Laptop med coil whine, RMA oav.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013

Laptop med coil whine, RMA oav.

Hej Sweclockers!

Köpte en Acer laptop på Webhallen för lite drygt två månad sedan. Var mycket nöjd till en början men la efterhand märket till mycket irriterande coil whine. Då jag har tänkt att framförallt använda datorn till att pluggande kan det bli många timmar sittande i tysta miljöer och jag har väldigt svårt att ignorera det högfrekventa ljudet om jag tycker är otroligt störande.

Ringde över en kompis som tvingades lyssna för att jag skulle vara säker på att jag inte bara inbillade mig. Efter att vi båda kommit överens om att det var ganska rejält med coil whine beslöt jag att åka ner till Webhallen för att snacka med dem och höra vad de tyckte att vi skulle göra åt denna situation. Som alltid så var det schysst personal på Webhallen och vi snackade ett tag och killen i kassan höll med om att det definitivt var frågan om tydligt coil whine. Dock var han osäker på vad Acer har för riktlinjer i frågan men vi kom fram till att det var värt att skicka i datorn för RMA.

Nu tre veckor senare har jag precis fått tillbaka samma dator från Acers verkstad, fortfarande med samma problem och anmärkningsvärt många nya repor som definitivt inte fanns då jag lämnade in den. Meddelandet från verkstaden var att de inte lyckats hitta något fel på fläktarna vilket inte förvånar mig ett dugg då det aldrig var fel på dem från början. Kan tillägga att jag testat stängta av fläktarna i bios för att vara säker på att det inte är dessa som ger ifrån sig ljudet.

Min fråga är vad jag skall göra nu? Vad kan man förvänta sig av Acer i detta läge? Jag känner mig självklart väldigt besviken då jag la många tusenlappar på en dator som jag nu undviker att använda i den mån det går då jag inte klarar av oljudet. Jag är medveten om att det inte finns några egentliga regler osv. kring just detta problem utan att det är upp till tillverkarna själva att avgöra om de vill se det som en defekt. Är dock sugen på att höra lite vad folk här har för åsikter i ämnet. Bör man behöva stå ut med detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2012

behöver nästan kontakta acer direkt i denna fråga (inte bara be webbhallen skicka laptopen till acer). Förklara hur läget ligger till. Det enda du kan gå på är hur villiga dem är att hjälpa till. Dock så kan dem neka då coilwhine inte täcks av garantin. Då är det inte mycket mer du kan göra då än att ev. försöka fixa nya fläktar själv

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Tommty:

behöver nästan kontakta acer direkt i denna fråga (inte bara be webbhallen skicka laptopen till acer). Förklara hur läget ligger till. Det enda du kan gå på är hur villiga dem är att hjälpa till. Dock så kan dem neka då coilwhine inte täcks av garantin. Då är det inte mycket mer du kan göra då än att ev. försöka fixa nya fläktar själv

Tack för snabbt svar. Låter som en bra ide att ta kontakt med Acer direkt. Hade planerat att göra det nästa vecka men det är bra att höra lite här på SweC om hur andra tänker om detta och vad man kan förvänta dig av ett företag som Acer. Får helt enkelt försöka förklara min situation och höra vad dom kan göra åt det. Fläktarna är för övrigt inte problemet och har inget med coil whine att göra...