Thermistorkablar för att mäta chassitemperaturer

Permalänk
Medlem

Thermistorkablar för att mäta chassitemperaturer

Hej Swec!

Jag håller på att bygga en dator baserad på ett Asus sabertooth z97 mark 2 moderkort. Detta moderkort är överöst med thermosensorer och har även 3 st anslutningar för externa sensorer. Om man vill kan man ställa in så att moderkortet kan styra pwm-fläktar baserat på de olika sensorerna. Till mitt moderkort följde det tyvärr inte med några externa thermistorkablar (som det gör till mark 1 och vad jag förstår även till z87-modellen).

Jag undrar om någon vet antingen var jag kan få tag på kompatibla sensorer, eller specifikationerna på originalsensorerna som följer med z87-modellen eller mark 1 så jag kan bygga egna.

Stay cool
Pallee

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns lösa sensorer att köpa på Ebay.
Det är termistorer men vilka värden som respektive moderkort använder vet jag inte och det brukar inte finnas dokumenterat så det kan ju krävas trimning om du byter till nån med fel värde och det inte går att konfa till kurvan i mjukvaran.
http://users.tpg.com.au/pschamb/a7v.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för länken.
Alla sensorer på ebay är ju svindyra så jag antar att jag får koppla in ett varierbart motstånd via en breadboard för att ta reda på vad jag behöver och bygga en egen sensor.
Vad jag har förstått så verkar det vanligaste vara en 25°C=10k B=3435 termistor som jag sedan får kalibrera enligt länken.

Visa signatur

| Intel i7 4790K @ 4500mhz, 1,2v | Asus Sabertooth Z97 Mark 2 | Asus Nvidia GTX 770 2GB OC |
| G.Skill TridentX 32GB @ 2400mhz CL10 | Samsung 840 Evo 250GB | 2x WD Green 2TB |
| Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Skriv en fråga i ASUS delen här på Swec: http://www.sweclockers.com/forum/146-asus/
Då borde du kunna antingen få hjälp att köpa från dem, eller åt åtminstone ta reda på vilken typ av sensor du skall använda.