Fått min OnePlus; hjälp en Androidnybörjare

Permalänk

Fått min OnePlus; hjälp en Androidnybörjare

Hej!

Har fått min kära OnePlus nu och är väldigt nöjd.
Jag har aldrig haft Android innan, har enbart haft Nokia och deras OS. Jag är teknikgeek, så jag har tafsat och använt Android en del, bland annat på vår gemensamma surfplatta och använt mycket iPhone och Samsung. Så rent generellt sett så har jag inte problem med att använda telefonen.
Men när det kommer till att börja skräddarsy telefonen och försöka optimera den för min användning, så blir det svårt direkt.

Jag har några problem med den, och det är bland annat:

  • Hur rootar jag telefonen? Är det att man får tillgång till allt, som Jailbreak? Försvinner något jag har på den? Många appar som frigör ram-utrymme vill att jag ska göra det.

  • Vad är det för skillnad på CyanogenMod 11 och CyanogenMod 11S? Om jag vill ha CyanogenMod 11S för att kunna ändra mer måste jag ominstallera allt?

  • Hur optimiserar jag batteriet? Jag har haft problem med att den har ätit mer ström än vad den har kunnat ladda(!!!). Ibland laddar den skit fort, ibland skit sakta.

Har också problem med att Windows inte hittar min telefon som en telefon, utan som en lagringsenhet, så att jag inte kan programmera till den, men det frågar jag på deras forum istället.

Några tips på appar eller annat som är ett måste? Drunknar i alla appar som finns överallt, är van med Windows Phone där det finns en app för allting, här finns det fyra hundra olika för varje lilla sak.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Tack så mycket, ska försöka läsa mig igenom skiten.
Edit:
Det står att allting försvinner, hur gör jag en backup och hur får jag in det efteråt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Tack så mycket, ska försöka läsa mig igenom skiten.
Edit:
Det står att allting försvinner, hur gör jag en backup och hur får jag in det efteråt?

Tror detta bör hjälpa.

"Ladda ner Recovery här; http://techerrata.com/browse/twrp2/bacon"

Har inte gjort detta själv så jag är inte helt säker

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Grattis till ditt val av grym telefon. Har haft min i några veckor nu och blir bara mer och mer kär i den:)

Skriver på mobilen så håller mig till korta svar;

1 - Telefonen rootas lättast via någon av de olika toolkits som finns anpassade. Jag gjorde det och fick behålla telefonens innehåll. På XDA Developers finns massor med matnyttigt och dessutom flertalet toolkits med instruktioner -http://forum.xda-developers.com/oneplus-one/development

2 - http://www.androidpit.com/cyanogenmod-11-vs-cyanogenmod-11s-the-main-differences
Google har mer detaljerade svar att bjuda på, sök bara på "cyanogenmod 11 vs 11s"

3 - Batterier förstår jag inte riktigt vilka problem du har med? Vid vanlig användning (för mig) har jag aldrig kommit under 50% på en dag och den laddar riktigt snabbt, iaf med medföljande laddare.

Skickades från m.sweclockers.com

Gällande appar så är det ju ytterst personligt men du kan ju alltid få lite inspiration om du klickar runt på XDA Developers eller OnePlus egna svenska forum-del, tror det finns en tråd där som heter något i stil med "Den stora app-tråden".https://forums.oneplus.net/forums/svenska/

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Tror detta bör hjälpa.

"Ladda ner Recovery här; http://techerrata.com/browse/twrp2/bacon"

Okej, det var det jag tänkte. Men man kan aldrig va för säker.

