Ny dator, gammal hårdisk för filer osv

Permalänk
Inaktiv

Ny dator, gammal hårdisk för filer osv

Halloj folket på sweclockers, jag tänkte ta o be om tips angående min nya dator. Datorn kommer nästa vecka, och tänkte förbereda o se till att allt går rätt
Den nya datorn köptes från komplett, med windows hårdisk osv. den gammla kommer användas för att flytta filer till den nya, samt ha filer på.

Är det bara plugga i den gammla hårdisken, dra över spel till den nya hårddisken. Utan att installera, ändra eller updatera spel filerna?

Något man borde tänka på?

kan det skapa prestanda problem om jag har en ny och gammal hårdisk, med endast bilder/video musik på gammla?

Om jag till exempel lagrar video från fraps på den gammla, blir det då segare att rendera eller andra konflikter med redigerings programet sony vegas?

Permalänk
Medlem

Det ska bara vara att koppla in disken, starta från nya hårddisken, sen föra över filerna.
Angående prestanda så borde det inte sega ner datorn, om den inte är någon gammal IDE-disk eller liknande.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218639:

Är det bara plugga i den gammla hårdisken, dra över spel till den nya hårddisken. Utan att installera, ändra eller updatera spel filerna?

Njae, du kan dra över spelets inställningar och sparningar, men spelen behöver installeras om.

Skrivet av anon218639:

Något man borde tänka på?

Du kan testa använda Windows filöverföring. Om du har extern hdd, eller kan ha båda maskinerna på samma nätverk eller kabel osv.
Du kan då föra över alla dina dokument, inställningar och mycket mer väldigt enkelt. Försök dock gå i avancerat, och välj bort de saker du inte vill ha. För annars får du en massa extra saker som standard exempel bilder/video mm, gamla loggar och ev drivrutiner som du inte ska ha.

Skrivet av anon218639:

kan det skapa prestanda problem om jag har en ny och gammal hårdisk, med endast bilder/video musik på gammla?

Tar väl nån sekund eller så mer att initiera en disk till, och hålla reda på, vilket du troligen inte kommer märka. Håll koll på den gamla diskens fysiska skick dock, och ha backup, så du inte vaknar upp en dag med en trasig disk, och alla bilder/video borta.

Skrivet av anon218639:

Om jag till exempel lagrar video från fraps på den gammla, blir det då segare att rendera eller andra konflikter med redigerings programet sony vegas?

Jag hade nog lagt alla arbetsmappar på nyare disken, både för att nyare ofta är snabbare, samt för att den då kan jobba på en disk, och sen spara dina videor på den andra. Går snabbare att kopiera mellan 2 diskar än mellan 2 ställen på 1 disk.
Känner inte till det programmet, men jag tvivlar på att det skulle bli sämre prestanda eller problem för att du har flera diskar.

Permalänk
Medlem

Windows filöverföring i nyare Windows har jag ingen erfarenhet av men det som fanns i äldre hade jag inget förtroende för. Jag skulle vara väldigt uppmärksam på att inte överföra saker till Windows och program som gör dom seg (långsammare än vad de borde vara).

Vissa spel och program kan först verka funka men sen klaga att de inte var rätt installerat, ge olika fel eller kännas inte funka lika bra som de borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Windows filöverföring i nyare Windows har jag ingen erfarenhet av men det som fanns i äldre hade jag inget förtroende för. Jag skulle vara väldigt uppmärksam på att inte överföra saker till Windows och program som gör dom lika seg (långsammare än vad de borde vara).

Jo, visst är risken att man får med sig mer än planerat, därför jag sa att man bör gå igenom den i avancerat läge. Men den jag använt i windows 7 och senare fungerar faktiskt rätt bra. Allt från programmens inställningar till ens egna fin justeringar man gjort hamnar rätt direkt.
Själv så gör jag en sådan filöverföring (lagrar en) när jag totalt nyinstallerat en dator och fått rätta på allt. Det blir då som en typ liten backup, som återställer allt smått. Sen efter det kan man ta med fler inställningar i en nyare när man gör själv rensningen.