Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

Skaffa truckkort, privat

Vänder mig hitåt då jag vet att vi har fåtal som arbetar inom exempelvis lager.

Jag har som ni misstänker kollat efter truckutbildningar kategori B (motviktstruck, typ), för att det vill jag ha. Jag har för tillfället ganska ont om slantar och vill därmed inte lägga ut 5k++, så t.ex. Grönlunds faller ju bort. Jag har tittat in en billig utförare i Sthlm som skulle innebära att jag får't för 4k, resa och allt.

Mina frågor och funderingar är som sådana:

  1. Utfärdar själva utbildarna beviset så att säga, eller sker detta via något kontrollerande organ?

  2. Problem med oseriösa utbildare/utfärdare? T.ex. är två dagars utbildning i underkant, kommer någon arbetsmiljöansvarig att fnysa å't?

  3. Är 3 till 4k billigt för ett truckkort för en enskild privatperson?

  4. Rekommendationer för utförare, eller bara om ni känner till någon utförare Luleå för under 5k?

  5. Hur pass uppskattat är ett truckkort hos arbetsgivare och imponerar det lagom om man nämner att man skaffade det privat?

Jag har tidigare kört motviktstruck innan kravet på bevis och missade utbildning då med en dag, delvist för att man själv inte låg på, något jag i dag starkt ångrar.
Körde även travers, men jag antar att sådan utbildning är både dyrare och att jag kan ta det när man väl har det mer fett.

Jag har ca en månad på mig att bestämma mig innan det i stort sett är gatan eller prostituera sig som gäller, ingen panik.
Er input är mycket uppskattad.

Rubrik

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Sep 2010

1: Din utbildning bör vara godkänd av TYA som i sin tur är organet för riktig genomförd truckutbildning
2: Om du anser dig behärska truck typerna efter en 1 dag så kanske det räcker för dig. I regel tar det lång tid innan man behärskar alla moment som en uppkörning kräver.
5: Kortet innebär i första hand att du är kvalificerad att hantera en truck. Därefter säger truckkortet nada utan är mest ett krav ifall det skulle hända något. Utan behörigheten för till exempel motvikt finns det risk till att arbetsgivaren nekar dig att köra ett sådant fordon och kanske ger dig andra arbetsutgifter inom företaget.

Resten är som vanligt upp till arbetsgivaren och dess regler som företaget är underställt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

1. Av utbildaren får man ett utbildningsbevis. Detta är tänkt att fungera som ett intyg på att man gått en utbildning som ska följa läroplan TLP10. Tyvärr så finns det en del oseriösa aktörer på marknaden, så det funkar, tyvärr, inte riktigt som tanken är. Jag vill minnas att Maskinleverantörerna, som är branschorganisation, har haft en vit lista, där man listat seriösa aktörer. Vet inte om den fortfarande finns kvar.

2. Det finns, som sagt, en del mindre seriösa aktörer på marknaden och i en del fall så får man, på ett par timmar, sitt utbildningsbevis där det står att man har köra ALLA trucktyper. I bästa fall har man sett en truck på håll, typ. Det finns dock, sedan TLP10 infördes, inte något krav på utbildningen ska ta si eller så lång tid (men det finns rekommendationer), utan man har istället valt att enbart ställa upp krav för vad man ska kunna. Det kan, om man har fallenhet för det och kanske fått möjlighet att läsa teoriboken i förväg, mycket väl gå att genomföra på 2 dagar med tillräcklig kvalitet, men generellt skulle jag säga att man behöver lägga 3 dagar för teori och praktik för motviktstruck om man inte har några direkta förkunskaper.
Det finns inte heller något som säger hur man ska tillförskansa sig kunskaperna (även om det rekommenderas att utbildningen åtminstone till viss del är lärarledd). Man skulle mycket väl kunna läsa teorin hemma på egen hand och sedan skriva teoriprovet. Det är helt upp till utbildaren. Mina elever har oftast inte några förkunskaper och kör 5 dagar för B-teori och praktik för ledstaplare, skjutstativ och motvilkt på mina utbildningar. Det räcker oftast till för att nå en tillräcklig nivå för att kunna "övningsköra på egen hand" på ett säkert sätt.

3. Jag har inte koll på vad utbildare generellt tar, men ja, det är nog billigt. Jag tror att man kan få betala runt 10000kr hos de lite större utbildnarna, typ Toyota, Atlet osv. Fast då får man nog iofs i regel behörighet för skjutstativtruck och ledstaplare åxå.

5. Arbetsgivaren har som krav på sig att man ska verifiera att personen ifråga har tillräcklig kunskap och vana för att kunna framföra trucken på ett säkert sätt. Har man ett utbildningsbevis som visar att man gått en utbildning så ska det, i teorin åtminstone, räcka för att arbetsgivaren ska kunna utfärda ett körtillstånd som ger en lov att köra trucken för/hos arbetsgivaren. Med rådande läge, med oseriösa utbildare osv, så skulle nog jag, som arbetsgiare, åtminstone kolla upp om det är en seriös aktör. Många arbetsgivare vill gärna se medarbetaren köra lite för att kunna få en uppfattning om man verkligen kan köra framföra trucken och vad man har får vana.
Brister arbetsgivaren i denna kontroll och det visar sig att medarnetaren inte hade tillräckliga kunskaper så faller, i praktiken, hela anvsaret på arbetsgivaren om det händer en olycka.
Som medarbetare får/bör/ska man inte köra utan att man fått ett körtillstånd (som ska vara skriftligt), då detta väl närmast kan jämföras med olovlig körning med bil, typ. Det ska framgå vilka trucktyper man får köra och var man får framföra dem.
Utöver det är ju, såklart, arbetsgivaren skyldig att informera om risker i arbetet, hur de udviks, lokala körregler osv osv.

TLP10 finns att ladda ner tex här:
http://www.toyota-forklifts.se/SiteCollectionDocuments/F%C3%B...
Har man själv läst igenom den är det lättare att bilda sig en uppfattning om fall utbildaren är seriös.

Edit:
För att förtydliga punkt 5 en aning så innebär det i praktiken att du MÅSTE ha gått en utbildning, annars får inte arbetsgivaren låta dig köra. Det är klart att arbetsgivaren helst slipper att själv skicka dig på utbildning och så tillvida så "imponerar" väl ett utbildningsbevis.
Vissa arbetsgivare låter ALLA nyanställda gå en utbildning oavsett man redan har en eller inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Företagen brukar ju erbjuda utbildning för truck, vårt företag kräver att man har deras truck utbildning, går inte att ha från t.ex Volvo... Lustiga är att jag skickades till Volvo för att ta kortet.

Men jag betalade inget själv, företaget betala 2.500kr för min utbildning för motvikt upp till 15t och ledstaplare.

Skickades från m.sweclockers.com

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2005

Jag tog truckkort för några år sedan, och jag tyckte att det mesta var onödigt trams, så jag anser att du inte behöver oroa dig för längden på utbildningen, utan snarare om utbildaren anses seriös och om arbetsgivare accepterar den specifika utbildaren.

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av akka:

Jag tog truckkort för några år sedan, och jag tyckte att det mesta var onödigt trams, så jag anser att du inte behöver oroa dig för längden på utbildningen, utan snarare om utbildaren anses seriös och om arbetsgivare accepterar den specifika utbildaren.

Nu har jag ju inte gått den utbildning som du gick så jag vet ju inte vad som lärdes ut på den, men jag är ganska nyfiken på vilka delar som du ansåg vara onödigt trams. Visst är vissa bitar mer relevanta än andra, men de stora bitarna av utbildningen är i högsta grad relevanta för hur olyckor ska kunna undvikas och förebyggas.
Trucken är är en väldigt farlig maskin, vilket man åxå tydligt kan se i statistiken över arbetsolyckor där trucken i princip är helt utan konkurrens.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Sep 2010

[quote="akka;14843274"]Jag tog truckkort för några år sedan, och jag tyckte att det mesta var onödigt trams, så jag anser att du inte behöver oroa dig för längden på utbildningen, utan snarare om utbildaren anses seriös och om arbetsgivare accepterar den specifika

Vad för trams. Blev nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Sep 2010

[quote="akka;14843274"]Jag tog truckkort för några år sedan, och jag tyckte att det mesta var onödigt trams, så jag anser att du inte behöver oroa dig för längden på utbildningen, utan snarare om utbildaren anses seriös och om arbetsgivare accepterar den specifika

Vad för trams. Blev nyfiken

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005

Vad är det för kunskap som inte täcks av (eller borde täckas av) sunt förnuft, som truckutbildning ska ge? Jag har gått en sådan utbildning och kvitterat ut ett bevis för detta, men kan ärligt talat inte komma ihåg vad jag "lärde mig". Nej förresten, nu ljuger jag. Jag kommer ihåg en grej, dimensionerna på en EU-pall. 80x120 cm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Olegh:

Vad är det för kunskap som inte täcks av (eller borde täckas av) sunt förnuft, som truckutbildning ska ge?

Du skulle bli förvånad över hur mycket sunt förnuft det saknas hos en del...

