Permalänk
Medlem

Android till PC bootloop

Hejsan!
Jag installerade android till min lilla dator för att jag vill kunna kolla på bland annat netflix utan att det laggar.
Jag har fortfarande kvar Lubuntu på en partition.
Så jag vill veta hur man fixar grub så att man kan lägga till Lubuntu i den.
Jag hittar inte menu.lst.
Den verkar inte finnas någonstans :0
Har letat runt lite, men hittar inte någon fix någonstans där jag kollat.
Jag uppskattar all hjälp man kan få!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats med att få upp en ordentlig terminal från usb-stickan jag bootar från. Men den kan inte hantera chroot ordentligt då jag chrootar till den fungerande linux och sedan försöker köra

grub-install

Men det kommer bara fra

grub-install: error: failed to get canonical pathof '/dev/sda1'.

Någon som har några idéer?

Permalänk
Medlem

installera om Lubuntu, och fixa till grub därifrån så du kan dual boot:a ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

installera om Lubuntu, och fixa till grub därifrån så du kan dual boot:a ?

Oj, glömde nämna att jag har bara denna dator i en hel vecka, och ingen tillgång till datorer foran kanske på onsdag/torsdag +en USB pinne :b
Annars skulle jag ha gjort det för länge sedan

Permalänk
Medlem

Istället för menu.lst använder du grub.cfg. I alla fall är de så i Grub2, för där finns inte *lst.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Istället för menu.lst använder du grub.cfg. I alla fall är de så i Grub2, för där finns inte *lst.

Misstag händer så lätt

Genom många "trial and error" har nu lyckats chroota mig in i mitt system genom att ta till en fuling
Det jag gjorde var detta:

mount /dev/block/sda1 /mnt mount -o bind /dev /mnt/dev mount -o bind /dev/pts /mnt/dev/pts mount -o bind /proc /mnt/proc mount -o bind /sys /mnt/sys

Detta ger mig tillgång så att jag kan använda chroot:

chroot /mnt /bin/su /bin/bash

Om jag inte gör /bin/su innan /bin/bash får jag ett felmeddelande "groups: not found"
Efter allt detta gör jag

grub-update install-grub /dev/block/sda/

Men när jag startar om datorn får jag bara fra "grub rescue".
ls avslöjar att jag bara har (hd0) ?!
Samt ett test med att knappa in

ls (hd0)

avslöjar att grub inte kan läsa den disken.
Nu testar jag igen och istället partitionerar om sda3 från fat32 till ext3 genom min chroot som jag skapat.
Jag skall komma med uppdateringar allt eftersom så att folk med samma folk också kan lösa detta eventuellt.
Om detta nu inte funkar hade jag tänkt starta upp debug från usb-stickan och kolla om man kan använda "/dev/sda" där.
Men jag återkommer o berättar vad som händer här hemma.

Stavfel