Skrivet av marmeladov:

Grattis till ditt val av grym telefon. Har haft min i några veckor nu och blir bara mer och mer kär i den:)

Skriver på mobilen så håller mig till korta svar;

1 - Telefonen rootas lättast via någon av de olika toolkits som finns anpassade. Jag gjorde det och fick behålla telefonens innehåll. På XDA Developers finns massor med matnyttigt och dessutom flertalet toolkits med instruktioner -http://forum.xda-developers.com/oneplus-one/development

2 - http://www.androidpit.com/cyanogenmod-11-vs-cyanogenmod-11s-the-main-differences
Google har mer detaljerade svar att bjuda på, sök bara på "cyanogenmod 11 vs 11s"

3 - Batterier förstår jag inte riktigt vilka problem du har med? Vid vanlig användning (för mig) har jag aldrig kommit under 50% på en dag och den laddar riktigt snabbt, iaf med medföljande laddare.

Skickades från m.sweclockers.com

Gällande appar så är det ju ytterst personligt men du kan ju alltid få lite inspiration om du klickar runt på XDA Developers eller OnePlus egna svenska forum-del, tror det finns en tråd där som heter något i stil med "Den stora app-tråden".https://forums.oneplus.net/forums/svenska/

Tack för alla utförliga svar, det klarnade upp en hel del.
Jag har hört att ifall man rootar telefonen med ett rootkit som heter "Windroids universal root tool" så installeras drivrutiner så att mobilen hittas i Windows, det behöver jag för att kunna programmera till telefonen. Följs det också med i de rootkits som finns för OnePlus?
Edit: Såg att den gjorde det nu, ska hålla tummarna på att det funkar.

Permalänk

Gjorde en backup och rootade telefonen, och fy helvete va besviken jag är.
Allting krånglar som ett jävla helvete just nu, backupen var så jävla värdelös så jag har ingen jävla aning om hur jag ska få den att se ut som den gjorde innan, som jag var så jävla nöjd med. Jag har dubletter av i stort sett alla jävla bilder o kontakter o skit. Ikonerna har jag ingen aning om varför de inte ser ut som innan, alla kontakter fuckar ur, bilderna vägrar att synkas som de gjorde utan att jag behövde röra ett finger innan. Blir så jävla lack på att jag får sortera alla appar manuellt nu som jag tror att jag hade dem innan, så får dra ut varje enstaka jävla apphelvete till hemskärmen.
Fyfan vad besviken jag blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Gjorde en backup och rootade telefonen, och fy helvete va besviken jag är.
Allting krånglar som ett jävla helvete just nu, backupen var så jävla värdelös så jag har ingen jävla aning om hur jag ska få den att se ut som den gjorde innan, som jag var så jävla nöjd med. Jag har dubletter av i stort sett alla jävla bilder o kontakter o skit. Ikonerna har jag ingen aning om varför de inte ser ut som innan, alla kontakter fuckar ur, bilderna vägrar att synkas som de gjorde utan att jag behövde röra ett finger innan. Blir så jävla lack på att jag får sortera alla appar manuellt nu som jag tror att jag hade dem innan, så får dra ut varje enstaka jävla apphelvete till hemskärmen.
Fyfan vad besviken jag blir.

Vad för backup och med vad gjorde du det med. Hur rootade du telefonen. Lättast är väl att återställa telefonen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Hej!

mycket text

Jag hoppas du löser dina problem du har. Kan tyvärr inte komma med några förslag då jag inte fått min Oneplus ännu samt att jag är en trogen iPhone-användare sedan 3G släpptes i Sverige! Så det var dags för att testa något nytt kände jag.

Dock vill jag gärna fråga hur lång tid det tog för dig att få din telefon samt vilket typ av frakt du valde?

Själv beställde jag 27/8 Express och håller tummarna att de levererar den nästa vecka (jag vet att det står 1-5 arbetsdagar, men man vet aldrig.)

Lycka till med telefonen! Jag längtar till jag får unboxa min!

Permalänk
Skrivet av Commander:

Vad för backup och med vad gjorde du det med. Hur rootade du telefonen. Lättast är väl att återställa telefonen.