Skämt åsido så handlar såklart väldigt mycket om sunt förnuft, men alla besitter inte kunskapen som behövs för att applicera det sunda förnuftet på truckkörning. Det är inte helt självklart för alla vad som händer med tyngdpunkten i olika situationer och vad som händer om den hamnar utanför stödytan.
Att veta att stödytan för en fyrhjulig motvisktstruck är triangulär är något som inte är så självklart för alla. Det är inte allmän kunskap att bakaxeln är upphängd på en pivot.
Många har inte ett uns kunskap om teknik/mekanik och vet därför inte hur man kan/ska göra för att kontrollera så att trucken fungerar på ett säkert sätt.
Att veta vad man har för skyldigheter/rättigheter som truckförare/arbetsgivare osv är inte heller nödvändigtvis något som täcks av sunt förnuft.

Därtill är det såklart viktigt att man, under kontrollerade former, kan få öva rent praktiskt, så att man, åtminstone hjälpligt, kan navigera i en ofta mycket komplicerad trafiksituation.

Man kan ju lätt applicera ditt resonemang på även körkort och bilkörning. Det mesta där täcks ju åxå av sunt förnuft, eller hur? Ändå finns det krav på utbildning/körkort.

Jag har elever som har stora svårigheter och en del får göra om både teoretiskt prov och praktiskt prov. I andra änden finns det elever som förmodligen skulle klarat sig utan att ha gått utbildningen alls, eller möjligen kommit undan med nån timme praktik. Du kanske tillhör den senare kategorin. Synd för dig att du isf behövde kasta bort x timmar av ditt liv på en utbildning som kanske inte gav dig så jättemycket. Det verkar förresten osannolikt att du skulle veta hur mycket vikt man maximalt får lasta på en EUR-pall eller hur man avgör om den är duglig eller inte om du inte ens visste visste måtten (som rimligen borde vara allmänbildning) på dem...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av dumbo:

Du skulle bli förvånad över hur mycket sunt förnuft det saknas hos en del...

Skämt åsido så handlar såklart väldigt mycket om sunt förnuft, men alla besitter inte kunskapen som behövs för att applicera det sunda förnuftet på truckkörning. Det är inte helt självklart för alla vad som händer med tyngdpunkten i olika situationer och vad som händer om den hamnar utanför stödytan.
Att veta att stödytan för en fyrhjulig motvisktstruck är triangulär är något som inte är så självklart för alla. Det är inte allmän kunskap att bakaxeln är upphängd på en pivot.
Många har inte ett uns kunskap om teknik/mekanik och vet därför inte hur man kan/ska göra för att kontrollera så att trucken fungerar på ett säkert sätt.
Att veta vad man har för skyldigheter/rättigheter som truckförare/arbetsgivare osv är inte heller nödvändigtvis något som täcks av sunt förnuft.

Därtill är det såklart viktigt att man, under kontrollerade former, kan få öva rent praktiskt, så att man, åtminstone hjälpligt, kan navigera i en ofta mycket komplicerad trafiksituation.

Man kan ju lätt applicera ditt resonemang på även körkort och bilkörning. Det mesta där täcks ju åxå av sunt förnuft, eller hur? Ändå finns det krav på utbildning/körkort.

Jag har elever som har stora svårigheter och en del får göra om både teoretiskt prov och praktiskt prov. I andra änden finns det elever som förmodligen skulle klarat sig utan att ha gått utbildningen alls, eller möjligen kommit undan med nån timme praktik. Du kanske tillhör den senare kategorin. Synd för dig att du isf behövde kasta bort x timmar av ditt liv på en utbildning som kanske inte gav dig så jättemycket. Det verkar förresten osannolikt att du skulle veta hur mycket vikt man maximalt får lasta på en EUR-pall eller hur man avgör om den är duglig eller inte om du inte ens visste visste måtten (som rimligen borde vara allmänbildning) på dem...

Tack för uppfriskningen av minnet. Jag ser/såg det inte som ett slöseri med tid, även om jag i efterhand kan konstatera att jag inte fick utrymme att omsätta den teoretiska kunskapen i praktiken. Istället blev det någon slags kompromiss mellan hur övrig personal med många års erfarenhet (dvs truckkörning långt utanför regelboken) och de säkerhetsaspekter som jag tyckte var absolut nödvändiga för min egen säkerhet. Det kan mycket väl ha varit så att det på mitt lilla företag var extra mycket vilda västern-mentalitet kring truckkörningen. Direkt efter utbildningen så blev det ju förstås väldigt tydligt att man slarvade med oerhört mycket för att allt skulle gå snabbare. Hade man/jag haft mer skinn på näsan så skulle kanske vissa punkter lyfts till skyddsombud, men jag valde alltså någon mellanväg istället där min egen säkerhet var det primära samtidigt som jag slapp övrig personals ogillande.

Det stämmer att jag inte har en aning om hur mycket vikt som får lastas på en EUR-pall. Jag kan identifiera en pall som är dålig, men där är det förmodligen samma grej igen. Hade jag tagit reda på regelverket och följt det till punkt och pricka så hade det förmodligen väckt en hel del irritation. Istället så försökte jag välja pallar att lasta på, som åtminstone inte skulle braka ihop när jag var direkt ansvarig för transporten. Väl på en lastbil har jag svårt att bedöma hur väl de skulle hålla och det var något som jag ibland funderade på. Trots detta så ratade jag alltså fler pallar än övrig personal och mig veterligen så fick vi aldrig några klagomål på att godset skadades till följds av undermåliga pallar vid transporten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Olegh:

Istället blev det någon slags kompromiss mellan hur övrig personal med många års erfarenhet (dvs truckkörning långt utanför regelboken) och de säkerhetsaspekter som jag tyckte var absolut nödvändiga för min egen säkerhet. Det kan mycket väl ha varit så att det på mitt lilla företag var extra mycket vilda västern-mentalitet kring truckkörningen. Direkt efter utbildningen så blev det ju förstås väldigt tydligt att man slarvade med oerhört mycket för att allt skulle gå snabbare. Hade man/jag haft mer skinn på näsan så skulle kanske vissa punkter lyfts till skyddsombud, men jag valde alltså någon mellanväg istället där min egen säkerhet var det primära samtidigt som jag slapp övrig personals ogillande.

Detta är något som man brottas med på de flesta arbetsplatser. Sedan varierar det ju en hel del hur mycket "vilda västern" det är. Detta beror ju, såklart, på en kombinaiton av att man, i en del fall, blir stressad och väljer att strunta i vissa saker och att man, efter några års körning, har glömt en del av det man lärde sig under utbildningen. Det är därför man även rekommenderar repetitionsutbildnignar med jämna mellanrum, även om det inte finns något krav på det i dagsläget.
Det kan även handla om att man inte har förutsättningar att köra på ett korrekt sätt. Allt från att man har för trånga gångar till att man har fel utrustning/truck för arbetet man ska utföra. Det är ju då viktigt att man som nu truckförare vet vad som gäller och att ansvaret man har inte går att förhandla bort, samt att man har all rätt att neka utföra en transport som man anser inte är säker. Att sedan ha det kurraget att faktiskt säga ifrån är ju en annan sak.
Eftersom jag utbildar internt på ett företag så praktiserar vi i den dagliga driften (men håller oss för oss själva) och jag får ju såklart redan under utbildningen kommentarer om att de gamla rävarna inte kör som jag lär ut. Det är ju inte så mycket jag kan göra åt det annat än att, som du är inne på, prata med ledningen och/eller skyddsombud så att de trycker hårdare på att reglerna efterlevs. Det jag brukar skicka med mina elever är att de åtminstone vet hur man ska göra. Efter att de kört på detta sätt och blivit godkändapå utbildningen så är det upp till dem. Om man frångår reglerna och det skulle hända en olycka så ligger man ju rätt risigt till...

Edit: Hur som helst så förstår jag helt vad du menade/menar nu iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av dumbo:

Nu har jag ju inte gått den utbildning som du gick så jag vet ju inte vad som lärdes ut på den, men jag är ganska nyfiken på vilka delar som du ansåg vara onödigt trams. Visst är vissa bitar mer relevanta än andra, men de stora bitarna av utbildningen är i högsta grad relevanta för hur olyckor ska kunna undvikas och förebyggas.
Trucken är är en väldigt farlig maskin, vilket man åxå tydligt kan se i statistiken över arbetsolyckor där trucken i princip är helt utan konkurrens.

Nu börjar det bli fem år sedan som jag gick utbildningen, så jag kan tyvärr inte specificera något konkret, men det jag kan säga är att vi hade 2,5 dagars teori och 1,5 dag praktik, och jag minns att jag tyckte att det som var viktigt och relevant lätt hade kunnat läras ut på betydligt mindre tid.
Dock var det min dåvarande arbetsgivare som bekostade utbildningen och jag gjorde den på arbetstid, så jag var mest glad över att jag fick behörigheten gratis. Hade jag däremot betalat för behörigheten själv nu med facit i hand så hade jag inte blivit avskräckt av en utbildnings eventuella korthet.

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.