Ny spel/rese/studie dator, 12-18kSEK

Permalänk
Medlem

Ny spel/rese/studie dator, 12-18kSEK

Tjena tjena, är nu äntligen på jakt efter en ny dator efter haft samma nu nästan två år. Datorn kommer användas som huvuddator och ingen stationär kommer användas på sidan.

Vad jag använder den till och mina preferenser:

- Mest slösurf och film men en del spel. Kommer även användas till 3D rendering till viss del och fotoredigering senare. Blir en hel del multitasking i princip hela tiden.
- Vill ha en dator som väger max 3kg men helst under. Reser en hel del med flyg, färja m.m. till och från.
- Gärna IPS och gärna 2K-4K upplösning (att byta skärm är inget problem).
- Minst 12GB ram
- Minst GTX 860m som grafikkort, känns som att det behövs för att driva dagens spel.
- Schysst batteritid är alltid trevligt, så nvidia optimus är väl i princip ett måste.
- Bra tangentbord är ju nice som överlever.
- Gärna 256GB SSD, men går ju alltid att lägga till senare. Finns ju schyssta m.2 SSD på 480GB för en rimlig peng.

När jag köper dator så tittar jag helt klart på helheten. Inte bara prestanda, utan om jag ska använda en dator i 1-2år så vill jag gärna att den ska gå att använda praktiskt. Kommer antagligen att börja studera igen nu mot våren vilket är enbart därför jag behöver lite batteritid.

Skärm är helt klart viktigt för mig. Har haft min 17" nu länge men jag hoppas på att 15" ska räcka, men om de finns en 17" som håller måttet är de helt klart ett alternativ!

_______________________

Vad jag har hittat:
- GS70, GTX 870m TN panel 2,66KG - 16.000SEK
http://www.inet.se/produkt/1971821/msi-gs70-2pe-089ne-i7-16gb...

- GS60 GTX 870m, IPS (!) 2KG (!) - 16.000SEK
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2634199

- Y50, GTX 860m, IPS 4K (!) 2,6KG, 512GB SSD, 3,5KSEK billigare (!) - 12.500SEK
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2725975

Har ni andra ni rekommenderar och/eller vilken skulle ni rekommendera. Y50 känns rätt prisvärd eller är GS60/70 värd de extra priset?

MvH
Humper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Text
Humper

http://mysn.eu/se/xmg-c504

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Läst runt lite och den är helt klart imponerande!
Lång batteritid på 6h, nästan 7. Bra prestanda med GTX 870m 6GB, rätt schysst skärm och lätt på 2.16kg (eller 2,4kg som de står på recensionerna, vet inte vilken som är rätt). Ca 2000sek billigare än GS60

Dock så är ju ljudet under all kritik, både högtalare och ljudnivå under load. Riktigt högljud.

Är helt klart ett alternativ dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Läst runt lite och den är helt klart imponerande!
Lång batteritid på 6h, nästan 7. Bra prestanda med GTX 870m 6GB, rätt schysst skärm och lätt på 2.16kg (eller 2,4kg som de står på recensionerna, vet inte vilken som är rätt). Ca 2000sek billigare än GS60

Dock så är ju ljudet under all kritik, både högtalare och ljudnivå under load. Riktigt högljud.

Är helt klart ett alternativ dock!

kompis var här på lan i veckan. nyinköpt msi gs60, och den är verkligen inte tyst under heavy load.

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde titta närmare på XMG C504 och GS60! Angående vikten på C504 så verkar 2,4kg stämma. 2,16 är antagligen utan batteri eller okonfigurerad. Mailade den svenska supporten för XMG och dom var osäkra själva, hade ingen våg på kontoret sa dom hehe. Tycker den ser väldigt trevlig och diskret ut iaf.

Sitter själv med GS60. Mkt nöjd med prestanda, skärm och vikt. Den blir varm i krävande spel och låter en del i load, men det räknade jag med med tanke på formfaktorn. Tycker även att ljudet från fläktarna är behagligt om man kan uttrycka det så, inget missljud så att säga. Det enda jag inte är speciellt nöjd med är layouten på tangentbordet. Tangentbordet i sig är trevligt att använda men layouten är lite märklig. Left windows och <>| har flyttats till höger om space och *' sitter ovanför Enter, obekvämt imo så kika hur det ser ut om du funderar på GS60. Kan lätt rekommendera den iaf!

3k varianten dök upp som inkommande på webbhallen idag, kanske är intressant för dig - http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/203687-m...

Permalänk
Medlem

Hmm, svårt! GS70 är nog ute i bilden ivf.

GS60 är en del lättare men C504 har ju dubbla batteritiden vilket kan vara riktigt schysst.

Nvidia 900 serien är ju påväg om några månader och nya Intel, är de något som är värt att vänta på? Och i så fall när kan man få dessa i handen? Innan nästa år är rimligt men annars så kan jag lika gärna köpa nu.

Permalänk
Skrivet av Humper:

Hmm, svårt! GS70 är nog ute i bilden ivf.

GS60 är en del lättare men C504 har ju dubbla batteritiden vilket kan vara riktigt schysst.

Nvidia 900 serien är ju påväg om några månader och nya Intel, är de något som är värt att vänta på? Och i så fall när kan man få dessa i handen? Innan nästa år är rimligt men annars så kan jag lika gärna köpa nu.

Har du bestämt dig ännu? Är inne på ungefär samma datorer och just nu så känns gs60 som det bästa alternativet på grund av vikten och byggkvaliteten. Vad som dock talar emot är batteritiden.

Permalänk
Medlem

Jag ska själv satsa på toppmodellen av Lenovo Y50. Den har sina nackdelar, men verkar vara mest "bang for the buck".

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Skrivet av Sonywalk:

Jag ska själv satsa på toppmodellen av Lenovo Y50. Den har sina nackdelar, men verkar vara mest "bang for the buck".

Hur känner du inför skärmen på den? Om jag förstått det hela rätt så är det problem med den höga upplösningen om man ska spela?
Vad fick dig att inte välja C504 eller GS60?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pablomoses:

Hur känner du inför skärmen på den? Om jag förstått det hela rätt så är det problem med den höga upplösningen om man ska spela?
Vad fick dig att inte välja C504 eller GS60?

Det finns väl två eventuella problem. AAA-titlar kommer du inte kunna köra i 4k(åtminstone inte i vettig FPS. Kör i lägre upplösning så löser du det, 860m kör det mesta. Vissa directX 11 verkar köras i en liten ruta om du väljer 1080p i spelet. Registermodifikationer alternativt ändra upplösning i Windows löser det. Skärmen är också låst till 48hz vilket inte stör mig då det inte är lik huvudsakliga spelmaskin, där har jag kan stationära, utan det är bara på resa och skolan. Datorn ska användas dagligen till programmering så den högupplösta skärmen lockar.

C504 har jag inte tittat på då hela min klass planerar att handla datorer från webhallen för att försöka få rabatt. Då de till och med har butik i linköping där jag går i skolan. GS60 har väl fetare grafikkort men det är praktiskt taget det enda? Vet inte hur t.ex byggkvalitet är dock. Så känner att även om gs60 är BÄTTRE så uppfattar jag y50 som mer PRISVÄRD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070