Byta fläkt till cpu och gpu Hp dv7 3000 series

Permalänk
Medlem

Byta fläkt till cpu och gpu Hp dv7 3000 series

Har köpt ny fläkt och skall till och byta den, och måste då skruva bort hela kylpaketet från cpu och gpu. Jag vet inte vad som behövs, om de är pasta eller tejp och vill vara säker innan jag beställer.

Frågan är, kan man ta bort kylpaketet låta pastan/tejpen vara kvar och sedan skruva tillbaka det efter man kollat, beställa hem pasta/tejp ta bort paketet igen och rengöra.

Jag vill inte ta bort paketet och inte kunna sätta tillbaka det då jag inte vill exponera gpu och cpu utan skydd.

Hoppas ni förstår

Mvh

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk

Hej!

Det är kylpasta du behöver. Ett råd att köpa en rekommenderad/bra kylpasta, det rör sig ändå inte om några större pengar. Jag skulle inte rekommendera att ta lös cpu/gpu-kylaren för att sedan återmontera den, kylpastan har garanterat torkat ihop och har mist sin funktion om du återmonterar.

Lycka till med fläktbytet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelneck:

Hej!

Det är kylpasta du behöver. Ett råd att köpa en rekommenderad/bra kylpasta, det rör sig ändå inte om några större pengar. Jag skulle inte rekommendera att ta lös cpu/gpu-kylaren för att sedan återmontera den, kylpastan har garanterat torkat ihop och har mist sin funktion om du återmonterar.

Lycka till med fläktbytet!

Mjo men när jag kollar, så sitter det som tejpkuddar lite här å var på "paketet".

Alltså jag skall inte återanvända den kylpasta som finns utan bara avmontera "paketet" för se exakt vad som behövs, och sen montera tillbaka det bara som ett skydd för cpu och gpu medans jag väntar på min beställning. Det kan ju inte ta skada så länge jag inte startar upp laptopen?

Edit: Det ser även ut som 2 olika sorters tejp. Bilder finns att bifogas om så önskas

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem

Dem gröna skyddar bios å r36w 4c, dem röda skyddar runt gpun. Men är det värmeledande tejp? Det gröna och röda är gummi. Har faktiskt aldrig kännt på värmeledande tejp

Hp kladdar på med kylpasta hehe

Det jag har är borttagning och rengörning sen arctic silver 5. Behövs dessa gummi kuddar bytas ut eller är dem bara till för skydd?

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av nbdod:

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b115963.jpg

Dem gröna skyddar bios å r36w 4c, dem röda skyddar runt gpun. Men är det värmeledande tejp? Det gröna och röda är gummi. Har faktiskt aldrig kännt på värmeledande tejp

http://www.ladda-upp.se/files/2014/b115964.jpg

Hp kladdar på med kylpasta hehe

Det jag har är borttagning och rengörning sen arctic silver 5. Behövs dessa gummi kuddar bytas ut eller är dem bara till för skydd?

Ja, det är värmeledande tejpkuddar. Du ska inte behöva byta dem såvitt jag vet, om inte de känns väldigt torra. Det brukar vara såna på framförallt grafikkortskylare och laptops, för att kyla minneskretsar m.m. som inte blir lika varma som CPU/GPU. Då är det heller inte lika noga att det blir lika bra värmeledning.

Se till att inte ha på lika mycket pasta som HP haft bara X) Optimalt ska man ha väldigt lite pasta, så det precis bara täcker upp de mikroskopiska lufthålen som inte syns. Annars är ju metall mot metall bäst ledning, så för mycket pasta är inte bra om inte det är väldigt dålig släthet på ytorna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Ja, det är värmeledande tejpkuddar. Du ska inte behöva byta dem såvitt jag vet, om inte de känns väldigt torra. Det brukar vara såna på framförallt grafikkortskylare och laptops, för att kyla minneskretsar m.m. som inte blir lika varma som CPU/GPU. Då är det heller inte lika noga att det blir lika bra värmeledning.

Se till att inte ha på lika mycket pasta som HP haft bara X) Optimalt ska man ha väldigt lite pasta, så det precis bara täcker upp de mikroskopiska lufthålen som inte syns. Annars är ju metall mot metall bäst ledning, så för mycket pasta är inte bra om inte det är väldigt dålig släthet på ytorna.

Jag bytte ej ut dem då dem faktiskt var ganska färska efter dessa år.

Jag körde tejp på fingret metoden och det verkade funka, första gången jag applicerade pasta så jag är nöjd.
Datorn startade upp efter 1 års sovande är 40 grader stable på både cpu och gpu, så allt verkar vara normalt igen!

Tack till alla som svarat.

Första gången jag skruvade isär en laptop och förövrigt har jag en hp dv7 3000 series, så om någon undrar något så är det bara att fråga! Tog ej bilder när jag plockade isär/ihop den men lär kunna svara på ett par frågor.

Visa signatur

NbdOverdoze we all gonna die!

Chassi: Gigabyte Gz-X1 PSU: XFX Core 550W MB: Msi B85M-E45 CPU: i5-4440 GPU: GTX 650TI RAM: Kingston 8Gb HDD: 250gb ssd samsung, 2TB Western digital