna efter lappningen av tråden. Efter någon timme drog latencyn iväg ingame. Kollade testpingningen och det var en hel del timeouts igen.

Kollade in statistiken i modemet som då visade 6100 CRC-fel (sedan tio dagar tillbaks. Kan ju vara totalt, kan vara 3000 den senaste halvtimmen då. Vet ej.). Detta var vid halvett tiden.

Nu......

Aktiv tid: 10 dagar, 5:12:22
DSL-typ: ITU-T G.992.5 Annex M US 56
Bandbredd (upp/ned) [kbps/kbps]: 1.862 / 20.031
Överförda data (skickade/mottagna) [GB/GB]: 1,31 / 24,85
Uteffekt (upp/ned) [dBm]: 13,0 / 18,1
Linjedämpning (upp/ned) [dB]: 21,5 / 32,0
SN-marginal (upp/ned) [dB]: 8,3 / 4,3
System Leverantörs-ID (lokal/fjärr): TMMB / ----
Chipset Leverantörs-ID (lokal/fjärr): BDCM / BDCM
Rambortfall (lokal/fjärr): 9 / 0
Signalbortfall (lokal/fjärr): 1 / 0
Strömbortfall (lokal/fjärr): 0 / 0
Länkbortfall (fjärr): -
Sekunder med fel (lokal/fjärr): 2.958 / 0
FEC-fel (upp/ned): 712.543 / 70.541.144
CRC-fel (upp/ned): 627 / 50.933
HEC-fel (upp/ned): 675 / 480.393

Ringde supporten igen som såg att det var dåliga värden så ny felanmälan (reklamation) som skulle vara åtgärdad inom tre dagar. Km sms sen om att felet ska vara åtgärdat senast den 27 okt.

Så, nu sitter jag här igen............

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det var tydligen någon form av tillfällig hicka den dagen. Fungerat superbt efter det fram tills i lördags.

Lirade WoW och åkte ur. Såg att testpingningen inte fungerade och att modemet lös rött. Ringde supporten som la långtidsmätning, fem dagar med tio minuters mellanrum mellan testmätning.

Hoppa över detta stycke då det kommer handla om gnäll på supporten! Pratade då i lördags med en tjej som konstaterade att det var dåliga värden och att hon skulle prata med tekniker och bad mig vänta. Efter tio minuter så åkte jag ur. "tuut-tuut-tuut" signaler. Ringa upp igen och irriterat klart och tydligt säga "Bredband" till datorrösten som svarade med "ok, kopplar dig till telefonsupport". De kopplade mig rätt därifrån. Killen då trodde tjejen innan "målat" in sig i ett hörn då inga tekniker jobbar på helger och troligen lagt på luren bara för att slippa mig. Han som la långtidsmätning.

Sådär, nu tillbaks till ämnet. Lät bli att sitta igår utan tänkte lira någon timme idag. Åkte ur igen efter ett tag!? Satt med inforutan uppe med statistiken för modemet och det såg fint ut. Inga crcfel och pingen såg bra ut (påminnelse, ping www.svt.se -t).

Ändå rödljus på modemet och "begäran gjorde timeout". Uppdatera infofliken i modemet under tiden och fick ingenting annat än att modemet inte hade tillgång till internet (kommer inte ihåg?).

Ringa Teliasupporten igen. Prata med supporttekniker som ännu en gång drar allt om "första jack? blablablabla". Hon la felanmälan och tyckte jag skulle testa resetta modemet igen. Sagt och gjort. Tio minuter efter samtalet dök uppkopplingen två gånger till med fem minuter mellan.

Känns lite annorlunda denna gång. Efter modemet kommit igång är det som det är nystartat. Igångtid visar att det varit igång någon minut efter rödljuset gått över i grönt. Innan det händer visas inga crcfel, det ser bra ut. Pingen visar inte heller att "något är på väg att hända" utan rätt som det är "begäran gjorde timeout".

Sitter och undrar om det beror på att temperaturen växlar en del om dagarna och att trådarna rör sig!? Menar, om de hade glidit ur en stolpe delvis (felet aug-okt) så borde det ju kunna vara fel i andra stolpar med, de där som varit orörda sedan 60talet........

(Ärligt talat jag är rätt förbannad)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Sitter och undrar om det beror på att temperaturen växlar en del om dagarna och att trådarna rör sig!? Menar, om de hade glidit ur en stolpe delvis (felet aug-okt) så borde det ju kunna vara fel i andra stolpar med, de där som varit orörda sedan 60talet........

Temperaturen kan definitivt spela roll, jag har själv hållit på med en felsökning där det visade sig att kabeln expanderade när den blev solbelyst och då dog adsl men telefonin fungerade, det tog en stund att hitta det. Det kan ju även bero på fukt/tjäle, om det börjar slå om runt 0 C och det kanske är sprickor i en gammal kabel så kan den påverkas av det på ett annat sätt än om tempen är stabil över eller under 0 C.
Hemma råkade jag ut för en gammal kopplingsplint som ärgat och den dödade adsl när det var regnigt, det blev överledning i den när luftfuktigheten ökade men allt funkade fint i torrt väder, efter ett plintbyte blev allt bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har varit ute för liknande problem med vårat adsl, vi har drygt 6km kabel till telestationen och mycket problem genom åren men nu har dom bytt drygt 2 km kabel och det verkar löst sig för tillfället iaf.
Annars varierade farten och problemen mellan varmt och kallt och dag och natt, ju kallare ju sämre fart och mer problem men varmare och torrare inga problem.
Man telias modem är skit det med så det får man byta ut själv för det tänker dom inte erkänna att det är fel på.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Temperaturen kan definitivt spela roll, jag har själv hållit på med en felsökning där det visade sig att kabeln expanderade när den blev solbelyst och då dog adsl men telefonin fungerade, det tog en stund att hitta det. Det kan ju även bero på fukt/tjäle, om det börjar slå om runt 0 C och det kanske är sprickor i en gammal kabel så kan den påverkas av det på ett annat sätt än om tempen är stabil över eller under 0 C.
Hemma råkade jag ut för en gammal kopplingsplint som ärgat och den dödade adsl när det var regnigt, det blev överledning i den när luftfuktigheten ökade men allt funkade fint i torrt väder, efter ett plintbyte blev allt bra.

Har genom åren upplevt att det skitit sig så fort det "blivit väder" men med Telias Smartmodem fungerade det bra. Gjort så de sista två åren, förutom då i aug då tråden gled ur en koppling.

Skrivet av Mac83:

Jag har varit ute för liknande problem med vårat adsl, vi har drygt 6km kabel till telestationen och mycket problem genom åren men nu har dom bytt drygt 2 km kabel och det verkar löst sig för tillfället iaf.
Annars varierade farten och problemen mellan varmt och kallt och dag och natt, ju kallare ju sämre fart och mer problem men varmare och torrare inga problem.
Man telias modem är skit det med så det får man byta ut själv för det tänker dom inte erkänna att det är fel på.

Som ovan. Hade grymma problem förr med "väder". Blev 100% bättre för mig när jag gick över till Telias Smart. Hur fick du dem att byta tråd? För mig vägrar de. Får de att låta som om att om de gör de går Sverige i bankrutt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Som ovan. Hade grymma problem förr med "väder". Blev 100% bättre för mig när jag gick över till Telias Smart. Hur fick du dem att byta tråd? För mig vägrar de. Får de att låta som om att om de gör de går Sverige i bankrutt.

Telefonen försvann totalt och grannarna hade samma problem plus att han som utförde felsökningen och jobbet var en gammal skolkamrat så han ordnade det

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Telefonen försvann totalt och grannarna hade samma problem plus att han som utförde felsökningen och jobbet var en gammal skolkamrat så han ordnade det

Grattis.

Otur för mig. Är irriterande. Hörde granne berätta att de som byggde huset i början på 60talet beställde nedgrävda teletrådar från byn ner till vårat hus. (Bor ca 300 meter från de andra i byn) men att Televerket satte upp tillfälligt i ett par stolpar. Det har varit "tillfälligt" sedan dess och orörda har de varit sedan dess så tråden måste ha betalat sig om och om igen sedan dess. Köpte huset av dem för 28 år sedan.

