Behöver verkligen hjälp, 2 ssd för 1 os

Permalänk

Behöver verkligen hjälp, 2 ssd för 1 os

Hej. Jag fick en dator av en kompis för ungefär 3 år sedan. Den datorn har 2 stycken 75gb ssd och 1 500gb hdd. Båda ssd var på något sätt ihopkopplade så att det såg ut som att min ( c: ) var 150gb och min ( d: ) var 500gb.

Nu har jag ominstallerat min dator och återställt allt. När jag skulle installera windows så fick jag välja mellan mina 2 ssd eller min 500gb hdd. Jag valde en av mina ssd och nu undrar jag hur jag ska få datorn till att tro att båda mina 75gb ssd är en 150gb ssd?

Innan jag installerade windows så ändrade jag i bios till RAID. Vet dock inte hur jag ska få RAID att fungera

tldr; Jag vill "slå ihop" två 75gb ssd till en 150gb ssd.

http://i.imgur.com/xKKFE7g.png så här ser det ut i disk manager

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste välja att skapa raiden innan du installerar win, först aktiverar du raidläget, sedan går du in i raidbioset och bygger raiden, sedan installerar du win på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du måste välja att skapa raiden innan du installerar win, först aktiverar du raidläget, sedan går du in i raidbioset och bygger raiden, sedan installerar du win på den.

Hur går jag in i raidbioset?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tengosida:

Hur går jag in i raidbioset?

Läs i moderkortsmanualen för hur du ska göra för att bygga raiden om det inte går att läsa på skärmen när du bootar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Läs i moderkortsmanualen för hur du ska göra för att bygga raiden om det inte går att läsa på skärmen när du bootar.

Shit, jag har inte kvar den :s och jag vet inte vilket moderkort jag har.

Inne på bios så går jag till Main>Storage Configuration>Configure SATA as [RAID]
Det gjorde jag innan jag installerade Win7. Sen finns det något som heter SB RAID Boot ROM [Auto]. Är det något som jag ska ha på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tengosida:

Shit, jag har inte kvar den :s och jag vet inte vilket moderkort jag har.

Inne på bios så går jag till Main>Storage Configuration>Configure SATA as [RAID]
Det gjorde jag innan jag installerade Win7. Sen finns det något som heter SB RAID Boot ROM [Auto]. Är det något som jag ska ha på?

Det brukar stå på moderkortet vad det heter och manualen går att ladda ner, exakt vad du ska leta efter i bios vet jag inte men du borde se diskarna och kunna välja att göra en raid 0 med dem om du är på rätt ställe.
Du behöver hursomhelst ta reda på vad kortet heter för att kunna ladda hem drivrutinerna, troligen behöver du raid drivern vid installationen och nätverksdrivern för att kunna ladda ned de andra efter installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar stå på moderkortet vad det heter och manualen går att ladda ner, exakt vad du ska leta efter i bios vet jag inte men du borde se diskarna och kunna välja att göra en raid 0 med dem om du är på rätt ställe.
Du behöver hursomhelst ta reda på vad kortet heter för att kunna ladda hem drivrutinerna, troligen behöver du raid drivern vid installationen och nätverksdrivern för att kunna ladda ned de andra efter installationen.

Kom fram till att CTRL I tog mig till en raid meny.

1. Create RAID Volume
2. Delete RAID Volume
3. Reset Disks to Non-RAID
4. Recovery Volume Options

Ska jag ta Create RAID Volume, eller ska jag först ladda windows install från USB för att formatera alla hårddiskar? Och måste jag ha drivers till mitt moderkort trots att jag hittade RAID menyn?

Edit: Testade att ta Create RAID Volume. Kan inte välja några hårddiskar eftersom att det står Non-RAID Disk på alla

Edit2: Nvm, jag är bara dum. Man skulle klicka space, inte enter för att välja hårddisk

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar stå på moderkortet vad det heter och manualen går att ladda ner, exakt vad du ska leta efter i bios vet jag inte men du borde se diskarna och kunna välja att göra en raid 0 med dem om du är på rätt ställe.
Du behöver hursomhelst ta reda på vad kortet heter för att kunna ladda hem drivrutinerna, troligen behöver du raid drivern vid installationen och nätverksdrivern för att kunna ladda ned de andra efter installationen.

Omg! Jag lyckades fixa RAID0 på mina två SSDs. Installerar Win7 just nu, skriver när allt är klart. Tack för hjälpen förresten.

Permalänk
Rekordmedlem

Ok bra, du få väl se om du behöver drivrutinerna sedan under installationen om win inte hittar raiden så måste du ha drivern på usb och peka på den under installationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.