Gjorde det med tre olika program, det var Googles egna och sen MyBackup Pro. Har fixat det mesta, så det ska inte va några problem längre. Fortfarande lite frustrerad över att kontaktikonerna inte vill synka utan att behöva använda äckliga tredjepartsappar.

Skrivet av Forsgren:

Jag hoppas du löser dina problem du har. Kan tyvärr inte komma med några förslag då jag inte fått min Oneplus ännu samt att jag är en trogen iPhone-användare sedan 3G släpptes i Sverige! Så det var dags för att testa något nytt kände jag.

Dock vill jag gärna fråga hur lång tid det tog för dig att få din telefon samt vilket typ av frakt du valde?

Själv beställde jag 27/8 Express och håller tummarna att de levererar den nästa vecka (jag vet att det står 1-5 arbetsdagar, men man vet aldrig.)

Lycka till med telefonen! Jag längtar till jag får unboxa min!

Jag fick min telefon på under 24h, valde expressfrakt för 221 Kr tror jag det var.

Jo tack, jag fick lite ordning på det men som sagt väldigt frustrerad på att det inte ville fungera trots massa backups.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Jag fick min telefon på under 24h, valde expressfrakt för 221 Kr tror jag det var.

Jo tack, jag fick lite ordning på det men som sagt väldigt frustrerad på att det inte ville fungera trots massa backups.

Damn, det var inte dåligt! Då räknar jag med att få min åtminstone på Tisdag! =D

Märkligt dock att inte kontakterna syncar! =/ Hoppas det löser sig på ett smidigt sätt istället för tredjepartsprogram som är jobbiga använda när det ska fungera utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Gjorde det med tre olika program, det var Googles egna och sen MyBackup Pro. Har fixat det mesta, så det ska inte va några problem längre. Fortfarande lite frustrerad över att kontaktikonerna inte vill synka utan att behöva använda äckliga tredjepartsappar.

Jag fick min telefon på under 24h, valde expressfrakt för 221 Kr tror jag det var.

Jo tack, jag fick lite ordning på det men som sagt väldigt frustrerad på att det inte ville fungera trots massa backups.

aja betalde min order 27/8 och det står fortfarande processing på den valde däremot slöa frakten för att spara 40 kr så får väl inte min från näst nästa vecka

Permalänk
Skrivet av LinusNeuman:

Gjorde en backup och rootade telefonen, och fy helvete va besviken jag är.
Allting krånglar som ett jävla helvete just nu, backupen var så jävla värdelös så jag har ingen jävla aning om hur jag ska få den att se ut som den gjorde innan, som jag var så jävla nöjd med. Jag har dubletter av i stort sett alla jävla bilder o kontakter o skit. Ikonerna har jag ingen aning om varför de inte ser ut som innan, alla kontakter fuckar ur, bilderna vägrar att synkas som de gjorde utan att jag behövde röra ett finger innan. Blir så jävla lack på att jag får sortera alla appar manuellt nu som jag tror att jag hade dem innan, så får dra ut varje enstaka jävla apphelvete till hemskärmen.
Fyfan vad besviken jag blir.

Varför roota telefonen direkt när du fått den?
Du verkar inte veta vad det innebär, att roota direkt när man fått sin första android mobil är inte det smartaste. Lättast att lära sig hur det fungerar, med root brukar problem uppstå.

Permalänk
Skrivet av malmlinus:

Varför roota telefonen direkt när du fått den?
Du verkar inte veta vad det innebär, att roota direkt när man fått sin första android mobil är inte det smartaste. Lättast att lära sig hur det fungerar, med root brukar problem uppstå.

?? "Med root brukar problem uppstå."?
Verkligen inte, har rootat varje telefon jag ägt och aldrig haft några problem annat än om jag gjort fel själv och då haft mig själv att skylla.

Min OPO är enda telefonen jag inte rootade från start men kunde bara hålla ut i två veckor innan jag saknade alla de fördelar man får av root för mycket.