Att då komma nu och tala om för mig/oss hur oansvarig kostnad det skulle bli att byta ut tråden känns så där........

Inser ju att vi inte är ensamma. Skulle vilja ha en debatt om hur det ska lösas för landsbygdsbor. Nu håller ju den lokala fiberföreningen på. Var på möte i mars om fiber de anordnade men var mest blaha. Talades om vilken nytta man skulle kunna ha av 100mb fiber. Som om de som var där inte var intresserade. Alla som var där visste ju fördelarna.

Inbjuden lokalpolitiker som sen drog samma ramsa om vikten av samhällsbyggnad och samma villkor överallt vad gällde bredband. När sen frågorna kom så ställde någon den självklara frågan till politikern vad kommunen kan göra, "ingenting" var svaret. "Marknaden ska styra och lokala initiativ".

Lustigt nog har hans egna område nu fått fiber. Jobbas runtom för fulla muggar men just vårt område är ett svart hål. Lokala fiberföreningen uppdaterar med ca fyra månaders mellanrum hur många medlemmar det finns. Lustigt nog uppdaterar man såpass att det på olika delar av sidan finns olika antal medlemmar. Men inga uppdateringar om vad som händer i övrigt.

Brukar eposta ordföranden varannan månad för att höra. Sist så tog svaret två veckor för han hade varit bortrest, och det var allt. ingenting om nyheter för det skulle han återkomma med. I förtvivlan igår så epostade jag honom igen men inget svar än.

Svordom incoming..... Fy fan vad skönt det skulle vara att kunna "lita" på uppkopplingen! Sluta ha testpingning igång i ett när jag lirar. Sluta glo på stats i modemet. Sluta glo på lampa/or på modemet.............

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Brukar eposta ordföranden varannan månad för att höra.

Varför engagerar du dig inte i föreningen och hjälper till med jobbet ?
Det tar iofs tid att genomföra fiberinstallation om det ska bli bra, men din tid får du säkert bidra med till föreningen om du vill.
Tex så låter det som om du kunde ta hand om att distribuera ut information ...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja det är ren skit, Telia/Skanova har klart och tydligt sagt att dom inte tänker satsa mer på det trådade nätet så det blir fler och fler som blir utan telefon totalt och dom mer eller mindre säger det finns mobil deal with it, jag tycker att om dom ska strunta i det gamla nätet så kunde dom ju se till att bygga ut ett fibernät istället då det inte lönar sig att fixa det gamla nätet för det är för kostsamt plus att det börjar fasas ut.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Ja det är ren skit, Telia/Skanova har klart och tydligt sagt att dom inte tänker satsa mer på det trådade nätet så det blir fler och fler som blir utan telefon totalt och dom mer eller mindre säger det finns mobil deal with it, jag tycker att om dom ska strunta i det gamla nätet så kunde dom ju se till att bygga ut ett fibernät istället då det inte lönar sig att fixa det gamla nätet för det är för kostsamt plus att det börjar fasas ut.

Jag tror faktiskt Telia och övriga aktörer bygger ganska friskt.
Men problemet är kanske att vinstdrivande företag bara bygger fiber där det faktiskt är lönsamt. De är relativt få företag som vill göra dåliga investeringar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mac83:

Ja det är ren skit, Telia/Skanova har klart och tydligt sagt att dom inte tänker satsa mer på det trådade nätet så det blir fler och fler som blir utan telefon totalt och dom mer eller mindre säger det finns mobil deal with it, jag tycker att om dom ska strunta i det gamla nätet så kunde dom ju se till att bygga ut ett fibernät istället då det inte lönar sig att fixa det gamla nätet för det är för kostsamt plus att det börjar fasas ut.

Det handlar om politikernas vilja så skyll inte på företagen utan de som är ansvariga, förr så hade man rätt till kablad anslutning till permanentbostäder för en relativt låg fast summa men så är det inte längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så var tekniker här. Trevlig kille men........

Som vanligt stå vid modemet och se fundersam ut. Gå runt huset och titta på inkommande tråd utan att röra något. Säga att han skulle uppåt byn och felsöka och sen komma tillbaks eller ringa och berätta bara för att en halvtimme senare damma förbi huset följt av klargörande sms från Telia.

Lustigaste var att han bad om att få en bit aluminiumfolie att ta med sig innan han drog uppåt byn i bil?

Sitter med kluvna känslor. Detta var en ny firma, "Bredbandsgruppen" med liten skåpbil. Han kollade ingenting så vitt jag såg. Ingen mätutrustning eller så. Ärligt talat mest ledsen numera.

Engagera mig själv? Om jag hade något att bidra med skulle jag det men en annan är en sån där obetydlig skit.

Hörde budgetdebatten sporadiskt under dagen och hörde centerpartist än en gång klappa sig för bröstet med att Centern har fixat fiber till alla. (Ingen politisk debatt. Bara konstaterande)

Får testa ett tag på fredag. Blir väl till att ringa Telia igen sen om det behövs. Enda jag kan göra, ringa supporten som skickar ut folk som tittar på modemet och sen åker.........................................

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Tjejen i supporten i onsdags sa att hon skulle ringa upp igår, torsdag för att höra vad jag tyckte om teknikerbesöket. Hon gjorde inte det. Inte första gången, inte förvånad.

Hade lite bråttom sist så jag fyller i med vad som hände vid hans besök. Han konstaterade att teletråden/arna såg bra ut. Visade sig att han först tittat på elkabeln till garagelamporna och sen när jag rättade honom så trodde han kabeln till parabolen var teletråden, på båda alltså.

Innan han drog för att felsöka i byn så ville han han ha aluminiumfolie som jag skrev ovan. Visade sig sen att halvtimmen han ägnade åt felsökning bestod i att sitta i bilen utanför tomten i tio minuter.

Nu till min riktiga uppdatering. Såg imorse att modemet startat under natten. Tempväxling ute. Ringde supporten igen och berättade om teknikerbesöket. Efter suckande och kontroll med chefen så fick jag veta att Telias datorsystem lagt jobbordern på felaktig teknkier. Nu blev det en ny anmälan till tekniker som ska vara mera specialiserad på att kolla stolpar och tråd.....

Nu ska de ha till på tisdag på sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Måste få skriva av mig. Snudd på självmordsbenägen vid detta lag. (Överdrift men känner psykakutbesök närmar sig)

Har skrivit som minnesstolpar på guildforum. Klipper och klistrar därifrån och lägger det under spoilertaggar.......

Från 5 dec.

Midvinternattens tunga fjät. Går runt teletråd och stolpe och djävlas.....

Nä.

Allmän gnälltråd bara. Blir fnoskig annars.

Bor på landet med uppkoppling via teletrådar. Fungerat bra de senaste två åren tack vare Telias Smartmodem, ja, även innan dess när vi skaffade router till dåvarande modemet som dök stup i kvarten varje gång det blev "väder".

Som sagt, fungerat riktigt bra under ett par års tid fram till 22 aug i år. Lirade lite wow då och uppkopplingen tvärdök för att komma igång igen för att dyka efter ett tag igen.

Istället för att ta er med på den uppkopplade golgatavandring jag varit med om kan jag sammanfatta allt med.............

Teliasupporten. Trevliga människor. Många följer "mallen" på datorskärmen och kan inget annat än det. Ohh det antal gånger jag fått frågor om "första jacket?", "kringutrustning?" och så vidare och så vidare......

Skanova/Relacom. Där har vi mitt största problem just nu! Följande är mina personliga tankar som jag skäms en del för men dessa månader har varit värdigt Kafka.

Komma hit och klia sig i huvudet vid modemet. Gå ut och skopa händer runt ögonen och stirra in i skogsdungen som teletrådarna går in i och sen åka härifrån efter att ha föreslagit följande:

Byta modem, resetningar av modem (som även gjorts X antal gånger vid samtal med supporten. Byte av splittersladdar, sänkning av hastighet (som enligt den killen helt plötsligt var för hög och som fungerat under två-tre års tid men som nu inte gjorde det). Uteblivna besök utan information till oss som sen vid samtal med supporten flaggats som att vi inte varit hemma trots att någon alltid varit hemma just med tanke på teknikerbesök. Inget hjälpte självklart!

Först den 9-10 okt lyssnade en tekniker (dessutom var det första killen som var ut första gången som föreslog modembyte) på mina dumma idéer om att kolla stolpar och trådar som jag tjatat mig blå om sedan den 22 aug och se på fan! Det var fel på kopplingen i en stolpe! Tråden hade delvis glidit ur en kontakt och när han skruvade i den så ramlade tråden ur på andra sidan stolpen.

Ska inte säga något om "vad var det jag sa?" utan jag var tyst och glad att äntligen kunna surfa och lira normalt igen fram tills nu i lördags...........

Uppkopplingen tvärdök igen utan att det egentligen inte var några synliga varningar om det i statsen i modemet (som jag lärde mig lusläsa aug-okt). Just inga crcfel eller så.

Ringde supporten och undrade vad det var nu? Uppkopplingen kom igång igen efter sex-sju minuter. Tjejen konstaterade att det var konstiga värden och att hon skulle ringa tekniker och fråga, i lördags detta alltså.

Tio minuters väntan slutade med att jag fick "tuut-tuut-tuut" i telefon! Ringde upp igen och datorrösten i början skickade mig till telefoni trots mitt "bredband" ljudligt.

Blev kopplad från telefonsupporten till bredband där killen då konstaterade att "hon målade nog in sig i ett hörn och la på luren, finns inga tekniker att prata med på lördagar!".

Han la långtidsmätning och bad mig återkomma om det hände igen. Jag sa att det händer när temperaturen växlar ute. Fick veta att då kan det bli svårt för Skanova byter inte trådar, "blir för dyrt". "Trådarna har hängt sedan 60talet" konstaterade jag och antydde att de vid detta lag borde ha betalat sig om och om igen under decennierna. Föreslog även att tekniker kanske kunde lappa med silvertejp.

Stängde av datorn efter det och och rörde inte den på söndagen.

Tänkte lira ett tag på måndagen och efter någon timme dök det igen. Tempväxling ute.

Ringa supporten. Prata med tjej som efter "första jack......?" la det som felärende till tekniker. Hon skulle även ringa upp på torsdag den 4 dec och fråga hur vi upplevde teknikerhjälpen. Lirade på tisdagen och då var allt bra, någon plusgrad ute.

Tekniker ringde i onsdags och sa att han skulle komma om en halvtimme. En och en halv timme senare kom han, gpsen hade skickat honom norduppland runt.

Han konstaterade att tråden ser fin ut efter att ha tittat på den på väg in i huset. Jag konstaterade att det var elkabeln till garagelamporna han tittat på. "Jaha" var svaret. Sen sa han att då var det den andra kabeln då, den såg också bra ut! Konstaterade för honom att det var kabeln till parabolen: "Jaha" var hans svar.....

Sen gick han ut till modemet och kliade sig i huvudet. Ingen mätutrustning hade han med sig. Han föreslog att han skulle gå ut och titta på teletråden. Han ställde sig vid tomtgränsen och kupade händerna runt ögonen och tittade in i skogsdungen och försökte följa teletråden så gott det gick med ögonen.

Han kom in och sa att han skulle upp i byn och titta men han ville ha aluminiumfolie av oss först. "Varför?" tänkte jag för mig själv men gav honom en bit och undrade om jag skulle våga skämta med honom om han tänkte göra foliehatt av den men avstod. Han skulle komma tillbaks efter att ha kollat stolpar utmed vägen.

Han satt i bilen märkt "Bredbandsgruppen" uppåt sex minuter innan han åkte upp mot byn. Femton minuter senare åkte han i rallyfart förbi huset. Samtidigt kom klargörande sms från Telia.

Gav upp då och tänkte att jag får berätta om allt detta för tjejen som skulle ringa upp på torsdagen. Gav fan i datorn under onsdag och torsdag.

Ringde aldrig någon, än en gång, från supporten igår torsdag.

Gick upp nu på morgonen och skulle ta surfvändan men såg i modemet att den startat om sig under natten igen. Temperaturen växlade när jag la mig, från någon minus till någon plus. Skedde kort efter det.

Ringa supporten igen och berätta om teknikerbesöket och foliebegäran. Killen pratade med sin chef och de kom fram till att när supporten la felanmälan i måndags så la datorsystemet in det på ett sätt så det blev till fel teknikertyp. Nu ska det vara skickat till rätt tekniker som ska ha till på tisdag, 9 dec, på sig att komma ut.

Spännande det här............................... Eller inte...................

Dold text

Från 9 dec. några hade svarat i min tråd som mest är som en dagbok med kontakter, eller snarare inte kontakter med tekniker.

Ursäkta sent svar!

Kollade in tråden imorse men tänkte jag skulle avvakta tills tekniker varit här.

Fick sms 17:37 igår om att tekniker var tilldelad vårat ärende så idag har jag suttit och väntat på att hen ska ringa. 11:45 kom sms om att ärendet är klart!? Supporten som la felanmälan på nytt i fredags sa att tekniker kommer ringa plus att det i smset stod att det är viktigt att vara tillgänglig på det kontaktnummer som är angivet.

Inget prata med tekniker, som sagt, för att få beskriva min synvinkel på allt. Suttit med bärbara och slösurfat och där märktes ingen servicejobb iallafall. Crcfelen fortsätter ticka på.............

Funderar på att ringa supporten igen för att få höra om de vet vad tekniker gjort eller inte gjort!

Hade velat få säga till teknikern att det är strul vid tempväxlingar/fukt/blåst. Just nu är det stabilt någon minusgrad och solsken.

Fy fan om Telia hade kunnat ha egna tekniker om inte annat så för att kunna prata med dem själva för att höra.

Dold text

Från 11 dec. Mitt i hade jag klistrat in svar från en på guildforumet som uttryckte sympati, tar bort svaret....

Sådär. Ny felanmälan gjord. Tänkte avvakta över helgen men crcfelen ökar i takt, pingen fladdrar mer och börjat spraka i telefon.

Pratade med ny tjej i supporten som la ut order till teletekniker istället för spraket i telefon. Förra teknikern i tisdags såg hon i loggarna att hen "böt i kopplingssplinten" (hörde inte riktigt). Visst, hur många gånger har jag inte hört det att de bytt kopplingspar i tråden för att få bort oss från ytterhöljet. Ytterliggare en gång, trådar från 60talet, finns det ens ett hölje kvar att prata om??

Och så dessa ständiga påpekningar (inte idag men hört det ett gäng gånger) att man inte byter trådar för det blir för dyrt. Tack för det i det informationssamhälle vi har! Enda man har som möjlighet på landet.

Att det ska vara så svårt att få tråden kollad en gång för alla, klättra upp i stolpar och kolla hela vägen. Kolla tråden utmed vägen! Säg åt grannar som har sina förb-nnade träd hängandes över tråden, älskar speciellt en tomt som har sina äppelträd hängandes över tråden. Påpekat detta för supporten att man ska uppmana Skanova att se till att folk håller sina träd borta från teletråden men händer ingenting.

Tar bort hans citat.....

Grattis i efterskott. Tjatat om "väderfel" i ca 11 år nu. Hade lika gärna kunnat springa med bakbundna händer med huvudet före in i en betongvägg. Får bara höra att "samhällskostnaden blir för hög att byta tråd, var glad att du har den kvar ens"!.

Hade som sagt ett spann på ca två år nu som det fungerat riktigt bra men inte längre.

Följande post är ett irriterat gnäll så ignorera det, måste få det ur mig bara!.......

Teliasupporten. Trevliga men ärligt talat, noll hjälp. De är i händerna på Skanova. Hatar detta "skärmföljande" med "första jacket? Startat om utrustning?"..... Borde kunna höra på folk vad de ringer om och därmed kunna utesluta irriterande förslag som jag hört i snart elva år! Numera förekommer jag dem med att säga direkt att inget av det hjälper då felen är tråden från 60talet.

