Seagate släpper Enterprise Capacity med 8 TB lagringsutrymme

Permalänk
Melding Plague

Seagate släpper Enterprise Capacity med 8 TB lagringsutrymme

Det blir högre lagringsdensitet när Seagate inleder leveranserna av den senaste medlemmen i Enterprise Capacity-familjen, som numera når upp till hela åtta terabyte.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer de nuvarande "mindre" diskarna sjunka i pris eller kommer det vara oförändrat tror ni?
Med tanke på att det lär vara väldigt liten grupp som kommer köpa dessa så lär väl det inte bli några större ändringar.
Eller?

Permalänk
Medlem

Jävlar

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Yay!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Där är ju dock en max avgift på 80kr eller nåt. Om man köper lagring i Sverige....

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Där är ju dock en max avgift på 80kr eller nåt. Om man köper lagring i Sverige....

Precis. Om de fick välja skulle de säkert förbjuda alla lagringsmedia över 100GB, så vi måste köpa så många diskar som möjligt..

Permalänk
Medlem

Härligt att det börjar hända lite med lagringsutrymmet. Tycker det har stått och stampat vid max 4 TB hårddiskstorlek i ganska många år nu. Blir ju jobbigt att tvingas ha så många hårddiskar för att få plats med allt men med större storlekar minskar ju det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Kommer de nuvarande "mindre" diskarna sjunka i pris eller kommer det vara oförändrat tror ni?
Med tanke på att det lär vara väldigt liten grupp som kommer köpa dessa så lär väl det inte bli några större ändringar.
Eller?

så brukar det ofta vara men kanske inte nu i början.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Haha va awesome, nu kan jag spara hela internet som i en liten ask

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Livsnjutare 😎

Mycket intressant... dock så lär inte priserna vara det för oss "dödliga" när vi ändå jämför dem med modeller som är av det bättre slaget, typ WD RED

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Rekordmedlem

Verkligen på tiden att det händer det nått på storlekssidan, diskar tar plats så ju större desto bättre, det lär ju även innebära bättre prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fyra stycken vore fint för min del. Två i raid 1 i filservern och två till för backup att förvara offline. Kan tänka mig att priset blir en aning högt dock.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Seagate... jag säger bara det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Verkligen på tiden att det händer det nått på storlekssidan, diskar tar plats så ju större desto bättre, det lär ju även innebära bättre prestanda.

Större hårddiskar utan ökad MTBF är inget att hänga i granen IMO. Jag hoppas de jobbar på att öka MTBF, då kan man tänka sig skaffa såhär stora diskar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Ja men hur vågar man ha en sådan.
Man får ha tre stycken om man ska våga så man har en backup.

Tänk om man har en sådan helt fulllll och den går sänder.

Sen är här någon som behöver 8 TB.

Om man sparar filmer som jag gjorde för. Då behöver man några.

Men inte i dessa tider.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Fyra stycken vore fint för min del. Två i raid 1 i filservern och två till för backup att förvara offline. Kan tänka mig att priset blir en aning högt dock.

Huvudsaken är väl priset per GB. WD Red 1 TB kostar 56 öre per GB, medans 6 TB kostar 42 öre per GB.
Fördel med mer utrymme per disk: tar längre tid innan du måste skaffa en till filserver/NAS.
Nackdel med mer utrymme per disk: tar längre tid att flytta över filer till nya diskar, kanske kräver bättre backup. Men någon offline disk borde väl hålla det mesta tort.

Skrivet av RHWarrior:

Seagate... jag säger bara det.

Om det inte vore för den där serien diskar med 40% crash rate.

Permalänk
Avstängd

Två stycken sådana här diskar som kör ZFS eller Btrfs som filsystem och ownCloud, det vore grejer det!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dimman:

Större hårddiskar utan ökad MTBF är inget att hänga i granen IMO. Jag hoppas de jobbar på att öka MTBF, då kan man tänka sig skaffa såhär stora diskar.

Man ser till att använda dem på ett säkert sätt med ett bra filsystem så är det lugnt. Det vore fint att kunna ersätta en massa smådiskar med ett mindre antal större i de flesta fall, dessutom tar ju diskarna stor plats att förvara.
Det vore bra om utvecklingen av lagringsdensitet tog fart igen så att vi kan dubbla den varje år.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Om man sparar filmer som jag gjorde för. Då behöver man några.