Det gäller bara att göra det rätt och ta det lugnt. TS verkar dock ha fått en del märkliga problem. Kollat i Inställningar/konton/google/ att det är förbockat att allt ska synkas? Det problemet du beskriver med kontakterna har jag aldrig upplevt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoWErA:

aja betalde min order 27/8 och det står fortfarande processing på den valde däremot slöa frakten för att spara 40 kr så får väl inte min från näst nästa vecka

Jag betalade min Oneplus 27/8 men sedan 28/8 har det stått Processing! Jag körde dock på Express så vi får se vad som händer efter helgen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av malmlinus:

Varför roota telefonen direkt när du fått den?
Du verkar inte veta vad det innebär, att roota direkt när man fått sin första android mobil är inte det smartaste.
Lättast att lära sig hur det fungerar, med root brukar problem uppstå.

Skrivet av marmeladov:

?? "Med root brukar problem uppstå."?
Verkligen inte, har rootat varje telefon jag ägt och aldrig haft några problem annat än om jag gjort fel själv och då haft mig själv att skylla.

Min OPO är enda telefonen jag inte rootade från start men kunde bara hålla ut i två veckor innan jag saknade alla de fördelar man får av root för mycket.

Det gäller bara att göra det rätt och ta det lugnt. TS verkar dock ha fått en del märkliga problem. Kollat i Inställningar/konton/google/ att det är förbockat att allt ska synkas? Det problemet du beskriver med kontakterna har jag aldrig upplevt.
Skickades från m.sweclockers.com

Men snälla läs innan du citerar!

Och jag håller helt med malmlinus på dessa meningarna nedan:

Varför roota telefonen direkt när du fått den?

Du verkar inte veta vad det innebär, att roota direkt när man fått sin första android mobil är inte det smartaste.

Klart att det blir SBS när man ger sig in på något som man inte har begrepp om, det kommer lika säkert som ett brev på posten.

Och det var ju lite av malmlinus budskap!

Sen att du tolkar det som, med root brukar problem uppstå alltid, även om man fattar vad man gör, hur många man än rootat och inte kan läsa mellan raderna och kan förstå budskapet att man helst ska läsa på och framförallt vara säker på vad man gör. Ja det är en helt annan 5:a.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoWErA:

aja betalde min order 27/8 och det står fortfarande processing på den valde däremot slöa frakten för att spara 40 kr så får väl inte min från näst nästa vecka

Jag beställde min med standard shipping den 25 aug och telefonen lämnade Storbritannien den 29e.
Idag kom den till Bryssel så räknar kallt med att telefon når mig senast onsdag på min arbetsplats.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men snälla läs innan du citerar!

Och jag håller helt med malmlinus på dessa meningarna nedan:

Varför roota telefonen direkt när du fått den?

Du verkar inte veta vad det innebär, att roota direkt när man fått sin första android mobil är inte det smartaste.

Klart att det blir SBS när man ger sig in på något som man inte har begrepp om, det kommer lika säkert som ett brev på posten.

Och det var ju lite av malmlinus budskap!

Sen att du tolkar det som, med root brukar problem uppstå alltid, även om man fattar vad man gör, hur många man än rootat och inte kan läsa mellan raderna och kan förstå budskapet att man helst ska läsa på och framförallt vara säker på vad man gör. Ja det är en helt annan 5:a.

Snälla, läs innan du citerar själv, gosse.
Jag har rootat alla mina androider direkt jag köpt dem, även min första. OPO är första jag väntade två veckor innan root. Utan problem och jag är knappast unik.

Det är inga som helst problem att roota direkt bara man, som jag skrev, tar det lugnt och inte hetsar genom processen.

Det handlar dock inte tråden om, varför jag inte tänker tramsa mer med dig.

TS, har du fått ordning på allt nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Angående batteriet så stäng av gestures, double-tap to wake och google now, det sägs spara en hel del på batteriet. Ett annat tips är att sätta platstjänster på strömsparläge och endast använda prestanda-läget när du verkligen behöver det.