Tekniker. Ta inte åt dig ********* (Kille som jobbar som montör av telemaster)! Det jag läst av dig här får mig att önska att du hade varit tillgänglig i området men fattar att trådar inte är ditt gebit. Nu kommer gnället på de vi haft här under elva års tid (Förklaring, hade grymma problem förut men varit kanon de sista två åren)..... Förresten, ska inte ta upp serverutrymme med massa tecken. Sammanfattar det med, "pppfffffft" är mina upplevelser av tekniker. Inte en enda gång har någon varit här som fått mig att känna, "nu djävlar! Äntligen en som vill hjälpa!" utan istället är känslan, "*gäsp* vad trött jag är på att vara ute på landet, idioterna här borde fatta att de inte får någon hjälp!"......

Dold text

Från 16 dec. Tar bort citat från en som skrivit i tråden i början. Här börjar jag nästan yra av mental utmattning och irritation på situationen.... Förresten så är allt svammel. Känner mig som jordens rättshaverist vid detta laget.

Exakt! De mäter inte "stolpe för stolpe"! Åker ut mest för att åka ut och spottar i luften och ser var loskan landar och sen klargör man ärendet. Fördomsfullt av mig, jag vet men det är så det känns som det går till. Ungefär som en bilmekaniker sparkar på däcket och sen fakturerar kunden för byte av elsystem i bilen.

Haft mökiga dagar så idag först jag surfar runt.

Rörde inte dator igår då tekniker skulle komma.

Var sen att köra igång mobilen igår morse. Knäppte på den 8:45 och fick sms om att någon försökt ringa 8:34 från nummer "+46855390204". tänkte på en gång, "fan, teknikern!" och ringde Teliasupporten för att se om de kunde få tag på teknikern.

Medans jag köade kom jag på att tekniker brukar ringa från 010******** nummer. Frågade tjejen i supporten om de kände igen numret. Hon kollade på hitta.se och där var det relaterat till "Marknadsföring" så jag slappnade av.

Klockan blev 15 som var "åtgärdat innan den 15 dec kl15" stämplat.

Ringde upp supporten igen vid halvfemtiden för att höra var teknikern tog vägen och efter väntande fick jag veta av den killen att samtalet på morgonen "nog troligen var Relacom som ville skjuta på ärendet" för i hans system var ärendet flyttat till den 17 som "åtgärdat innan"!

Visst, får skylla mig själv men nog kunde väl Relacom försöka någon gång till? Varför inte på hemtelefon kanske?

Killen trodde det var framflyttat på grund av de stormar som varit. vad kan jag säga på det? Iofs, lokalt så har det inte blåst så mycket men det är ju från mitt trånga lokalperspektiv. Vårt ärende har varit pågående sedan den 1 dec denna gång. Misstänker att det är samma ställe som varit sedan den 22 aug.

Killen i supporten tyckte jag skulle ringa Skanova själv och klaga.

Dold text

Från 17 dec.

Använder denna tråd som dagbok.

Ingen tekniker har varit ut idag. De sket i att höra av sig till och med.

Ringde supporten igen och resultatet blev motsvarande om jag hade pratat med brevlåda, Killen trodde att Relacom har så mycket att göra så "de jobbar nog övertid, får hoppas det blir klart ikväll".

Jag upprepade att jag vill att tekniker kollar trådar och att det blir svårt när det är beckmörkt ute. Killen ska ringa upp på måndag eftermiddag, som jag inte hört den förut. Blir mäkta paff om han ringer.

Dold text

Från 18 dec.

Ånyo, dagsboksanteckning.

Än en gång ringt stackars supporten för det blev megaavbrott på fem-sex minuter. Precis författat webmail till husläkaren om farsgubbens mediciner som skulle förnyas och andra påpekanden om hälsa. Sket sig att skicka det för avbrottet kom under tiden och självklart kunde jag ju inte backstega, dessutom var uppkopplingen borta under "längre" stund. Såpass att modemet startade om med statistiken.

Gick från fem minus med snö till någon plus med snö och då dök det.

Killen i supporten. Jag bad om ursäkt att jag ringde, för att få höra om han i loggarna kunde se när tekniker ska/skulle vara ute. Han svarade just inte på det annat än det skulle varit klart igår men han konstaterade att ärendet nu är ju en reklamation på förra ärendet.

Skulle varit åtgärdat inom 24h och nu har det gått två veckor. Nu gjorde han en återreklamation på reklamationsärendet så nu ska det vara åtgärdat inom 24h, igen.......

Dold text

Från 20 dec.

Ännu en förb-nnad minnesnotering/dagboksanteckning/gnäll.

Sms i torsdags, sen eftermiddag om att tekniker var tilldelad ärendet. "Håll dig kontaktbar på de nummer du angett!"

Satt som en idiot ännu en gång och väntade heldag men ingenting.

Uteblivna teknikerbesöket i måndags som, mig ovetande, blev uppskjutet till på onsdagen som också sket sig. Ringde supporten då (ovan inlägg) och fick veta att det ska vara åtgärdat inom 24h då det var en reklamation. Reklamationen i sig har pågått i 2 veckor (minst).

Bekräftelsesms i onsdags där klartid var satt till fredag den 19 kl18. Inte 24h som killen i supporten sa.

Det smset och smset i torsdags om att hålla mig kontaktbar har två olika referensnummer. (??)

Ringa supporten igår igen efter ytterliggare uteblivet teknikerbesök. Vill bara prata med tekniker för att beskriva hur felet "går till" som ledtråd till kanske var felet kan finnas. Krävs inget hembesök då felet inte är här. Men ärendet blir inte ens klargjort för ingen tekniker har varit ute alls.

Killen igår fattade ingenting av vad Skanova/underleverantör gör. Det var försent att ringa Skanova och fråga vad de håller på med. Killen erbjöd sig att ringa upp mig på måndag och då jaga info om varför tekniker uteblir hela tiden. Sen kom han på att han är julledig så han ville att jag ska ringa supporten på måndag igen själv så de då får höra vad tekniker struntar i ärendet för. *ORKA*

Som en liten bonus så skedde det igen. Killen i onsdags skulle höra av sig på fredags. Ringa eller smsa om info om uppkopplingen, mätningen, och allmänt hur det ser ut. Hörde ingenting, som vanligt.

Jaja. Julen står runt hörnet så det som har varit pågående sedan slutet på november och hade kunnat vara fixat om tekniker hade kollat stolpar ordentligt så läget står nu här. Jag kommer få vänta till efter jul och nyår innan något sker. Självklart ska folk ha jullledigt, hade bara varit kul om någon tekniker hade tagit tag i detta ordentligt redan i slutet av november.

Om någon nu läst mina minnesanteckningar och dagboksnoteringar och gnälltråd. God Jul på er och må ni ha en stabil lina som ni litar på!

Dold text

Och så slutligen dagens inlägg. spoiltaggar den inte.....

"Jahopp.

Ringde halvett. Kö. Kille svarade. Sa till honom att det ska stå loggen från i fredags vad killen sa då, ringa Skanova och fråga varför tekniker inte kommer.

Killen skulle läsa loggen. Fem minuter senare med tystnad blev jag bortkopplad!

Vänta 20 minuter sen ringa igen..................

Killen då visste inte varför jag blev utslängd för men han läste loggen och fattade ingenting för så vitt han såg så låg inget ärende alls i systemet!?!?!?

Han skulle ringa Skanova och sen ringa tillbaks inom en halvtimme. Trekvart senare ringde han och bad om ursäkt för att det tog tid, förklarade att det var lugnt.

Jodå. Det finns inget ärende, allt är klargjort utan åtgärd för "ingen har varit hemma"! Han fattade inte varför Skanova klargjort utan åtgärd då felet kvarstår. Tekniker hade skrivit i senaste loggen för att par veckor sedan att det var inga fel på mätningarna me att han bytt "i kopplingsplinten". Supportkillen sa själv, "om det inte är fel, varför byter teknikern då i plinten för?".

Fy fan säger jag! Är någon hemma hela tiden. I måndags förra veckan skulle ärendet vara klart, var det något nummer som jag bommade för jag glömde bort att knäppa på mobilen, 08nummer. Teliasupporten kopplade det själva till "marketing"nummer. Kom ingen.

