C504 vs Acer VN7-591G vs Lenovo Y50

Permalänk
Medlem

C504 vs Acer VN7-591G vs Lenovo Y50

Halloj!
Har kollat runt lite efter en bärbar gaming laptop och har kikat in mig, efter att kollat här på forumet, på dessa tre.

C504 12901:- Utan OS

Acer Aspire Nitro VN7-591G 10,999:-

Lenovo Y50-70 11,490:- Utan HDD

Alla har samma GPU, men lite andra saker skiljer sig åt, såsom SSD/HDD Operativsystem osv. Tycker det är lite konstigt att Acern är så billig, är det något jag missat? (Finns inte jättemycket info om denna).

Finns det någon annan modell som kan vara värd att kika på? Jag ska ha den med mig mycket, till skola osv, så den får inte vara för stor. 17" hade också funkat, om de inte är för tunga. Fokus skall också ligga på att den ska kunna klara av att spela nyare titlar relativt bra. Absolut maxbudget är 14000 :-

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Även kikat på denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/199477-w...

Dock ingen HDD i den, men snäppet vassare GPU.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Och om man kollar på y50 kanske man istället ska kolla på denna, kostar lite mer men bättre skärm (UHD IPS), samt lite större lagring (på SSD)

https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-y50-70-156-uhd/817330#...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Har personligen ingen av dessa datorer, men jag ska köpa laptop så jag har kollat runt lite

Lenovo y50 har kass skärm, en kille på detta forum böt ut skärmen för 750kr via ebay tror jag och det ska ha blivit bättre... men jag personligen skulle inte köpa en laptop för att sedan krångla direkt
UHD versionen ska ha bra skärm, men funkar ej med direct x11 spel då de hamnar i en liten typ letterbox mitt i skärmen, alltså skalas inte spelet utan det blir en liten ruta mitt i skärmen...detta har med drivers att göra och en känd youtube:are nämnde att det inte var värt att hålla tummarna för en fix.

Acer Nitro, finns inte mycket att säga då den inte är ute än, har dock inte läst så mycket om den... Håller mig lite undan från Acer från tidigare köp som inte presterade som de skulle, massa problem och dålig support...

C504 har jag hört mycket bra om, och den har verkligen prestanda, om man tar bort SSD så kan man välja till ett gtx870 för nästan samma pris som SDD + gtx860... beror ju på vad man vill ha också... själv ska jag läsa mer om denna då den verkar väldigt bra, och den är hyfsat tunn och inte så tung heller för den delen. Designen ser simpel ut vilket jag gillar, hatar för mycket bling osv osv
Det man får tänka på är att det inte finns OS till denna, men det går att lösa på diverse sätt.
Jag får intrycket att dessa "custom built" laptops håller längre då det finns mer valmöjligheter att själv göra om lite, sätta in SSD osv, samt så tror jag att de är bättre build quality, bara det intrycket jag får

Själv lutar det mot en C504 för min del, men jag tycker om touch på laptops (ända sedan windows 8) och det skulle vara kul att ha, och jag kommer nog störa mig på att jag ej har det
Då kommer vi till ännu ett alternativ, Lenovo Y50 Touch... den ska enligt folk från länder där den redan släppts ha bättre skärm (vet inte hur, inga bevis direkt), den väger dock 0.5kg (har jag för mig) mer än icke touch modellen, vilket är lite wierd enligt mig men men... Det som får mig att tveka är att jag inte vet om den skärmen är bra över huvud taget... skärmen är väldigt viktig för mig, har inte läst så mkt om C504 skärmen dock....

Lite tankar som virrar i mitt huvud och som kanske hjälper dig lite