Permalänk
Medlem

Recension av valreklam

Eftersom jag fick all valreklam på nästan samma dag så hamnade allt i en hög. När jag tittade igenom den kom jag på att jämföra hur bra jag tyckte att partierna förde ut sitt budskap via broschyrerna

Här följer en liten recension med poängsättning. Om ni tycker det är roligt eller intressant så fortsätt med den valpropaganda ni själva exponerats för och vad ni tycker om den

Förutsättningar:
Jag har bara tagit med partier som jag fått broschyrer ifrån och som jag inte hunnit slänga.
Jag har försökt att vara så neutral som möjligt men det går knappast att helt undvika att (omedvetet) färgas av sina egna åsikter.

Regler:
partierna börjar på 5 poäng (neutralt) och betygssätt i varje kategori enligt:
-2 katastrof
-1 Dåligt
-0,5 Mindre bra
0 Neutralt
+0.5 Ganska bra
+1 Bra
+2 Jättebra
Även bonuspoäng kan utdelas.

Kategorier:
Utseende och format: hur omedelbart attraktiv för öga och händer broschyren är.
Layout: vilken generell utformning broschyrens design har samt hur tydlig och attraktiv den är.
Läslighet: Hur lätt det är att läsa och förstå texten.
Slagkraft: Hur stor chans det är att någon som hastigt tittar igenom broschyren kommer ihåg något av budskapet.
Budskap: Hur stor del av budskapet som fastnar vid en lite mer noggrann läsning och hur övertygande det är, samt hur tydliga partierna är med sin politik och hur broschyren stämmer med vad som sagts under mandatperioden och inför valet. Även om vilka frågetecken som uppstår när man läser broschyren.

MODERATERNA:
Utseende och format: Tråkigt papper, strävt och gråaktigt. -0,5
Layout: trist, ser ut som en tråkig broschyr från en bank eller ett försäkringsbolag. -1
Läslighet: även fast det är korta stycken så skulle den löpande texten behöva rubriker, texten går inte fram när det saknas sammanhang. Budskapet i punktform är dock tydligt och går fram direkt. -1
Slagkraft: Rätt låg, punkterna är tydliga men den sammanhangslösa texten och det tråkiga utseendet gör den mindre attraktiv. -0,5
Budskap: Minst hälften av löftena är konkreta, några är väldigt allmänt hålla och några handlar om specifika koncept som inte förklaras och som det är då är svårt att ha någon uppfattning om. -0,5

CENTERPARTIET:
Utseende och format: Flersidig broschyr som kom i kuvert(onödigt). Ok papper. 0
Layout: Väldigt grön och man skulle kunna tro att det var något från Miljöpartiet. Ser lite flummigt ut och därmed något oseriöst men även rätt modernt. 0
Läslighet: Stora tydliga rubriker med relevant brödtext. Lite suddigt typsnittet tillsammans med bakgrundsbilden gör den dock något svårläst. -0.5
Slagkraft: Medelhög. Rubrikerna är tydliga och texten skriven på ett enkelt sätt. +0,5
Budskap: Hela broschyren är inriktad på miljö och landsbygd, det finns inte ett spår av centerns på senare tid mer liberala hållning. Många allmänt hållna löften och flera löften som det är tveksamt om de går att uppfylla och i vilken utsträckning man vill nå målet. Man undrar var Stureplanscentern passar in, det här är mer mossa än liberalism. -1

SVERIGEDEMOKRATERNA:
Utseende och format: Kom i kuvert. Tunt och billigt papper. Alla människor på bilderna ser bleka ut. Den största bilden ser väldigt arrangerad ut och kvinnan längst fram i bilden har inte tillräckligt snygga ben för sin pose (lär av sossarna). -1
Layout: Torftig men funktionell. Bildtexten med kadidaternas namn är väldigt lätt att lägga märket till. +0,5
Läslighet: Texten är skriven på lättläst svenska. Brödtextens typsnitt kunde varit tydligare, kanske saknas seriffer. 0
Slagkraft: Huvudtexten är för inriktad på rollen som något nytt, oberoende och folkligt; inte tillräckligt vasst för att väcka intresse. Löftena kommer först på baksidan men är tydliga till både utseende och budskap. -1
Budskap: Förvånansvärt litet budskap. Den trista texten om rollen som oppositionsparti misslyckas med att distansera sig till Moderaterna. Åsikterna i punktfrom är få men tydliga, de är dock för korta för att väcka intresse för frågan. -1