Fick veta vid samtalet med Telia om uteblivet besök och fråga om 08numret att ärendet var flyttat till onsdag den17 av Relacom. Kom ingen, ringde ingen.

Supporten på kvällen i onsdags konstaterade att ärendet var flyttat till den 19 av Relacom och att killen då tyckte det var konstigt för det var ett två-tre veckor gammalt reklamationsärende som skulle varit åtgärdat inom 24h.

Förklarade att om någon ringer eller kommer på torsdagen blir det problem för ingen är/var hemma då. han noterade det i not till tekniker.

14:50 på torsdagen kom sms om att tekniker var tilldelat ärendet och att vi skulle vara tillgängliga på kontaktnumret.

Fredagen kom och gick, se ovan..................

Får nu veta att Skanova klargjort allt för vi inte varit hemma under dessa veckor trots att vi varit det förutom i torsdags som jag dessutom varnade supporten om.

Killen idag konstaterade att de vet att Skanova far med osanning för det är många som är med om samma saker, de är hemma sen kommer ingen tekniker och Skanova påstår att ingen varit hemma.

Nu blev det nytt reklamationsärende men på grund av julen så flög 24h gränsen ut genom fönstret. Ska vara klart nu till den 29 dec kl18 och för fyra timmar sedan nu så tvärdök uppkopplingen igen. Såpass att statsen i modemet "startade om".

Vad fan ska jag göra? (Fråga till mig själv för jag står mig slätt nu"

Börjar känna mig fett knäckt nu. uppkopplingen skiter sig vid "väder". Är som att ha ett Damoclessvärd hängandes över mig. Aldrig kunna lita på uppkopplingen längre och Skanova/Relacom/tekniker som skiter i det! Med alla lögner om att ingen varit hemma och pillra med småsaker och inte ta tag i en ordentlig felsökning. Mäkta less på allt nu................

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem

Du låter nöjd ....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att avinstallera WoW och läsa en bok framför brasan med en kopp varm choklad, kanske en teknisk bok som förklarar hur adsl fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du låter nöjd ....

Det är bara förnamnet!

Skrivet av VexedRelic:

Kanske dags att avinstallera WoW och läsa en bok framför brasan med en kopp varm choklad, kanske en teknisk bok som förklarar hur adsl fungerar

Varför ska jag avinstallera wow för? Något annat jag bör avinstallera?

Är inte mycket för varm choklad och brukar föredra att läsa böcker innan jag somnar. Kan du tipsa om någon bok som hjälper mig förklara varför Skanova/Relacom/tekniker struntar i att åka ut och sen skyller det på att ingen varit hemma trots att någon alltid är hemma (förutom i torsdags som jag varnade supporten om. Dessutom skulle felet vara åtgärdat på måndagen som blev onsdag som blev fredag med uteblivna besök alla gånger utan meddelande om varför)? Varför tekniker inte felsöker ordentligt?

Vad är det jag bör läsa på om adsl annat än vad jag trodde var "sätt i jacket så ska det fungera oavsett vad det är för väder annat än full storm"?

Eller är det så att som boende på landet så är inte internet lika viktigt för mig/oss som andra? Om bilen lägger av emellanåt, vad ska jag läsa på om då? Bränslesystem eller elsystemet ifall att bilmecken visar ointresse för att lokalisera felet?

Jaja. Jag är grinig jag, vet det och ber om ursäkt för det men hade ni provat på det jag kafkat mig genom vad det gäller support och "ickehjälp" från Relacom/Skanova så hade nog några av er också varit rätt lacka vid detta laget. God Jul på er!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore bättre att de gav ett besked om att de inte prioriterar att ev byta kablaget pga att det kostar för mycket.
Fiber är framtiden, frågan är bara när den kommer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
SpelClockers

Jag har exakt samma problem med mitt telia adsl.
Jag har insett att det inte kommer lösas.
Samma support snack och hot om kostnader om inte teknikern hittar nåt fel osv osv.
Kommer snart flytta till en ny lägenhet med fiber i och jag kommer inte välja telia efter denna surdeg.
Har tidigare tyckt att telia varit bäst på support och kvalite men nu kan jag inte längre intala mig själv att så är fallet.
Även om deras fiber har fungerat bra tidigare så gör denna upplevelse att jag automatiskt väljer bort dem nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jaja. Jag är grinig jag, vet det och ber om ursäkt för det men hade ni provat på det jag kafkat mig genom vad det gäller support och "ickehjälp" från Relacom/Skanova så hade nog några av er också varit rätt lacka vid detta laget. God Jul på er!

God Jul!

Jag skämtade för du kommer troligtvis aldrig få hjälp som en enstaka kund. Problemet är med stor sannolikhet att problemet ligger i själva telefon ledningarna och de kommer inte bekosta en ny installation av det och det skulle även i vissa fall kunna vara problem i telefon ledningarna i ditt eget hus som orsakar problemet och sånt får man bekosta själv för det är utanför deras ansvar.

Den riktiga frågan är, eftersom du fick en uppgradering från 8Mbit till 14Mbit, hur fungerade det tidigare på 8Mbit, var det lika ostabilt då? Oftast så sänker man adsl synk hastigheten för bättre stabilitet om de sänker ner till 6-8 Mbit så är det mycket möjligt att du iaf kommer få mycket bättre stabilitet på uppkopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

God Jul!

Jag skämtade för du kommer troligtvis aldrig få hjälp som en enstaka kund. Problemet är med stor sannolikhet att problemet ligger i själva telefon ledningarna och de kommer inte bekosta en ny installation av det och det skulle även i vissa fall kunna vara problem i telefon ledningarna i ditt eget hus som orsakar problemet och sånt får man bekosta själv för det är utanför deras ansvar.

Den riktiga frågan är, eftersom du fick en uppgradering från 8Mbit till 14Mbit, hur fungerade det tidigare på 8Mbit, var det lika ostabilt då? Oftast så sänker man adsl synk hastigheten för bättre stabilitet om de sänker ner till 6-8 Mbit så är det mycket möjligt att du iaf kommer få mycket bättre stabilitet på uppkopplingen.

Ursäkta, fattade inte skämtet! Jag har blivit en mindre krutdurk som lägger locket på för att inte explodera när jag har med Telia/tekniker att göra under denna period.

Skrivit långt bak i tråden. hade problem med väder även förut när det var "upp till 8mb". Fick adsl för ca 14 år sedan. Konstigt nog blev det mycket bättre när jag för 4-5 år sedan först införskaffade router (Zyxel P320W) till det Zyxelmodem jag hade då.

Sen fick Telia mig att prova deras Smart, Technicolor och det var lika bra med den med skillnad att det hastigheten då gick från Zyxels 6.5mb till Smartens 6.9mb med Tptest.

Fungerade som sagt bra. I ungefär samma veva så uppgraderade vi från "Upp till 8mb till Upp till 24mb". Fungerat riktigt bra under två års tid fram till den 22 aug och det var då jag började denna tråd.

För att sammanfatta alla sidor. 22 aug till den 9-10 okt var det ut några tekniker till oss som kliade sig i huvudet vid modemet och föreslog diverse lösningar såsom, byte av modem, byte av splittersladdar, resetningar av modem, sänkning av hastighet etc. Uteblivna besök som sen kallades för att "kund inte varit hemma" trots att det även då alltid var någon hemma.

Allt medans jag frågade och frågade om de kollat trådar och stolpar och fick alltid undvikande svar. Det var först den 9-10 okt som en tekniker klättrade upp och kollade stolpar. Han hittade felet ganska omgående då, trådar som glidit ur en koppling. När han höll på så ramlade trådarna ur på andra sidan kopplingen.

Efter det fungerade det riktigt bra igen fram tills mitten, slutet på november och det är där jag är nu igen. Med värdelösa teknikerbesök, ingen riktig koll av trådar och stolpar och uteblivna besök utan förklaring till oss men flaggat som "ingen hemma" i systemen trots att någon alltid är hemma även denna vända.

Väderberoende. Mest när det går från minus till plus. Inte lika känsligt tvärtom. Är det vid tempväxling uppåt fuktigt ute så blir det grymma problem, inte bara "småstrul".

