Permalänk
Medlem

Tipsa mig om nytt tangentbord

Jag behöver ett nytt tangentbord, mitt funkar fortfarande men knapparna är sjukt slitna och 2 knappar har slutat funka helt. (skit knappar man inte använder, men ändå)
Jag har tidigare använt Microsoft Sidewinder x4 vilket har varit ett riktigt bra tangentbord, men knapparna är väll inte så ultimata.
Jag har kollat på nåt tangentbord med cherry red, men är inte säker då jag aldrig haft det förut.

SÅ, jag behöver råd, någon som har nått förslag?

Jag undrar även vad det är för VERKLIG skilldnad mellan "Cherry Red" och "Kailh Red" då jag blev lite sugen på QPad MK 50

http://www.inet.se/produkt/6101902/qpad-mk-50-gaming-mechanic...

http://www.inet.se/produkt/6101691/qpad-mk-50-gaming-mechanic...

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

ingen som åtminstånde vet skilldnaden mellan "Cherry Red" och "Kailh Red"?

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

snacka om ett ämne INGEN pratar om... finns typ inget på nätet om det... INGEN som vet?

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Haha ja, det brukar gå att få svar rätt fort på tangentbordsfrågor, konstigt att du inte fått något förrän nu
Anyway, Kailh Red är samma typ av brytare som Cherry MX Red (linjär, ej klickig, ej taktil), fast det är en kinakopia med lägre kvalité (vilket återspeglas i priset).
Jag säger dock som de flesta brukar göra, bäst gör du i att besöka någon datorbutik eller elektronikkedja då de brukar ha olika sorters mekaniska tangentbord framme som du kan känna på, folk kommer säga allt möjligt och säga att du ska köpa det ena eller det andra, men vill du bli nöjd med köpet gör du bäst i att känna efter själv!

Permalänk
Medlem

Har ett Ducky mini och ett Qpad mk50, båda med 'röda brytare' - kan bara säga att Kailh känns mer eller mindre likadant som Cherry. Den största skillnaden mellan Cherry och Kailh är kvalitetskontrollen som jag förstått - det är inte säkert att alla brytare på tangentbordet känns exakt likadana. Det är nog något som en vanlig användare inte upptäcker, utan mer för oss tangentbordsfanatiker.

Mvh

Permalänk
Medlem

Har storebrodern MK-80 och blir alltid så himla lättad när jag är hemma och får "klicka" runt på min underbara bräda !! det var inte riktigt svaret du sökte, men kunde inte låta bli en kommentar !! känn på dom blå med, inte alls så dumma om man inte tycker klicket stör. här är det ren musik tycker jag !

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Hur du kommer att uppleva en viss brytare är helt omöjligt för oss att avgöra, det är därför det finns så många alternativ!

Själv tycker jag att MX Reds är lite för mjuka, föredrar svarta. Men något mitt emellan hade nog varit optimalt för mig.

Vad det gäller Kailh så är det som sagt kvalitén som skiljer.
Inte bara i känslan mellan olika exemplar av samma modell utan även hur hållbara dem är i själva "stammen". Söker du runt på nätet så kommer du att se att flera användare har lyckats bryta av stammen och den har fastnat i själva keycapsen. Det gör keycapen helt obrukbar även om du byter ut den trasiga brytaren, såvida du inte lyckas pela ut stammen ur den.

Jag har dock själv aldrig rört en kailh switch så jag kan inte ge någon närmare redogörelse än så. Däremot har jag ett annat märke av kina-kopior och de har än så länge verkat helt felfria. Visst, de är inte _exakt_ lika Cherry's brytare, men likväl av god kvalité.

Men sen är det inte bara brytaren i sig som avgör hur "skönt" ett tangentbord är. Allt spelar roll:
- Byggkvalité
- Håligheterna innuti tangentbordet
- Underlag (bord, fötter etc.)
- Vilka keycaps du har. Allt ifrån plastmaterial till olika profiler.

Röda switchar kan kännas totalt annorlunda i två helt olika tangentbord. Det enda man kan göra är att testa, testa och testa. Alternativt är det bara att chansa!

Lycka till och hoppas att du blir nöjd!
//noesc

Permalänk
Medlem

okej, men då blir det med cherry om det blir ett sånt tangentbord. ska bara åka till media markt och "kolla" på några tangentbord för att sedan handla på inet

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

det blir nog ett mk 50 med mx red

http://www.inet.se/produkt/6101691/qpad-mk-50-gaming-mechanic...

Det kändes inte så konstigt när man använde det, och det lilla klicket känns lite overkill för mig ändå

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |