[Möjligen löst] Bluetoothfunktionen i Windows 8.1 ansluter inte till telefon

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

[Möjligen löst] Bluetoothfunktionen i Windows 8.1 ansluter inte till telefon

Efter mitt inköp av en Nokia Lumia 520 och en ASUS USB-BT400 Bluetooth 4.0 USB Adapter, har dessa enheter haft problem med att ansluta till varandra.

Till en början såg anslutningen mellan telefonen och Bluetooth-adaptern ut att fungera felfritt, men när jag upptäckte att moderkortet har en inbyggd Bluetoothfunktion, bestämde jag mig för att avinstallera ASUS Bluetooth-adapter, och istället använda moderkortets egna Bluetoothkort. Därmed började problematiken i och med att anslutningen mellan telefonen och datorn inte består. Med andra ord kopplas de samman via sina PIN-koder, och anslutningen dem emellan uppstår för en kort stund, men sedan står det "Inte ansluten" i Windows Bluetooth-inställningar.

Det märkligaste är ändå att problemet fortsätter efter att jag har försökt att installera drivrutinerna till ASUS Bluetooth-adapter igen. På så sätt fungerar inte Bluetooth-anslutningen över huvud taget längre. Dessutom har jag försökt att avinstallera samtliga Bluetooth-drivrutiner; både Windows egna och de tillhörande ASUS, och sedan installerat en i taget, men detta verkar inte råda bot på problemet.

Hur kommer det sig att Bluetooth-funktionaliteten är så gott som obefintlig, när det enda jag har gjort är att försöka byta anslutningsväg?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2008

Kanske du behöver ta bort datorn i telefonen men det har du säkert gjort.

\AcHieVer\ Asus P8Z77 - V | i5 3570K @4.4 | MSI GTX 1070 8GB | 3x Asus 24" LED | 16GB Corsair Vengeance @1800 | Antec H2O 620, Scythe Typhoon push-pull | 550W XFX Pro 80+bronze | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | Intel 330 SSD, 850 Evo | Seagate 1TB | Cyborg Command pad |
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Tack för svaret, OliZ!

Precis som du misstänker så har jag redan försökt med att ta bort datorn från telefonens Bluetooth-inställningar.

Tillägg:

Är det möjligt för en trådlös nätverksanslutning att störa installationen eller funktionaliteten hos Bluetooth-system? Jag testade nämligen att inaktivera det trådlösa nätverket på datorn, och nu efteråt, när jag också ominstallerat ASUS Bluetooth-adaptern, håller anslutningen mellan telefonen och datorn sig stabil.