Hade ut tekniker för ca åtta år sedan som böt satte upp nya trådar inomhus för att då utesluta fel inne. Felen då fortsatte så även om jag visste redan då att felet var ute blev det bekräftat efter bytet inne.

Byte av trådar. Har ju hört ett antal gånger att det blir för dyrt men jag har erbjudit mig att stå för silvertejpen så tekniker kan vira in tråden i den hela vägen.

Fortsätter med God Jul i detta inlägg med.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Än en gång en frustrerande uppdatering. Inte menat som en buff av tråden. Jag gör inte sånt.

Sedan sist:

27 dec: (Hade fet huvudvärk när detta skrevs så mer svammel än vanligt....

Blev lite förvånad när telefonen ringde imorse och det var Skanova tekniker. Samtidigt kom sms om att tekniker var tilldelad ärendet.

Klockan var 9:24 när han ringde. Han sa att de var ute på ärendet och han ville veta om det var "bärlina eller matarlinje?". Sa att jag som amatör inte visste vad skillnaden var mellan dem. Han informerade att han kollat på kartor och såg att en del av kabeln låg under mark. Jag svarade att, visst ligger en bit av kabeln under åker. Ca ett par hundra meter.

Jag konstaterade att det var synd att de kom nu när det är stabila minusgrader, 12 minus, då fungerar allt bra.

Han sa att han via min beskrivning och kartor trodde felet var i åkern. Jag frågade om även blåst drabbade kabeln under mark? Han undvek att svara på det. Han avslutade det samtalet med att de skulle börja felsöka. Jag bad dem återkomma när de var klara med vad de gjort!

11:46isch ringde han igen och undrade var vi bodde. Påpekade att "de kom söderifrån". Han talade om att de stod vid ett rött hus och undrade det var där vi bor? Verkligen rätt att fråga någon på landet om det är de som bor "i det röda huset"! Efter många om och men hittade de rätt.

De kom två stycken i varsin skåpbil. Frågade mig igen om hur kabeln såg ut i byn, matar eller bärlina? Än en gång att jag inte visste.

De gick runt bakom huset och in i skogsdungen och körde "titta-på-stolpen-från-marken" tekniken på de två stolpar som finns i skogsdungen innan den går ner under åkern innan den kommer upp i byn igen. Ingen mätutrustning med sig.

Efter tio minuter var de klara här och han trodde fortfarande att felet är under åkern men att de skulle upp och kolla i byn. Försökte än en gång påpeka att att det blir strul även när det blåser men då gjorde han "v-gesten" åt mig. Alltså att det kan vara två fel. Jag påpekade även denna gång att det hänger träd över trådarna genom trådens väg genom byn. Ett ställe specifikt där tråden är spänd som en pilbåge men "huvudmannen" av teknikerna trodde inte det gjorde något för "det är starka linor" även om de hängt sedan 60talet.

De tog av sig jackorna innan de satte sig i bilarna för att åka 200 meter för att felsöka stolparna i byn i 12 minusgrader.

Gjorde en fuling och ringde bonden i byn som har uppsikt över stolpen som tråden kommer upp vid. Han såg dem stå och "titta-på-stolpen-från-marken" igen. Även på stolpen därefter sedan åkte de vidare. Fick höra av karln att det knastrar i deras telefon också emellanåt en att de har Tele2 som leverantör.

"Huvud"teknikern ringde igen ca halvtimme efter de åkte härifrån och sa att de inte sett något fel och att han "tror felet ligger under åkern"! Frågade för vilken gång i ordningen det nu var om blåst kunde påverka kabeln under åkern. Undvikande svar ännu en gång och än en gång få höra att min beskrivning passade in på "fel-under-åker"stuket, knastrande telefon, syncfel vid regn". "Blåst?" frågade jag men, inget svar. Påpekade det bonden sa att det knastrar i hans telefon emellanåt också och att han bor på andra sidan åkern men då var teknikern redan inne på att de kollat trådarna på det specifika stället jag pekat ut med grannens träd.

Inget fel där sa han men han uppmanade mig att själv ringa Skanova Samhällsingång (?) och ge dem grannens fastighetsbeteckning och berätta att det hänger träd och grenar över teletråden.

Fick veta att nu gjorde de inget mer och klockan var då 12:45. Ärendet skulle vara klart till den 30 jan sa han och att den tiden skulle bara få flyta ut utan åtgärd för det går inte att felsöka då det är så bra som det är nu, så kunde jag ju göra ny felanmälan om det blir strul igen.

Blev så deppad att det enda jag kom på i min dumhet var att ringa supporten igen för att få höra en röst. Berättade för den stackarn om dagens besök. Han suckade, ringde Skanova för att höra vad tekniker gjort men fick veta att då det är helg fick inte Skanova tag på tekniker själv men att Skanova såg i teknikers anteckning att de skulle vara på ärendet till kl 18. (Jag som fick veta att de var klara 12:45 och inte tänkte göra mer).

Supportkillen tyckte även han att tekniker kanske skulle klättra upp i stolpar och titta en gång för alla istället för att stå på marken och titta. Till och med stått i loggarna till tekniker de sista tre gångerna såg han i loggen.

Killen fick även veta att det kan vara så att det var dessa två tekniker kanske hade som jobb att titta på vad "Bredbandsgruppen" hade gjort, ni vet han som trodde elkabeln och parabolsladden var teletråden trots att dagens ärende var en reklamation för andra gången sedan den teknikern var här. Var en tekniker ute på reklamation dessförinnan, han som "bytt par i kopplingsplinten".

Har nu gett upp totalt. Inser nu att Skanova pissar i oss, alt att tekniker skiter i oss. Vad vet jag men ingen hjälp att vänta från dem.

(Slarvskrivet. Fet huvudvärk)

Dold text

2 jan:

Måste fråga er.

Ringde Telia igen för att be dem förlänga mätningen över helgen. Sprakar i telefon och crcfel tickar på nu i blåsten.

Tjejen fattade inget av loggen så hon ringde till Skanova för att fråga dem vad tekniker gjort.

Tekniker hade glömt att klargöra ärendet, det där i lördags när de stod och tittade på tråden från marken en stund och sen åkte.

En av teknikerna sa till mig i lördags att tråden hängde, som jag påpekade, ner ordentligt på sina ställen tyngd av träd och grenar men att han inte trodde det gjorde något men att han tyckte jag skulle ringa Skanova själv och påpeka det och ge dem grannarnas fastighetsbeteckningar............ (????)

Skanovasupporten sa till tjejen nu från Teliasupporten att de såg att tekniker påpekat i loggen att grenar tynger ner tråden så därför trodde nu Skanovasupporten att tekniker åtgärdat det själv på plats, kapat grenar alltså

Teliatjejen berättade det för mig nu och jag berättade hur det gått till som ovan. Att teknikerna inte åtgärdat trådar och att de tyckte jag skulle ringa Skanova själv om det. Hon höll med om att teknikerna hade kunnat förmedla det själva istället för att jag skulle göra det.

Vad säger ni? För jag fattar noll numer av denna karusell.

Ärendet i sig "klargjordes" nu då tekniker glömde det i lördags, (utan åtgärd) som jag sa "stabila minusgrader så nu är det fint". Mätningen ska pågå under helgen så får jag ringa supporten "vid behov".

Extremt slarvigt skrivet av mig, *stressad*..........

Dold text

8 jan:

Börjar få förståelse för mannen från La Mancha!

Varit minus ett par veckor och varit hur bra som helst. Gick upp imorse och såg att modemet "lös rött" igen. Var ett tag sedan. Kollade in statistiken i modemet via mobilen och såg att någon gång vid 2:45isch i morse startade modemet om, alltså, en tvärdykning. Några plus ute, blåser och småregnar.

Strulet uppenbarar sig på två sätt. Antingen så dyker uppkopplingen så pass att modemet "startar om". Då är allt borta i ca fem - sex minuter eller så lyser modemet "rött-grönt-rött" och är så ett par minuter. Tillräckligt för att jag ska åka ur allt. Går i skov, detta "vid väder".

Ringer Teliasupporten igen för att be dem starta ny mätning och berätta att strulet börjat igen nu när tempen växlat.

Börjar prata med killen och hör mig själv i rundgång!!?!? Fruktansvärt irriterande, försvann efter ett tag men det kom tillbaks så smått under samtalets gång.

För första gången är jag sur på teliasupporten. Killen tog på sig att förklara för mig att felet är hemma hos oss! (????) Han visste inte vad som var fel men det han såg nu var att det "ser bra ut" förutom några små tapp de senaste 24 timmarna.

Jag blev tvärpaff! Han antydde att han inte tänkte göra felanmälan på detta. Han började spekulera i att det kan ju, till exempel, vara fel på splittern. Jag berättade historien från aug-sep då vi gick igenom just detta. Byta modem, splitters, resetningar, sänkning av hastighet mm som sen visade sig vara fel i en stolpe. Men, nä. Enligt honom nu var felet hos oss! "Det kan vara något som ligger och stör, en printer eller så!". Jag sa "printern är urdragen och det dök ju inatt när allt i princip var avstängt och om det vore här hemma så borde det väl varit strul även dessa veckor med minusgrader?". "Nja, iofs" till svar.

"Tänker inte göra ny felanmälan då vi inte upplever något fel härifrån". "Nä, jag har förstått att om det är fel på uppkopplingen på landet är det inte lika viktigt som inne i stan" sa jag dumt. Han blev sur på mig för det. Sen började han prata på om att det är så på landet med trådar. Tänkte för mig själv att jag fick bekräftat att det är som jag sa, att det är inte lika viktigt på landet men sa inget.

Han kontrade med att han ville prata om det trådlösa här hemma. Varför då, undrade jag. "Jo, du sa att det var strul när du tittade med mobilen". "Jag sa att jag såg statistiken i modemet via mobilen! I övrigt när det är "väder" så är det samma strul oavsett om det är trådlöst eller med tråd!".

Han ville ändå att jag skulle kolla via dator eller mobil. Valde mobilen och då kom det fram att han ville att jag skulle göra ändringar i setupen i modemet då jag upplever strul med trådlösa". *AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHH*

Då började jag småtappa humöret så jag tog allt långsamt igen. Jag påpekade denna rad ifrån modemet "SN-marginal (upp/ned) [dB]: 6,2 / 4,5" att jag förstått att den är rätt viktigt. Berättade för honom att igår låg "upp" på över åtta. Läste denna rad för honom "CRC-fel (upp/ned): 160 / 0" och sa att crcfelen tickar på mer ju lägre siffra det är på "upp" på "Sn-marginal" och att marginalen gått ner sedan igår då det var fint väder jämfört med idag. "Ja" sa han. "Det visar ju att du har problem med det trådlösa!"...................................

Drog än gång, hade gjort det ett par gånger redan om att ingen tekniker kollat stolpar utan de tittar upp från marken och sen åker, så har alla tekniker gjort och sen har de debiterat Telia för "byte i kopplingsplinten". Berättade om teknikerna mellan jul och nyår, på lördagen som var inlåsta på att det var tråden i åkern oavsett vad jag än sa om blåst mm, att de inte klättrat upp i stolpar och kollat. Att teknikern i okt som klättrat upp och hittat fel gjort notering om vilken stolpe det var men att det inte framgick för dessa två vilken stolpe det var....

Han ville testa andra saker då han ville få det till att felet är hos oss. "Kan ju vara splittersladden till exempel som är dålig och känslig" sa han. "Jaha. Så du menar att om det är något med trådarna som reagerar på väder så kan en känslig splitter störas?". "Ja, precis". Alltså, vad säger man på det?

Han sa sen att det kan ju vara åkern som de två teknikerna var inne på (utan felsökning för de gjorde ingenting) varpå jag än en gång fick fråga hur mycket det måste blåsa för att tråden under åkern ska påverkas och att då det är minus och går upp till någon plus börjar det på en gång, marken är ju fryst då fortfarande......

Lessnade lite till och sa att "visar inte denna statistik hur modemet har det till stationen?". Han blev lite tyst då och sa att han skulle ringa någon på någon specialavdelning, hörde på honom att dels var han trött på mig och att han inte riktigt hängde med längre. Han skulle säga att vi upplever problem vid "väder (som jag förslog istället för att dra allt specifikt) och så la han till själv att vi inte ringer för att djäklas med supporten. (?)

Efter ett tag rasslade det in sms i mobilen om att felanmälan är gjord och när han kom tillbaks sa han att killen han pratat med tyckte felanmälan skulle göras och att den killen i sin tur skulle hålla koll på detta ärende nu och se till att tekniker gjorde jobbet ordentligt med att klättra upp i stolpar och kolla tråden!

En sista sak. Jag berättade som jag skrev i inlägg förut om att tekniker från Skanova tyckte jag skulle ringa Skanova själv om träd och tråden. Den här killen föreslog samma sak. Att jag ska ringa Skanova själv och påpeka att det hänger träd över tråden. Kunde inte låta bli att vara spydig och sa "så jag ska som kund till Telia ringa Skanova själv om träd?" och fick ett ja på det?! borde inte tekkniker som var ute påpeka själva eller att Telia skulle påpeka för Skanova? Alltså, supporten på Telia har påpekat det jag sagt ett antal gånger till tekniker om träd och tråd och nu är det helt plötsligt min sak!?

Ursäkta alla stavfel och slarvskrift. Ska iväg snart och är som vanligt småstressad, vill bara få ur mig medans minnet finns kvar.

Dold text

13 jan: (Spoilar den inte)

"Igår. Snö och blåst. Tekniker skulle ut och allt vara färdigt till kl13. Hörde ingenting. Idag. Solsken och vindstilla då ringer tekniker.

Han var i stationen och allt såg bra ut. Jag sa att modemet "startade" om igår kväll och nu på morgonen precis när jag kollade statistiken i modemet så tvärdök "Sn-marginalen" från "7.3 och 4.2 till 2.3 och 1.8" och under den tiden så rasslade crcfelen på. Efter någon minut så gick sn-marginalen upp igen.

Han skulle kolla stolpar i byn så skulle han höra av sig med vad han kommit fram till. Efter 20 minuter körde han upp på uppfarten och kom in. Han konstaterade att då tekniker varit ute så ofta tyckte han det var onödigt att klättra upp i stolpar. Jag kontrade med att ingen av de tekniker som varit ute har klättrat upp............

Han föreslog att han skulle lägga långtidsmätning och höra av sig på fredag.

Efter ett tag sa han att mätvärdena var så bra att det var onödigt att klättra upp och kolla.

Min tanke har varit att klättra upp och kolla om det finns, rent fysiskt något fel. men, nej.

Fick däremot en massa info som jag funderar på att göra något med. Han såg att linan ända från stationen är lappad och lagad om och om igen och att om han fick som han ville så skulle tråden bytas ut. Han hade även sett grannens äppelträn som han tyckte tyngde ner tråden alldeles för mycket men att han kunde inte göra något åt det.

Jag frågade, då han såg ut att ha åldern inne, om han hade jobbat som tekniker åt Televerket och det hade han. Han blev lite nostalgisk och sa "då åkte vi ut och skötte om trådar. Fettade om dem och böt linor vid behov utan tjafs". Sånt är förbi nu med Skanova, som han sa "säger vi att en tråd är trasig och måste bytas får vi bara ett ord tillbaks, "laga" så det var därför han aldrig ber om trådbyte mer för han vet att det kommer aldrig ske.

Sa även att Relacom, som han jobbar åt nu, ska tjäna pengar så det snålas in och Skanova ska också tjäna pengar så underhållet finns inte.

Så där sitter jag med en lina som enligt honom behöver bytas för den är för lappad och lagad och det kommer aldrig ske. Tack för den Skanova. Gammal skitlina sen 60talet. Måste ha betalat sig om och om igen X50........

Får se när han ringer på fredag igen. Om han gör det för två timmar efter han åkte kom klarmeddelande om att ärendet är avslutat, utan åtgärd igen."

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pratat med honom idag. Fick tag på teknikern själv i förväg för jag fick oväntad läkartid idag.

