Klarar denna dator av musikproduktion?

Permalänk
Medlem

Klarar denna dator av musikproduktion?

tänkte köpa en laptop som mestadels kommer användas till musikproduktion, tror ni denna pallar trycket?
https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-y50-70-156-uhd/817330

MVH

Permalänk
Inaktiv

Det beror förmodligen på vilken nivå produktionen ligger på.

Som vanligt så får du mer av en stationär med samma budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Det beror förmodligen på vilken nivå produktionen ligger på.

Som vanligt så får du mer av en stationär med samma budget.

Använder Fruityloops, gör mest edm, har externt ljudkort också. Men blir väl rätt stora projekt! Jo jag vet, skulle bara helst kunna ta med den enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vet inte riktigt vad du vill ha för svar. Ja den klarar musikproduktion. En macbook från 2007 klarade 140 olika kanaler med plug ins, layers och vad du kan tänka dig. Det beror helt och hållet på vad du vill göra, hur många tunga plug ins du vill ha och hur grötigt du vill göra dina låtar, antar att det ska vara rätt grötigt med tanke på att du gör edm. Edm är dessutom ingen genre utan står för electronic dance music och har blivit kapat av kommersiell dansmusik, så antar att det är det som du pysslar med.

Förlåt om jag låter dryg men snälla gör en liten undersökning innan du ställer frågor som är en googling iväg.

Vill du vara som alla andra i musikscenen så köp en mac, det har helt klart sina fördelar i många syften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicckee:

tänkte köpa en laptop som mestadels kommer användas till musikproduktion, tror ni denna pallar trycket?
https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-y50-70-156-uhd/817330

MVH

Tror den borde fungera helt okej under normalare omständigheter om du inte kör med allt för tunga plugins Däremot om du bara kommer ha 512Gb hårddisk och stora samplingsbibliotek eller spara stora nermixar okomprimerat blir det trångt rätt snart imo.
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harmeth:

Tror den borde fungera helt okej under normalare omständigheter om du inte kör med allt för tunga plugins Däremot om du bara kommer ha 512Gb hårddisk och stora samplingsbibliotek eller spara stora nermixar okomprimerat blir det trångt rätt snart imo.
mvh

Yes tänkte köpa en extern hårddisk och spara en del på. Och anledningen att jag skrev edm är för att jag gör allt möjligt och inget specifikt, menade mest på att jag inte pysslar med att spela in liveinstrument. Som det är nu så använder jag mest harmor och sytrus som är standard plugs i fl, inte speciellt mycket krävande softwere instrument som East west grejer och superior drummer osv men skulle ändå vela att den klarar sådant om jag nu skulle vela!

Och jag vet att det är svårt att veta om den klarar av det elr ej med tanke på att det finns så många faktorer som spelar in. Vill ju såklart att den ska klara tunga projekt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicckee:

Yes tänkte köpa en extern hårddisk och spara en del på. Och anledningen att jag skrev edm är för att jag gör allt möjligt och inget specifikt, menade mest på att jag inte pysslar med att spela in liveinstrument. Som det är nu så använder jag mest harmor och sytrus som är standard plugs i fl, inte speciellt mycket krävande softwere instrument som East west grejer och superior drummer osv men skulle ändå vela att den klarar sådant om jag nu skulle vela!

Och jag vet att det är svårt att veta om den klarar av det elr ej med tanke på att det finns så många faktorer som spelar in. Vill ju såklart att den ska klara tunga projekt

Skickades från m.sweclockers.com

Om du vill vara på säkra sidan så är ju ekonomin i andra hand Men burkarna idag är ju väldigt mycket bättre än för 5 år sedan, framförallt de bärbara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harmeth:

Om du vill vara på säkra sidan så är ju ekonomin i andra hand Men burkarna idag är ju väldigt mycket bättre än för 5 år sedan, framförallt de bärbara

Haha jaa det är ju sant datorn jag gör musik på nu är en drygt 5 år gammal stationär och den hänger ju med hyfsat, men brukar bli segt och laggigt när man är i slutet av ett projekt, men den är ju ljusår sämre än Lenovon

Skickades från m.sweclockers.com