Angående skillnaden på cm11 och cm11s så är cm11s specialgjord för One.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Snälla, läs innan du citerar själv, gosse.
Jag har rootat alla mina androider direkt jag köpt dem, även min första. OPO är första jag väntade två veckor innan root. Utan problem och jag är knappast unik.

Det är inga som helst problem att roota direkt bara man, som jag skrev, tar det lugnt och inte hetsar genom processen.

Det handlar dock inte tråden om, varför jag inte tänker tramsa mer med dig.

TS, har du fått ordning på allt nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Får man fråga lite vad skillnaden är på en icke rootad telefon mot en rootad? Jag vill inte ha en hel uppsats - men några få viktiga punkter kanske!

Jag själv har för några dagar sedan beställt en Oneplus och hade inga planer på att roota eftersom jag inte ens har jailbreakat mina iPhones sista åren.

Dock hos iPhone känns skillnaden betydligt större när man jailbreakar än skillnaden mot när man rootar en Android - detta för att som de flesta vet är iPhone betydligt strängare med customization etc medan Android vad jag förstått inte är det.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Men snälla läs innan du citerar!

Och jag håller helt med malmlinus på dessa meningarna nedan:

Varför roota telefonen direkt när du fått den?

Du verkar inte veta vad det innebär, att roota direkt när man fått sin första android mobil är inte det smartaste.

Klart att det blir SBS när man ger sig in på något som man inte har begrepp om, det kommer lika säkert som ett brev på posten.

Och det var ju lite av malmlinus budskap!

Sen att du tolkar det som, med root brukar problem uppstå alltid, även om man fattar vad man gör, hur många man än rootat och inte kan läsa mellan raderna och kan förstå budskapet att man helst ska läsa på och framförallt vara säker på vad man gör. Ja det är en helt annan 5:a.

Du har fattat vad jag menade kanske skrev det lite klumpigt och då ber jag om ursäkt för det.

Kör själv med root på alla mina android enheter jag kan ärligt säga att jag har stött på problem på nästan alla. Problem som går att lösa på ett eller annat sätt. Klart beror på om man flashar in olika roms eller man bara är ute efter att roota. Att bara fixa root är då inget stort problem det är när roms kommer in i bilden som det kan strula lite. Ber som sagt ursäkt för hur det uppfattades det va inte min mening.

Som i mitt inlägg så tycker jag det är onödigt att roota sin första android lur dagar efter man köpt en, då är detta min åsikt.
Hoppas TS får rätt på sin lur och kommer gilla Android.

Trevlig helg på er alla.

Permalänk

Kan tipsa TS om http://forum.xda-developers.com/oneplus-one där finns mycket kul till root. Om man vill testa olika roms osv. Finns även bra guider för root m.m

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Får man fråga lite vad skillnaden är på en icke rootad telefon mot en rootad? Jag vill inte ha en hel uppsats - men några få viktiga punkter kanske!

Jag själv har för några dagar sedan beställt en Oneplus och hade inga planer på att roota eftersom jag inte ens har jailbreakat mina iPhones sista åren.

Dock hos iPhone känns skillnaden betydligt större när man jailbreakar än skillnaden mot när man rootar en Android - detta för att som de flesta vet är iPhone betydligt strängare med customization etc medan Android vad jag förstått inte är det.

En av de största anledningarna till att jag rootar är fördelen att via en custom recovery kunna hantera backups/recovery precis som man vill. Då kan man alltid skapa en återställningspunkt då allt fungerar som man vill på telefonen och sedan testa mixtra och leka med olika ROMS och annat med alltid den trygga säkerheten att kunna återställa till exakt hur den var innan man börja experimentera. STOR skillnad mot att använda sig av androids egna återställningsfunktion då allt raderas till som när telefonen var ny.