Med kasst komprimerad 1080p på 10 gig per film så kan man ändå lagra 400 filmer på 4TB... Hur i helsike skulle du behöva flera 8 terabytare för att lagra film?!

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Tycker alla kommentarer om "vad man ska med så stora lagringsytrymmen till" är löjliga. Det kommer alltid finnas ett behov av mer utrymme och användande anpassas snabbt efter tillgång.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TheSlicker:

Med kasst komprimerad 1080p på 10 gig per film så kan man ändå lagra 400 filmer på 4TB... Hur i helsike skulle du behöva flera 8 terabytare för att lagra film?!

Man har många filmer ? Och vem vill ha sönderkomprimerade filmer, Bluray är komprimerat redan som det kommer så man vill inte förstöra det ytterligare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

I want one, I want one now!

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Med kasst komprimerad 1080p på 10 gig per film så kan man ändå lagra 400 filmer på 4TB... Hur i helsike skulle du behöva flera 8 terabytare för att lagra film?!

nå om man samlar en livstids film kollektion, kanske?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Med kasst komprimerad 1080p på 10 gig per film så kan man ändå lagra 400 filmer på 4TB... Hur i helsike skulle du behöva flera 8 terabytare för att lagra film?!

En bluray film ligger mellan 25-35GB + extra material kan bli upp till 50GB. Så 400 filmer blir det inte på 4TB HDD.
Sen vill vem konvertera 400 filmer ned till 10GB, som tar väldigt lång tid att göra.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av asard1212:

Ja men hur vågar man ha en sådan.
Man får ha tre stycken om man ska våga så man har en backup.

Tänk om man har en sådan helt fulllll och den går sänder.

Sen är här någon som behöver 8 TB.

Om man sparar filmer som jag gjorde för. Då behöver man några.

Men inte i dessa tider.

Jag har 28 TB utrymme fördelat på 17 stycken hårddiskar (en del av dem är redundans i mina ZFS raidsystem) som jag kör i två stycken datorer för att få plats med alla diskarna. Har väl fyllt sisådär 23 TB så det blir väl snart fullt igen. Jag ser som sagt var gärna större hårddiskar som något positivt så man inte behöver så många. Nu har jag inga större diskar än 3 TB då det även är en fråga om utrymme per krona men förhoppningsvis ökar storleken på de diskar som ger mest utrymme för pengarna när storleken på de största modellerna ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Större hårddiskar utan ökad MTBF är inget att hänga i granen IMO. Jag hoppas de jobbar på att öka MTBF, då kan man tänka sig skaffa såhär stora diskar.

Får jag fråga varför du bryr dig om MTBF? Det är ett högst meningslöst värde vid normal användning, och har ingen koppling till medellivslängden.

Vidare så även om du jämför medellivslängd så är ju en stor hårddisk med samma medellivslängd som flera små inte sämre. Det innebär samma risk att du förlorar en specifik mängd data. Det bara flyttar sannolikheten från hög sannolikhet att du förlorar viss data till låg sannolikhet att du förlorar all data. Men i längden blir det samma sak, förutsatt att du har samma användningsmönster för båda alternativen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har 28 TB utrymme fördelat på 17 stycken hårddiskar (en del av dem är redundans i mina ZFS raidsystem) som jag kör i två stycken datorer för att få plats med alla diskarna. Har väl fyllt sisådär 23 TB så det blir väl snart fullt igen. Jag ser som sagt var gärna större hårddiskar som något positivt så man inte behöver så många. Nu har jag inga större diskar än 3 TB då det även är en fråga om utrymme per krona men förhoppningsvis ökar storleken på de diskar som ger mest utrymme för pengarna när storleken på de största modellerna ökar.

Jag har investerat i en http://mullet.se/product.html?product_id=332808 som jag har i garaget. Fast diskarna börjar bli så stora att den känns lite onödig, jag har 3xmirror (med zfs, så klart) och använder ändå bara halva lådan.

Den största fördelen med såna där lådor är att de är hotswap. Stoppa l2arc SSD:er i servern, dock, inte i den externa lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har väl fyllt sisådär 23 TB så det blir väl snart fullt igen.

Vad är det du sparar som tar så mycket plats? Jag har 3 TB plats, och jag kommer troligtvis aldrig fylla dom. Jag har bara fyllt 1 TB.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk

Härligt! Nu får alla semesterbilder från min ajfån plats på hårddisken

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]