Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Suddig skärm från och till

Hej!

Jag har precis köpt en ASUS R552JK ljus och färgmässigt är den fantastiskt. Men vid flera tillfällen så upplevs delar av text och bilder som väldigt suddiga, bilder känns även grusiga och oskärpta och ibland pixliga.
Medan andra delar av sidan är perfekta.

Vad kan detta bero på?

Sitter och funderar om jag verkligen gjort rätt köp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005

Hur ansluter du din skärm till ditt grafikkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Hur kollar jag det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
United Kingdom
Registrerad
Aug 2009

Det är en laptop, så TS har inte anslutit den själv.

Det kanske beror på grafikkortet, jag skulle själv ha kontaktat inköpsstället och ev lämnat tillbaka den.

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007

DPI problem kanske?

Du måste säga mer detaljerat var och när det händer.

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3466Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Det är bara delar av sidor tex här inne på kompletts annons. Inne få Facebook på rubiker och bilder, Aftonbladet där är det främst bilder som ser dåliga ut. Det är aldrig en hel sida som ser suddig ut.
Var ändra jag DPI? om det går

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Plasticstar:

Det är bara delar av sidor tex här inne på kompletts annons. Inne få Facebook på rubiker och bilder, Aftonbladet där är det främst bilder som ser dåliga ut. Det är aldrig en hel sida som ser suddig ut.
Var ändra jag DPI? om det går

DPI lär inte ha någon betydelse eftersom det påverkar hela skärmens yta på samma vis. Kan det vara så att du numera har en skärm som är "lite för bra", på så vis att den avslöjar exempelvis taskigt designad reklam på hemsidorna eller att det blir extra tydligt att rörliga bilder etc inte har riktigt laddat klart? En tanke bara eftersom du bara nämner hemsidor som exempel.

Dator: ja
Tillbehör: ja

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Felaktigt inställd skärmupplösning, så att skärmen måste fippla med pixlarna för att täcka hela skärmen? Beroende på förhållandet mellan rekommenderad och faktiskt upplösning kan det ge upphov till konstiga artefakter på de områden där en fysisk pixel måste visa delar av flera inkommande signalpixlar.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Chassi: Fractal Design Mini C, Kylning: Noctua NH-D15S, PSU: EVGA SN G2 750W,
CPU: Intel 8700K @ 4.8Ghz, GPU: Palit GTX 1080 Jetstream @ 2050/5600,
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz, MOBO: ASRock z370m Pro4,
SSD:
Samsung 840 PRO 256GB, SDD2: Samsung EVO 850 250GB,
Övrigt: Ducky Shine3 TKL, Roccat Kone Pure, 1x Asus PG279Q, 1x DELL U2515H, ModMic, Audio-Technica ATH-M50x

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Absolut, även för vissa appar känns detta som ett problem, men även de kanske inte håller måttet.
För i andra fall är skärmen fantastisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Vad rekommenderas för skärminställning?
Har ju högsta möjliga just nu 1920x1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Plasticstar:

Vad rekommenderas för skärminställning?
Har ju högsta möjliga just nu 1920x1080

Då är det inte det jag föreslog, högsta upplösningen är skärmens native upplösning, dvs det faktiska antal pixlar panelen har. Det är med den inställningen bilden BÖR se bäst ut.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Den känns faktiskt lite bättre nu efter DPI även om texten då blir väldigt liten och allt är inte borta.
Men är det så att windows eller internet inte riktigt samspelar med skrämupplösningen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Katrineholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Plasticstar:

Den känns faktiskt lite bättre nu efter DPI även om texten då blir väldigt liten och allt är inte borta.
Men är det så att windows eller internet inte riktigt samspelar med skrämupplösningen?

Jag tror att du behöver posta lite bilder (ej skärmdumpar), det blir lättare att förstå problemet då.

Dator: ja
Tillbehör: ja

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Hur bifogar jag en bild här inne? kan bara se att det går att länka?