Andra stora anledningen i mitt tycke är att många av de appar jag kör (titanium backup mfl) mer eller mindre kräver root för att kunna köra alla funktioner fullt ut. Man blir lätt "låst" annars.

Finns såklart andra fördelar med, men de skälen jag just nämner väger tungt för mig iaf.

Men allt är personligt vad man gillar. För många passar det säkert utmärkt utan root, det beror på hur mycket man pillar med telefonen eller tycker sånt är kul

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Avstängd

Har aldrig heller stött på något eller några problem me root. och jag har alltid rootat mina lurar.

App för backup : Titanium Backup (finns på googleplay)

För nandbckup (avbild av ditt sytem) cwm eller Twrp .

Anledning till att jag rootar. är att jag kan köra Adblocks (slipper reklam m.m) , sen att kunna köra Xposed framework (app som gör du nästan kan ändra allt i luren , även gui). Och den allra bästa anledningen till Root. plocka bort tillverkarnas egna Blääää appar dom tror man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

En av de största anledningarna till att jag rootar är fördelen att via en custom recovery kunna hantera backups/recovery precis som man vill. Då kan man alltid skapa en återställningspunkt då allt fungerar som man vill på telefonen och sedan testa mixtra och leka med olika ROMS och annat med alltid den trygga säkerheten att kunna återställa till exakt hur den var innan man börja experimentera. STOR skillnad mot att använda sig av androids egna återställningsfunktion då allt raderas till som när telefonen var ny.

Andra stora anledningen i mitt tycke är att många av de appar jag kör (titanium backup mfl) mer eller mindre kräver root för att kunna köra alla funktioner fullt ut. Man blir lätt "låst" annars.

Finns såklart andra fördelar med, men de skälen jag just nämner väger tungt för mig iaf.

Men allt är personligt vad man gillar. För många passar det säkert utmärkt utan root, det beror på hur mycket man pillar med telefonen eller tycker sånt är kul

Skickades från m.sweclockers.com

En gång i tiden med iPhone gillade jag att leka mycket med utseendet osv (kanske ironiskt att jag då valde iPhone?). Men har slutat bry mig lika mycket om det men kan också ha med iPhone att göra eftersom de gör de så jobbigt för en.

Jag ska då iaf börja att använda den precis som vanligt och sedan läsa till mig lite när jag börjar förstå grunderna i Android eftersom detta är min första Android någonsin. Har knappt rört en Android då hela min familj endast haft iPhones sedan dessa kom ut i Sverige. Därför jag kände att det var dags för något nytt också!

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Angående batteriet så stäng av gestures, double-tap to wake och google now, det sägs spara en hel del på batteriet. Ett annat tips är att sätta platstjänster på strömsparläge och endast använda prestanda-läget när du verkligen behöver det.

Angående skillnaden på cm11 och cm11s så är cm11s specialgjord för One.

Tack så mycket, det hjälpte!

Edit: Och för all kalabalik om att jag lipade trots att jag rootade telefonen, så handlade det ju inte om att rootningen i sig fick mig att bli frustrerad, utan att mina backups som skulle göra sitt, inte gjorde sitt. Och det gjorde mig frustrerad, har ingenting med att inte kunna riskerna att göra. Jag menar, om jag kraschar med min bil så får jag ta konsekvenserna, men om airbagen som jag betalt för inte utlöses så är det klart som fan man blir förbannad.

Permalänk
Medlem

Finns enbart en backup-app jag hade litat på och det är titanium backup

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman

Permalänk
Skrivet av WarSpaz:

Finns enbart en backup-app jag hade litat på och det är titanium backup

Instämmer helt. Den har varit mig trogen sedan min första android (HTC Hero 2009) och har aldrig svikit mig hittills. Klockren!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

slänger in ett inlägg så man kan hålla koll på tråden, ny android avändare här med Och Oneplus ägare också.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |