Bärbar till studier (utbildning med mycket programmering)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Bärbar till studier (utbildning med mycket programmering)

Hej! Har kikat på lite trådar och sökt mycket själv på nätet men vill gärna bolla lite här också då jag inte känner mig helt nöjd med det jag fått fram.
Vill alltså köpa ny dator då min är sliten och väldigt tung. Ska gå en 5-årig utbildning med mycket programmering och vill kunna vara mobil med densamma och inte vara låst till skolans datorer. Har dock inte några jättestora kunskaper inom området och är således lite osäker på vad som krävs exakt och hoppas kunna få hjälp här.

Mina krav är:
Lätt! 1,5 kg eller lättare helst
13-13.3" skärm
Gärna 1080p men inget krav. Gör det lättare att ha fler fönster tänker jag.

Sedan är jag ganska osäker. Behöver inget grafikkort, ska inte spela på datorn, och gör jag det så anpassar jag mig efter det den klarar av.
Hur mycket arbetsminne krävs? Är det lätt att köpa till och installera? Vad krävs det för processor? i3a? i5a? Har dålig koll på AMD.
Sedan kommer jag behöva dual-boota och kommer försöka installera w7 på datorn då jag har svårt för w8 och sedan även köra Linux Mint. Räcker en 128 SSD eller krävs det mer? Priset sticker snabbt iväg om man ökar till 256.. Undviker så klart gärna en mekanisk hårddisk.

Betalar gärna under 7k om det är möjligt men ge gärna alternativ kring 7k om det inte går att pressa mer.

Vet inte om jag glömt något men om det är någon mer info som krävs så fyller jag på så gott det går.
Tack på förhand!

Fractal Design Define R5 | EVGA G2 Supernova 850 W | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K @ 4.0 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | 2 x MSI GeForce GTX 760 2GB TF | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB @ 1600 MHz | Intel X25-M SSD 160GB | Samsung 850 EVO 250 250 GB | WD Caviar® Black 1TB 32MB Cache 7200RPM | Seagate Expansion Desktop Drive 3TB | SteelSeries Siberia V2 White | Microsoft Sidewinder X4 | Logitech MX518

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010

Har ingen rekommendation men vill säga att 120GB räcker fint, och 1080p är ett måste om du ska programmera. Jag har 1366*768 på min bärbara och det är ingen rolig upplevelse att försöka få någon överblick över det man gör. 8GB minne borde duga bra. Jag Körde Win 7 och ett par virtuella maskiner med 8GB i min burk.

i7 6700k @ 4.6GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | EVGA 1080 FTW | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 2x2TB | Silverstone TJ08B-E | XB271HU | QX2710 | U2412M | Filco Majestouch MX Brown TKL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av JowTow:

Hej! Har kikat på lite trådar och sökt mycket själv på nätet men vill gärna bolla lite här också då jag inte känner mig helt nöjd med det jag fått fram.
Vill alltså köpa ny dator då min är sliten och väldigt tung. Ska gå en 5-årig utbildning med mycket programmering och vill kunna vara mobil med densamma och inte vara låst till skolans datorer. Har dock inte några jättestora kunskaper inom området och är således lite osäker på vad som krävs exakt och hoppas kunna få hjälp här.

Mina krav är:
Lätt! 1,5 kg eller lättare helst
13-13.3" skärm
Gärna 1080p men inget krav. Gör det lättare att ha fler fönster tänker jag.

Sedan är jag ganska osäker. Behöver inget grafikkort, ska inte spela på datorn, och gör jag det så anpassar jag mig efter det den klarar av.
Hur mycket arbetsminne krävs? Är det lätt att köpa till och installera? Vad krävs det för processor? i3a? i5a? Har dålig koll på AMD.
Sedan kommer jag behöva dual-boota och kommer försöka installera w7 på datorn då jag har svårt för w8 och sedan även köra Linux Mint. Räcker en 128 SSD eller krävs det mer? Priset sticker snabbt iväg om man ökar till 256.. Undviker så klart gärna en mekanisk hårddisk.

Betalar gärna under 7k om det är möjligt men ge gärna alternativ kring 7k om det inte går att pressa mer.

Vet inte om jag glömt något men om det är någon mer info som krävs så fyller jag på så gott det går.
Tack på förhand!

Oavsett vilken IDE du kommer arbeta i så skulle jag inte rekommendera något under 15". 17" är att föredra!
Vad ska du studera, om man får fråga?

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Ska gå mjukvaruteknik på LiTH!
Varför så stor skärm? Räcker inte upplösningen?
Men ok 128 GB ska räcka, 8 GB ett krav för minnet alltså, är det någon idé att köpa till och montera extra minne eller bör man leta upp en med 8 GB direkt?
Varför kan man inte plocka delar till bärbara likt stationära datorer är en fråga jag ställer mig själv ofta.. ._.
Duger i3a till programmeringsjobb eller krävs i5?

Fractal Design Define R5 | EVGA G2 Supernova 850 W | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K @ 4.0 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | 2 x MSI GeForce GTX 760 2GB TF | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB @ 1600 MHz | Intel X25-M SSD 160GB | Samsung 850 EVO 250 250 GB | WD Caviar® Black 1TB 32MB Cache 7200RPM | Seagate Expansion Desktop Drive 3TB | SteelSeries Siberia V2 White | Microsoft Sidewinder X4 | Logitech MX518

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Jun 2011

Om du kommer skriva lite större projekt i C, C++ eller något liknande språk kan en i5a vara att föredra för att minimera kompileringstiderna som annars kan bli ganska långvariga.
Inte för att en i3a skulle kompilera jättelångsamt, men en i5a skulle definitivt klara det en hel del bättre.

A: Win10 - i5 2500 - RX 580 - 12G ram
B: Arch - 2 x Xeon X5770 - R9 280X - 32G ram