Uppkopplingen har sett bra ut sedan han var här i tisdags och han förlänger mätningen över helgen och ska höra av sig i nästa vecka igen.

Min stötesten nu är , utöver problemen med uppkopplingen, att äntligen så pratade en tekniker "ur skägget"! Tråden behöver som sagt bytas och det kommer inte ske! Han tänker inte ens lägga in begäran om det för han vet redan svaret, "reparera".

Då är min tanke rätt, bredband är inte lika viktigt på landsbygden som den är i stan! Gammal koppartråd som är lappad och lagad om och om igen och underhållet numer är noll. Som sista teknikerna sa, "förr skötte vi om trådarna när det var Televerket som ägde allt själv!".

Finns det inget man kan göra själv i denna sits? Som de två teknikerna den 27 dec påpekade att jag själv ska ringa Skanova och ge dem fastighetsbeteckningen till grannen som äppelträden hänger över tråden? Nä tack. Varför kunde de inte rapportera det själva för?

Skulle kunna skriva en dålig roman om allt jag upplevt med Telia/Skanova/Relacom. Funderat på insändare men känns som att det inte gör någon nytta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har redan tidigt i tråden sagt vad som måste ske för att du ska få ordning på din telefonlina. Oavsett vad man tycker om sakernas förhållande så är det bättre att leva i verkligheten, iaf om man uppskattar stabil internetförbindelse.

Du har antagligen försämrat ditt läge avsevärt hos din internetleverantör genom att ständigt felanmäla istället för att reda ut vad som behövs innan du fortsätta felanmäla. Varje meningslös utryckning kostar pengar till ingen nytta. Idag får man vara mer försiktig eftersom de kan klippa ledningen och enbart erbjuda 4G, med kraftiga volymbegränsningar.

Igen, man kan tycka det är för j*vligt att det blivit som det blivit på landsbygden, men om man inte anpassar sig och agerar smart så blir man överkörd istället. Samhället har för övrigt många andra och viktigare områden att prioritera som även de gått ner sig, t ex sjukvård, äldrevård och skola. Därför ser jag det som osannolikt att situationen kommer ändras i närtid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Det är dags att du ber grannen beskära sina träd om de ligger mot kablaget, rätt vad det är så drar de av ledningen om det blåser och de träden är kanske en sak som verkligen går att ordna rimligt lätt, det lär iallafall inte bli sämre av att klippa bort grenarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att det ska vara på detta viset.
Elstängsel kan även störa om det är dåliga trådar, jag hade det problemet innan dom fixade vårat.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du har antagligen försämrat ditt läge avsevärt hos din internetleverantör genom att ständigt felanmäla istället för att reda ut vad som behövs innan du fortsätta felanmäla. Varje meningslös utryckning kostar pengar till ingen nytta. Idag får man vara mer försiktig eftersom de kan klippa ledningen och enbart erbjuda 4G, med kraftiga volymbegränsningar.

Jag ringer när jag har anledning att ringa (i min egen värld iofs men). Blir det uteblivet besök från tekniker utan meddelande om det så ringer jag till supporten så de får veta vad Skanova/Relacom gör.

Vad jag själv kan göra är inte mycket då Skanova äger tråden. Vad gäller att eventuellt skälla på grannar själv kommer svar på det nedanför.

4G är kört här. Knappt mobilen har täckning. Meningslösa uttryckningar? Om jag okynnesringde så skulle jag hålla med men när tekniker inte gör jobbet och felet/en fortsätter då ringer jag. De skriver ju dessutom i klarsmsen att om felen fortsätter ska jag höra av mig.

Skrivet av MultiMan:

Igen, man kan tycka det är för j*vligt att det blivit som det blivit på landsbygden, men om man inte anpassar sig och agerar smart så blir man överkörd istället.

Hur agerar jag smart i detta ärende? Gammal koppartråd som enligt tekniker själv behöver bytas men ägaren, Skanova kommer säga "reparera" enligt teknikern. En tråd som är reparerad bortom reparation.

Skrivet av MultiMan:

Samhället har för övrigt många andra och viktigare områden att prioritera som även de gått ner sig, t ex sjukvård, äldrevård och skola.

Håller med till stora delar men internet är onekligen ganska högt upp på listan numer också. Bredband "är" viktigare i städer än på landsbygden för där är det bara efterblivet folk som bor. (Bor där själv så jag inkluderar mig själv i attacken. Ingen attack mot dig eller någon på Swec. Inställningen från i synnerhet tekniker är genomskinlig som vatten när de väl behagar dyka upp)

Skrivet av MultiMan:

Samhället har för övrigt många andra och viktigare områden att prioritera som även de gått ner sig, t ex sjukvård, äldrevård och skola.

Kan bara säga, Amen till det! Utan att bli för politisk så, skattesänkningar kostar. Pengarna omfördelas någon annanstans ifrån. Ser ju bara hur vården för min far och de äldre i släkten har degraderats under åren.......

Skrivet av mrqaffe:

Det är dags att du ber grannen beskära sina träd om de ligger mot kablaget, rätt vad det är så drar de av ledningen om det blåser och de träden är kanske en sak som verkligen går att ordna rimligt lätt, det lär iallafall inte bli sämre av att klippa bort grenarna.

Jag vet ju inte om det är grannens äppelträd då ingen tekniker klättrat upp och kollat om tråden är skadad. De kör som sagt, "stå på marken och snegla uppåt" metoden. Men två tekniker har påpekat att tråden är ordentligt nedtyngd av träden. Den ena tyckte jag skulle ringa själv till Skanova samhällsingång och den senaste konstaterade i fredags att han skulle påpeka för tomtägaren att träden måts åtgärdas.

Till saken kommer att utav alla grannar så är den grannen den vi har en gammal nedsövd konflikt med så jag vill inte gå dit och väcka den till liv igen.

Skrivet av Mac83:

Det är tråkigt att det ska vara på detta viset.
Elstängsel kan även störa om det är dåliga trådar, jag hade det problemet innan dom fixade vårat.

Bra idé men finns ingen som äger boskap i byn längre så det är öppna fält.

Är tacksam för svar!

Är numer duktigt irriterad på Skanova/Relacom och tekniker som inte gör det de ska och felsöker ordentligt. Ett exempel är när det läggs mätningar och uppkopplingen dyker så påstår tekniker att allt sett stabilt ut trots att Teliasupporten kan se i sina loggar att det varit "svajigt".

Den våta drömmen, utöver ett samhälle som fungerar med sjukvård mm är att få sen maskiner komma stånkandes med fiberkabel och få ringa till Telia och säga tack och hej då. Ärligt talat är det inte Telias fel, vilket jag påpekat för dem, utan jag pekar finger åt Skanova och Relacom!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Kan bara säga, Amen till det! Utan att bli för politisk så, skattesänkningar kostar. Pengarna omfördelas någon annanstans ifrån. Ser ju bara hur vården för min far och de äldre i släkten har degraderats under åren.......

Jag vet ju inte om det är grannens äppelträd då ingen tekniker klättrat upp och kollat om tråden är skadad. De kör som sagt, "stå på marken och snegla uppåt" metoden. Men två tekniker har påpekat att tråden är ordentligt nedtyngd av träden. Den ena tyckte jag skulle ringa själv till Skanova samhällsingång och den senaste konstaterade i fredags att han skulle påpeka för tomtägaren att träden måts åtgärdas.

Till saken kommer att utav alla grannar så är den grannen den vi har en gammal nedsövd konflikt med så jag vill inte gå dit och väcka den till liv igen.

Den våta drömmen, utöver ett samhälle som fungerar med sjukvård mm är att få sen maskiner komma stånkandes med fiberkabel och få ringa till Telia och säga tack och hej då. Ärligt talat är det inte Telias fel, vilket jag påpekat för dem, utan jag pekar finger åt Skanova och Relacom!

Nyliberalismen är ett gissel som förpestar samhället men du kan gärna få låna en bra motorsåg av mig och väcka grannen bokstavligt
Du får hoppas på fiber, vi gjorde det själva där jag bor och nu håller ett par andra angränsande byar också på att bygga nät och vi får väl se vad som händer på lite sikt, föreningarna kanske går ihop sedan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.