Acer Aspire bakgrundsbelysning död

Permalänk
Medlem

Acer Aspire bakgrundsbelysning död

Tjena!

Jag håller precis på och försöker fixa morsans Aspire 5552 laptop som vid en första anblick verkar ha en trasig display.
Vid närmare koll där emot har jag märkt att allt som ska visas på displayen gör det, men den får ingen belysning som framhäver detta.
Belyser jag displayen med en ficklampa till exempel, så går det bakom reflektionerna att se allt precis som vanligt.

När datorn startar upp fungerar displayen normalt i ett par sekunder.
Den lyser upp svagt, sedan visas Acer-loggan och en sekund senare blir den svart.
I vissa fall tänder displayen upp ännu en gång under startprocessen, men slocknar direkt efteråt.

Jag har alldeles nyss tagit isär praktiskt taget hela datorn för att söka efter glapp i kontakter, men det verkar inte vara felet.
Vad jag funderade på är om problemet kan vara grundat i den högspänningsinverter som finns strax under displayen.
Denna: http://www.ebay.com/itm/Acer-Aspire-5552-LCD-Screen-Original-...

Det känns för mig som inte är allt för duktig som att displayen är fullt fungerande.
Det är heller inget fel på varken moderkort, grafikkort eller hårddisk då jag kan tillkoppla en extern monitor och få en fungerande dator (skriver från den just nu).
Min egentliga fråga är: Behöver jag byta hela displayen eller är det ett slöseri med pengar då den faktiskt verkar fungera? (Kostar ca 400:- + frakt @eBay)
Kan den lilla spänningsinvertern jag länkade till vara anledningen till problemet?
Kan det trots mitt felsökande vara så att en ny kabelhärva för display samt bakgrundsbelysning hjälper? Har känt på alla kontakter, även då datorn är aktiv.

Tack på förhand. /Alex

Permalänk
Medlem

Ingen som har en idé? Tacksam för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -ReM-:

Ingen som har en idé? Tacksam för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Trots upprepade tidigare tillsägelser (bl a här med ditt svar här) så bumpar du en tråd igen, §4 i reglerna, därför låses tråden och du har därmed förlorat möjligheten till hjälp i den här frågan. Det är inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

*Tråd låst pga upprepat regelbrott mot §4*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro