[Möjligen löst] Bluetoothfunktionen i Windows 8.1 ansluter inte till telefon

Permalänk
Medlem

[Möjligen löst] Bluetoothfunktionen i Windows 8.1 ansluter inte till telefon

Efter mitt inköp av en Nokia Lumia 520 och en ASUS USB-BT400 Bluetooth 4.0 USB Adapter, har dessa enheter haft problem med att ansluta till varandra.

Till en början såg anslutningen mellan telefonen och Bluetooth-adaptern ut att fungera felfritt, men när jag upptäckte att moderkortet har en inbyggd Bluetoothfunktion, bestämde jag mig för att avinstallera ASUS Bluetooth-adapter, och istället använda moderkortets egna Bluetoothkort. Därmed började problematiken i och med att anslutningen mellan telefonen och datorn inte består. Med andra ord kopplas de samman via sina PIN-koder, och anslutningen dem emellan uppstår för en kort stund, men sedan står det "Inte ansluten" i Windows Bluetooth-inställningar.

Det märkligaste är ändå att problemet fortsätter efter att jag har försökt att installera drivrutinerna till ASUS Bluetooth-adapter igen. På så sätt fungerar inte Bluetooth-anslutningen över huvud taget längre. Dessutom har jag försökt att avinstallera samtliga Bluetooth-drivrutiner; både Windows egna och de tillhörande ASUS, och sedan installerat en i taget, men detta verkar inte råda bot på problemet.

Hur kommer det sig att Bluetooth-funktionaliteten är så gott som obefintlig, när det enda jag har gjort är att försöka byta anslutningsväg?

Permalänk
Medlem

Kanske du behöver ta bort datorn i telefonen men det har du säkert gjort.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, OliZ!

Precis som du misstänker så har jag redan försökt med att ta bort datorn från telefonens Bluetooth-inställningar.

Tillägg:

Är det möjligt för en trådlös nätverksanslutning att störa installationen eller funktionaliteten hos Bluetooth-system? Jag testade nämligen att inaktivera det trådlösa nätverket på datorn, och nu efteråt, när jag också ominstallerat ASUS Bluetooth-adaptern, håller anslutningen mellan telefonen och datorn sig stabil.