Permalänk
Medlem

Internet blir begränsat

Hej,
Jag har en vän som har en Acer Aspire 7540, men det är lite problem med hans nätverksanslutning. Jag sitter på samma nätverk, dock med kabel och han via det trådlösa. Problemet är att internetåtkomsten helt random blir begränsat, och sedan blir det normalt igen, och sedan begränsat igen. Fram och tillbaka hela tiden. Det kan ta 10 minuter, så blir det begränsat i 1 minut och sedan fungerar det igen. Jag har kollat lite och jag kan inte hitta något problem.

Någon vänlig själ som kan hjälpa till?

Mvh
Gottefar

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom Special Edition | PSU: Chieftec Nitro Series BPS-950C 950W | MB: ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | CPU: Intel i5 2500k 3,3 GHz | GPU: ZOTAC GeForce GTX 570 SLI | RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB | HDD: Seagate Barracuda 3TB | OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gottefar:

Hej,
Jag har en vän som har en Acer Aspire 7540, men det är lite problem med hans nätverksanslutning. Jag sitter på samma nätverk, dock med kabel och han via det trådlösa. Problemet är att internetåtkomsten helt random blir begränsat, och sedan blir det normalt igen, och sedan begränsat igen. Fram och tillbaka hela tiden. Det kan ta 10 minuter, så blir det begränsat i 1 minut och sedan fungerar det igen. Jag har kollat lite och jag kan inte hitta något problem.

Någon vänlig själ som kan hjälpa till?

Mvh
Gottefar

Installerat senaste drivruterna? och då de senaste från tillverkaren av Wlan-kortet och inte de senaste på Acers hemsida

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Hej,

Detta kan bero på olika anledningar, när det kommer till trådlös teknik så är det flertalet faktorer som kan påverka hur nätverksanslutningen fungerar.
Om ni befinner er i ett lägenhetshus t.ex där många har trådlöst nätverk i sin lägenhet finns det risk att ert nätverk störs ut av omgivningen. (För mycket signaler på samma kanal).

Det finns en del verktyg man kan ladda ner för att scanna av omgivningen för att kunna välja en kanal med minst störning. Jag rekommenderar följande:
http://www.ekahau.com/wifidesign/ekahau-site-survey

Kolla av omgivningen och sedan gå in i eran router/ap och ändra kanal på det trådlösa nätverket.

Lycka till!