Dell xps 15, Datorn Krashar Väldigt ofta, Hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Dell xps 15, Datorn Krashar Väldigt ofta, Hjälp!

Hej!

Har haft min laptop (Dell xps 15) i snart 2 år. Men nu senare har har den börjat krascha väldigt mycket. I början krascha den lite och då gav jag den till min bror men nu så kraschar den typ hela tiden. Han kan inte spela alls,

Det jag har testat:

Köpt Kylplatta.
Bytt kylpasta (ny kylpasta och kylplatta sänkte graderna med 30-40 grader.)
Ändrat Batteriinställningarna.
Flashat Bios men olika voltages.
Klockat ner grafikkortet EXTREMT mycket, (msi afterburner går inte att klocka ner mer)

Och har ändå inte kunna få det att funka. Har sökt på google men har testat dom tipsen jag har hittat och min garanti har gått ut.
Krashar inte vad jag har märkt när jag kör på Intels integrerad grafik.

Är det något jag kan göra? Måste jag byta ut något i den? i så fall är det mer värt att köpa en ny?
Har inte riktigt testat att bara köra på batteriet då det tar slut efter 10 min ca (dåligt batteri)

Tack i förhand!

Är det något ni undrar så får ni säga till så ska jag försöka fixa fram informationen!

Trädvy Permalänk
Datavetare
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

Om det är modellen med GT540M (Fermi) så verkar den lida av en hel del värmeproblem. Inte alls omöjligt att det blivit glappkontakt på vissa GPU-pinnar p.g.a. av värmen, vet inte hur svårt det är att åtgärda något sådant men någon annan kanske vet.

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Trädvy Permalänk
Dell
Registrerad
Jul 2011

Hej dedumannen

Først og fremmest vil jeg råde dig til at prøve at køre en ePSA diagnostik, for at teste maskinen for alle eventuelle hardware-fejl. Dette gøres ved at tænde maskinen via fn+Power.

Når du har kørt testen, må du meget gerne sende resultat & servicetag til mig, i en privat besked, så ser jeg gerne nærmere på sagen.

Samtidig vil jeg også lige nævne, at hvis maskinen er købt som privat kunde, har du normalt 3 års reklamationsret efter svensk lovgivning, også selvom din garanti er udløbet.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.