Hjälp, datorn låser sig och jag förstår inte S.M.A.R.T resultat.

Permalänk
Medlem

okej, jag fick skivorna idag

Vilken/vilka är det jag ska köra och i vilken ordning.

Jag fick en sådan här.

Och en sådan här.

Och tre av dessa.

Permalänk
Medlem

Vild gissning skulle vara "Boot -> Base -> Language pack"

Börja med Boot, sen bör du få en guide att följa

Permalänk
Medlem

ok, kör på det och så får vi se hur det går.
Skulle det inte fungera så vet jag inte om jag kommer kunna skriva mera på denna sida för min mobil är inte så bra med internet men jag hoppas på det bästa. Om inte så tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Ok

Skivorna fungerade men jag kunde inte välja fabriksinställning utan bara operativ installation. Var tvungen att ta bort allt manuellt om jag skulle göra en fabriks installation vilket jag inte var helt säker på hur jag skulle göra det men operativ installationen tog bort allt på c: i alla fall, vilket jag antar är var felet låg.

Crc felet är kvar men annars och än så länge så verkar datorn fungera helt okej.

Kan inte gör en säkerhets kopia eftersom den vill ta bort allt på externa hdd så jag ska köpa Usb minnet som jag tänkte ifrån början.

Men jag har kört defag och skiter i Windows 8.1, testade att installera 8.1 men det gick inte och jag tänkte inte testa igen, kör på Windows 8 istället för det verkar som om datorn är tänkt/byggd för Windows 8 ändå.

Jag får anta att datorn är så bra den kan bli nu så tack för all guidning och hjälp det blev en lång och krångligt historia med ett vad jag än så länge tror någorlunda/relativt lyckligt slut så igen tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Nä men se där

Jo jag antog att du fick en "nyinstall" av OSet. Fabrikåterställning är i sig inte viktig, du kan ladda ner deras mjukvaror om du vill. Viktiga är OS som är aktiverat och fungerar.

CRC felet, antar du menar SMART data? Det kommer vara kvar i den diskens info under hela sitt liv. SMART är permanent värde, tills de uppdateras internt av disken.

Du kan göra backup med nån 3:e part program så länge, om du vill. Annars har du ju skivorna, så få rätta på alla dina filer och inställningar först. När allt är klart så behöver du inte infon på externa disken ändå, och kan tömma den.

Tycker dock att du ska ta ner 8.1, för du får inga säkerhetsuppdateringar annars. Finns ju flera olika sätta att göra detta, både från skiva, nerladdat och Windows update.

Så länge du är nöjd så är jag nöjd