Laptop för bildredigering, film och surf, budget 5000 kr

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Laptop för bildredigering, film och surf, budget 5000 kr

Hejsan!

Jag som inte är någon datorexpert (långt ifrån) tänkte köpa en bärbar dator för omkring 5000 kr (kan överstigas lite såklart).
Jag hade tänk använda den till att lägga in och redigera bilder (på bland annat photoshop). Utöver det ska man väl kunna göra det mesta andra vanliga, kolla film, surfa osv. Gärna en lätt och smidig, inte för tung.

Att fråga en expert på t.ex. mediamarkt eller liknande skulle inte ge mig så mycket eftersom de är ute efter att tjäna pengar, men människorna på ett forum som detta är så mycket mer vettigare. Jag hoppas någon kan hjälpa mig, eller tipsa mig om något. Jag har spanat in dessa två redan som verkar vara helt okej, eller vad tror ni?

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

samt

Tacksam för svar!

Förtydligad rubrik
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av MrBalrog:

Hejsan!

Jag som inte är någon datorexpert (långt ifrån) tänkte köpa en bärbar dator för omkring 5000 kr (kan överstigas lite såklart).
Jag hade tänk använda den till att lägga in och redigera bilder (på bland annat photoshop). Utöver det ska man väl kunna göra det mesta andra vanliga, kolla film, surfa osv. Gärna en lätt och smidig, inte för tung.

Att fråga en expert på t.ex. mediamarkt eller liknande skulle inte ge mig så mycket eftersom de är ute efter att tjäna pengar, men människorna på ett forum som detta är så mycket mer vettigare. Jag hoppas någon kan hjälpa mig, eller tipsa mig om något. Jag har spanat in dessa två redan som verkar vara helt okej, eller vad tror ni?

samt

Tacksam för svar!

Lite bättre dock lite dyrare: https://www.komplett.se/acer-aspire-e5-572g-156-hd/817388
Eller ganska mycket mer att köra med

Cpu: I5960X@4.2 Ghz MB: Asus Rampage V Extreme Vga: 2X EVGA SC 980 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:1x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG278Q PSU: Corsair AX1500I

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av MrBalrog:

Hejsan!

samt

Tacksam för svar!

Bra att du insett att man inte ska prata med "experterna" på elgiganten men mitt första tips är att inte handla på elgiganten över huvud taget.
Har handlat produkter med lagring (datorer, externa hårddiskar osv.) där tre gånger, och ALLA gånger har jag fått begagnade produkter där det antingen fattades mjukvara eller där förra ägarens filer fortfarande låg kvar, trots att de såldes som nya.
Media markt är inte alls lika illa, men det bästa är fortfarande att handla via en webbutik, som inet, webhallen, eller komplett.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av morxy49:

Bra att du insett att man inte ska prata med "experterna" på elgiganten men mitt första tips är att inte handla på elgiganten över huvud taget.
Har handlat produkter med lagring (datorer, externa hårddiskar osv.) där tre gånger, och ALLA gånger har jag fått begagnade produkter där det antingen fattades mjukvara eller där förra ägarens filer fortfarande låg kvar, trots att de såldes som nya.
Media markt är inte alls lika illa, men det bästa är fortfarande att handla via en webbutik, som inet, webhallen, eller komplett.

Eller netonet som jag brukar handla ifrån

MSI P67A-GD55 REV B3 | Intel Core i5 2500K 4.2 GHz | Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Gigabyte GeForce GTX 580 | XFX 750W | Fractal Design R3 | Corsair h50

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar.
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Diezelpower:

Lite bättre dock lite dyrare: https://www.komplett.se/acer-aspire-e5-572g-156-hd/817388
Eller ganska mycket mer att köra med

Vad är det som gör den här bättre, lite mer konkret ?

Skrivet av morxy49:

HAHA! Det där kan väl inte stämma? Har du skickat tillbaka datorn då och fått någon rabatt av nåt slag? Det är ju en extrem tabbe av företaget!

Skrivet av screamin-daemon:

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar.
§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
/moderator

Ja oj förlåt! Skrev bara 5000 kr som en tillfällig rubrik då jag inte kom på nåt bättre, men glömde ändra efter att jag hade skrivit själva inlägget! Tack för påminnelsen

Det går bra att citera flera
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av MrBalrog:

HAHA! Det där kan väl inte stämma? Har du skickat tillbaka datorn då och fått någon rabatt av nåt slag? Det är ju en extrem tabbe av företaget!

tabbe är det verkligen inte. det är så de gör tack vare sin öppet-köp-policy i 30 dagar. dom kommer helt enkelt gå i konkurs om dom inte säljer begagnat som nytt.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av MrBalrog:

Vad är det som gör den här bättre, lite mer konkret ?

Ja oj förlåt! Skrev bara 5000 kr som en tillfällig rubrik då jag inte kom på nåt bättre, men glömde ändra efter att jag hade skrivit själva inlägget! Tack för påminnelsen

Ja åtminstone processorn och grafikortet är ju betydligt bättre än den första du länkade, kan inte mycket om Amds mobila grejer men förmodligen är I5:an snabbare än den också

Cpu: I5960X@4.2 Ghz MB: Asus Rampage V Extreme Vga: 2X EVGA SC 980 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:1x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG278Q PSU: Corsair AX1500I