Bärbar dator för dual boot

Permalänk
Medlem

Bärbar dator för dual boot

Hejsan. Jag har vissa problem med att hitta en ny laptop då den till vardags kommer köra Ubuntu, men Windows 8 för lite spel och sånt. Datorn jag har idag fungerar minst sagt dåligt med Ubuntu, så jag skulle helst vilja se att datorn har någon certifiering eller är med på någon lista över kompatibla datorer.

Specs:

CPU: Cirka Intel core i5
GPU: Dedikerad, Nvidia, UTAN optimus
250 gb eller större SSD
Helst ingen dvd
6+ gb RAM
15.6 tum

Datorn får inte vara ful. (Tänk lenovo thinkpad och sånt)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ahle1337:

Hejsan. Jag har vissa problem med att hitta en ny laptop då den till vardags kommer köra Ubuntu, men Windows 8 för lite spel och sånt. Datorn jag har idag fungerar minst sagt dåligt med Ubuntu, så jag skulle helst vilja se att datorn har någon certifiering eller är med på någon lista över kompatibla datorer.

Specs:

CPU: Cirka Intel core i5
GPU: Dedikerad, Nvidia, UTAN optimus
250 gb eller större SSD
Helst ingen dvd
6+ gb RAM
15.6 tum

Datorn får inte vara ful. (Tänk lenovo thinkpad och sånt)

Nu har jag ingen specifik laptop att rekommendera, men har ett generellt tips:
Kolla så att man kan stänga av "Secure Boot" på datorn ifråga. Det händer att tillverkarna skippar denna rätt viktiga inställning i UEFI-menyn. Går inte det, så blir det genast mycket svårare att installera något annat operativsystem än just den medföljande Windows 8 -versionen.
...och när man väl hittar en Windows 8 -laptop som det går att stänga av secure boot på, så är det en del förberedelser att genomföra med Windows 8, innan man stänger av den. Annars kommer Windows 8 att vägra starta.

Secure boot är djävulens påfund som enbart gagnar Microsoft och en och annan ond administratör men stora kontrollbehov. (ursäkta språket... men... )

EDIT: Länktips:
https://system76.com/laptops/

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Nu har jag ingen specifik laptop att rekommendera, men har ett generellt tips:
Kolla så att man kan stänga av "Secure Boot" på datorn ifråga. Det händer att tillverkarna skippar denna rätt viktiga inställning i UEFI-menyn. Går inte det, så blir det genast mycket svårare att installera något annat operativsystem än just den medföljande Windows 8 -versionen.
...och när man väl hittar en Windows 8 -laptop som det går att stänga av secure boot på, så är det en del förberedelser att genomföra med Windows 8, innan man stänger av den. Annars kommer Windows 8 att vägra starta.

Secure boot är djävulens påfund som enbart gagnar Microsoft och en och annan ond administratör men stora kontrollbehov. (ursäkta språket... men... )

EDIT: Länktips:
https://system76.com/laptops/

Okej, secure boot har jag inte haft något problem med tidigare kanske värt att titta på innan man köper. Fantastisk sida, hade blivit köp direkt om de hade haft svensk tangetbordslayout!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ahle1337:

Okej, secure boot har jag inte haft något problem med tidigare kanske värt att titta på innan man köper. Fantastisk sida, hade blivit köp direkt om de hade haft svensk tangetbordslayout!

Jo. Det är väl det.
Idé: Skriv till deras support och hör. De lär nog ha fått frågan mer än en gång. Kanske vill de hjälpa en. Kanske har de möjligheter att ta fram vad ni vill ha.

Alternativ:
http://www.4keyboard.com/language-stickers-swedish-c-82_72.ht...
http://www.laptopkey.com/ (Även om den inte har specifikt till just System76 laptops, är det mycket troligt att System76 laptops använder en vanlig tangentmodell. Återigen: skriv och hör efter)

4Keyboards skriver om sina "stickers":

Citat:

The Swedish/Finnish alphabets are spread onto non-transparent - matt vinyl, thickness - 80mkn, typographical method. Each sheet of stickers is completely laminated, thus, all characters stay underneath film, which ultimately makes stickers even more durable.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)