Tillfälliga frysningar vid användning av tangentbordet

Permalänk
Medlem

Tillfälliga frysningar vid användning av tangentbordet

Hej,

Sedan ett par dagar har jag upplevt ett skumt beteende hos min laptop. Med jämna mellanrum när jag skriver något (spelar ingen roll vilket program jag använder) så fryser hela skärmen (inte muspekaren) några sekunder för att sedan gå tillbaka till att fungera normalt, frysningarna håller i sig olika lång tid. Under dessa frysningar spelas ljud normalt och jag har inte upplevt att laptopen verkar jobba på hårdare. Om jag återupprepat trycker på en musknapp under en frysning så hörs efter ett tag typiska pc-speaker beep-ljud, detta fortsätter om jag då rör musen och man ser att muspekaren laggar.

Jag kan inte påminna mig om att jag gjort något speciellt eller installerat något speciellt sedan det här började inträffa så jag har verkligen ingen aning om vad som kan vara fel, någon som har någon idé?

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD

Permalänk
Testpilot

Är det enbart när du skriver som det händer? hade en stationär dator som betedde sig så på grund av en dålig hårddisk. Samtidigt som frysningarna hände klickade det nån gång från hårddisken och det verkade som att Windows tappade kontakt med disken och väntade på att den skulle svara igen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag har bara lagt märke till det när jag skriver något, ska lyssna efter ljud från hårddisken nästa gång.

Finns det något bra program man kan köra för att upptäcka eventuella problem med hårddisken?

Visa signatur

Stationär: i7 870 - H55M USB3 - 8GB RAM - GEFORCE GTX 1050 Ti - 512GB SSD - 1TB HDD
Laptop: Gigabyte P34G v2 - i7 4710HQ - 8GB RAM - HD 4600/GTX 860M - 128GB mSATA SSD - 1TB HDD