Päron eller äpplen(SSD eller HDD)

Permalänk
Medlem

Päron eller äpplen(SSD eller HDD)

Har en gammal Macbook Pro(2011) till barnen som hårddisken gått sönder i och jag tänkte ersätta denna. Behöver egentligen ingen monster-disk så jag tänkte köpa det billigaste jag hittar i någon lokal butik vilket verkar vara Seagate 320GB ST320LM010 för runt 450:-.
Dock brukar de ibland hantera datorn mindre varsamt så jag funderade på om en SSD kunde passa bättre då jag är intresserad av att testa Samsungs 850 Pro serie. Den billigaste sådan jag kan hitta lokalt verkar gå på lite mer än det dubbla, runt 1000:-(för 128GB).
Går säkert att hitta billigare SSD om jag letar, men då jag har bra erfarenhet av Samsung och eventuellt tänkt köpa flera sådana till övriga datorer har jag fastat för 850 Pro.
Är dock ändå lite osäker i och med dubbla priset, men inbillar mig att SSD'n klarar att de tappar datorn i golvet ett par gånger. Skulle dock uppskatta om någon har några råd att ge?

Permalänk
Medlem

jajamän, en SSD pallar att bli tappad i golvet. Har dina barn sönder en SSD så bör du ha väääldigt våldsamma barn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Har en gammal Macbook Pro(2011) till barnen som hårddisken gått sönder i och jag tänkte ersätta denna. Behöver egentligen ingen monster-disk så jag tänkte köpa det billigaste jag hittar i någon lokal butik vilket verkar vara Seagate 320GB ST320LM010 för runt 450:-.
Dock brukar de ibland hantera datorn mindre varsamt så jag funderade på om en SSD kunde passa bättre då jag är intresserad av att testa Samsungs 850 Pro serie. Den billigaste sådan jag kan hitta lokalt verkar gå på lite mer än det dubbla, runt 1000:-(för 128GB).
Går säkert att hitta billigare SSD om jag letar, men då jag har bra erfarenhet av Samsung och eventuellt tänkt köpa flera sådana till övriga datorer har jag fastat för 850 Pro.
Är dock ändå lite osäker i och med dubbla priset, men inbillar mig att SSD'n klarar att de tappar datorn i golvet ett par gånger. Skulle dock uppskatta om någon har några råd att ge?

Som du vet saknar en SSD rörliga delar och är inom rimliga gränser okänslig för oaktsam hantering, så den överlever nog datorn om något skulle hända s.a.s.
Om det är värt att lägga ner pengar på vet faktisk bara du. Hur små barn rör det sig om, kommer de misshandla datorn, har de behov av SSD etc, är saker bara du känner till och kan avgöra. Prestandamässigt är det inget snack om saken, det ger en lite bättre upplevelse - på bekostnad av utrymme utifrån GB/kr.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om du ska köpa en SSD för att se hur det är och absolut vill ha Samsung, men känner att det är lite kostsamt, varför inte titta på Samsung EVO 840?
Då får du ju åtminstone 250GB för en dryg tusing.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074414

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBigs:

Om du ska köpa en SSD för att se hur det är och absolut vill ha Samsung, men känner att det är lite kostsamt, varför inte titta på Samsung EVO 840?
Då får du ju åtminstone 250GB för en dryg tusing.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074414

Mycket bra förslag!

Kör på en SSD, tror resten av datorn skulle gå sönder innan dem har sönder en SSD

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Visst, 850 Pro är kanske den snabbaste vanliga SSD:n idag och på så sätt är den spännande.
Men då undrar man om de verkligen behöver en sådan eller om det blir pengar i sjön. 128 GB kan snabbt bli en begränsning.
840 EVO 256 GB kunde nog vara ett lämplgare val där som andra också säger.

Valet mellan HDD och SSD är däremot rätt enkelt: Endast i situationer där lagringsmängd är det primära bör en vanlig HDD väljas, även om en SSD är dyrare.
Det är enbart pris och lagringsutrymme som talar för HDD, SSD ger en bättre totalupplevelse och är tåligare för fysisk hantering.

Permalänk
Sötast

Går enorm out of bounds här....

Men att investera pengar i saker som är 'svåra att ta sönder' istället för att lära sina barn vett känns väldigt skevt.

Vill de använda datorn så får de ta hand om den.

Permalänk
Medlem

Tack för era kommentarer.

Har två barn och en dator...

Jag tror nog att en SSD är vad jag bör satsa på. Dock funderade jag lite till på väg till jobbet och jag tror att det räcker och blir över med 120GB så det är kanske bäst att köpa en 120GB 840 EVO och avvakta med att testa 850 Pro tills jag behöver en ny disk till någon annan dator. 840 Evo 120GB går att få för runt 650:- så det är inte allt för mycket över Seagate-disken.

Permalänk
Medlem

Ugh 120GB du (dina barn) kommer ju fylla den på en kvart
Du får väl ha någon extern liten hårddisk till, får väl lära barnen att inte flytta på den medans den är igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av pomelo:

Tack för era kommentarer.

Har två barn och en dator...

Jag tror nog att en SSD är vad jag bör satsa på. Dock funderade jag lite till på väg till jobbet och jag tror att det räcker och blir över med 120GB så det är kanske bäst att köpa en 120GB 840 EVO och avvakta med att testa 850 Pro tills jag behöver en ny disk till någon annan dator. 840 Evo 120GB går att få för runt 650:- så det är inte allt för mycket över Seagate-disken.

850 Pro disken är ju en värsting disk, en man behöver om man har mycket läs/skriv operationer och höga krav på skrivtålighet bortom normal användning. Finns ingen anledning att sätta den i en datorn till barnen som inte gör något vidare tungt jobb, eller märker skillnaden.

Dock hade jag aldrig ens funderat på en mekaniska disk till en laptop (eller en dator som inte alltid står still på bordet när den är igång). De håller 1-2 år max, sen havererar de, även om man är ganska försiktig så räcker det med ett fel, sen är disken körd.
En SSD tål typ var de andra icke rörliga delarna i en dator tål, så om skärmen är sprucken, kan mycket väl SSD också gå sönder så klart, men det ska mycket till. Du kan nästan spela boll med dem, och de fungerar ändå...