VÄNSTERPARTIET:
Utseende och format: Katastrof! Broschyren är försluten med perforerade kanter som på ett brev från Försäkringskassan eller banken, dessa har dock styvare papper medans Vänsterpartiet kör med ett tunt papper som antingen går sönder eller inte vill släppa. Man får vara väldigt nyfiken för att orka öppna den. Dessutom är den lokala delen av broschyren inklistrad så att det blir lite konstigt att bläddra. -2
Layout: Ser precis ut som något ur en veckotidning eller magasin, rätt intetsägande men korrekt. 0
Läslighet: Huvudtexten är lång, pratig och inte alls uppdelad med styckesrubriker. -0,5
Slagkraft: Mycket låg. Kanske har man tänkt att de som bryr sig om att få upp kuvertet redan är väldigt intresserade av vad partiledaren har att säga, den långa huvudtexten attraherar inte alls och skrämmer nog bort många läsare långt innan de kommit till den lite mer punktade lokala delen. -2
Budskap: Väldigt tydliga med att de bara accepterar en röd(grön) regering, de nämner dock inget om eventuella krav om att ingå i den. De är väldigt tydliga om att de inte accepterar privatisering och är skeptiska till valfrihet, de ger dock ingen bild av hur det ska se ut efter att privata aktörer är borta och hur valfriheten ska se ut; kanske ska deras formuleringar tolkas helt kategoriskt. Värt att notera är att det nämns inget alls om näringspolitik, tillväxt eller statsfinanser. På det hela taget verkar hela broschyren vara riktad till de redan frälsta. +1

FOLKPARTIET:
Utseende och format: Tråkig utsida och dumma extraflikar som skymmer och krånglar till. -0,5
Layout: Väldigt tydlig och enkel. Korkat med flikar som skymmer text. -0,5
Läslighet: Alla stycken har en summerande rubrik och ger ett väldigt direkt budskap. Genomgående används väldigt stor och tydlig stil. +1
Slagkraft: Stor. Väldigt tydlig och direkt text som pekar med hela handen på ett förtroendegivande sätt. +1
Budskap: De flesta löftena är tydliga och verkar genomförbara. Tydlig uppdelning med problemformulering och lösning. +0,5
Tillägg: Folkpartiet lämnade också ett brev från en kandidat där han skrev om sitt engagemang för just den stadsdel som jag bor i. Han tar upp flera problem och kommer med löften och lösningar, det är dock tveksamt om även om han blev vald skulle ha befogenhet att genomföra vissa åtgärder. Det känns väldigt positivt att han engagerar sig i stadsdelen men han övertygar inte helt om att han verkligen kan göra så mycket. +1 bonuspoäng.

Resultat:

M: 1,5
V: 1,5
SD: 2,5
C: 4
FP: 6,5 +1 bonupoäng

Folkpartiet blir alltså en klar vinnare med sin tydliga layout och budskap samt att de direkt riktar sig till sån nära nivå som stadsdel (bor ej i Stockholm).
Kanske har de övertygat mig om att rösta FP, det hade jag inte förväntat mig.

Överlag tycker jag att valreklamen överlag var rätt dålig. Särskilt Vänsterpartiets broschyr var usel, det är som att de inte ens försöker värva nya väljare.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Förklara lite varför du ger Centern minus på budskapet när de har fokuserat på sina kärnfrågor, landsbyggd och miljö; Centern är ju från början ett "bondeparti". Eller ger du dem minus för att de inte rikta sig till dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Förklara lite varför du ger Centern minus på budskapet när de har fokuserat på sina kärnfrågor, landsbyggd och miljö; Centern är ju från början ett "bondeparti". Eller ger du dem minus för att de inte rikta sig till dig?

Till exempel så driver centern ganska hårt att LAS ska förändras och man betonar ofta vikten av individens frihet. Inget av detta näms i broschyren så om man känner till det känns det som att man saknar en viktig del av centers nuvarande politik.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!