Byta ut hårddisk i laptop - flytta OS

Permalänk
Medlem

Byta ut hårddisk i laptop - flytta OS

Jag har tagit på mig att laga en väns laptop där hårddisken packat ihop. Jag har beställt en ny hårddisk men dustin skickade inte iväg den igår så jag lär vänta till måndag innan jag får den nya. Nu undrar jag om jag på något enkelt sätt kan installera allt på min egen ssd i laptopen och sedan klona den så den blir bootbar. Har tillgång till dvd, usb-chassi och en stationär dator om något av det skulle underlätta. Enklast skulle ju vara om man kunde föra över allt till en extern hårddisk och sedan ladda över det när man startar datorn med den nya hårddisken sen. Förslag?

EDIT: Anledningen att jag vill installera på min ssd är alltså för att hon ska få tillbaka datorn snabbare när jag väl fått den nya disken. Går ju fortare att bara föra över allt än att installera och uppdatera och installera program osv. Då kan jag fixa lite i helgen tänkte jag.

Visa signatur

[Datoribyrålåda]-[2500K]-[16GB DDR3]-[120 GB SSD + 60GB SSD + 1TB HDD]-[4TB USB3]-[4TB NAS]

Permalänk
Medlem

Om du har en Intel SSD kan du använda deras datamigrationsverktyg för att klona disken med en usb-docka www.intel.com/go/ssdinstallation.

Permalänk
Medlem

Har en corsair force nånting.

Visa signatur

[Datoribyrålåda]-[2500K]-[16GB DDR3]-[120 GB SSD + 60GB SSD + 1TB HDD]-[4TB USB3]-[4TB NAS]

Permalänk
Medlem

Brukar köra med Acronis True Image, tyvärr kostar det en lite slant.

Permalänk
Medlem

Corsair har även en SSD Toolbox som eventuellt kan klona disken.
http://www.corsair.com/se-fi/support/downloads ( Välj Corsair SSD i dropdown listan.)

Permalänk
Medlem

Om det inte är samma delar i datorerna så är det en dålig ide att klona. Även om man ens kommer in i Windows och struntar i felen så kommer den vara seg/långsammare än vad den borde vara. Lite slöseri att inte se till att datorn går så snabbt och bra som möjligt.

Det du kan göra är att stoppa in din disk i hennes laptop och installera om mm. Sen när du får hennes disk så klonar du över allt till den.

Edit:
Är det en SSD eller en mekanisk disk du beställt till henne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overhard:

Nu undrar jag om jag på något enkelt sätt kan installera allt på min egen ssd i laptopen och sedan klona den så den blir bootbar. Har tillgång till dvd, usb-chassi och en stationär dator om något av det skulle underlätta. Enklast skulle ju vara om man kunde föra över allt till en extern hårddisk och sedan ladda över det när man startar datorn med den nya hårddisken sen. Förslag?

Tekniskt sett ja. Men det blir en sämre lösning och du måste ha program som stöder det. Samt får du problem så har du precis kastat en hel helg.
Du måste nämligen installera om alla drivrutiner och meck ändå, som kommer ta lika mycket tid.

Det som tar tid vid en installation är uppdateringarna och små program. Så om du kan, förbered allt där, samt försök att fixa en skiva med alla uppdateringar klara, så du bara behöver installera och sedan lägga in ev andra program som han vill ha. googla på "Slipstream Windows Updates", finns en hel del guider.
Se till att ha alla små filer som antivirus, flash osv redo på en sticka så du bara kan direkt installera utan att ladda ner först. Samma med alla hans drivrutiner till grafik, ljud osv, (ta inte från skiva, utan ta ner nyaste från tillverkarens hemsida).
Detta kombinerat med en SSD gör att installationen tar väldigt kort tid. Om du bara beställt en hårddisk, avbeställ den och beställ en liten SSD istället. De rasar inte efter 1-2 år pga rörelser som även den nya hårddisken kommer göra, samt det är enormt mycket snabbare både för er båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tekniskt sett ja. Men det blir en sämre lösning och du måste ha program som stöder det. Samt får du problem så har du precis kastat en hel helg.
Du måste nämligen installera om alla drivrutiner och meck ändå, som kommer ta lika mycket tid.

Det som tar tid vid en installation är uppdateringarna och små program. Så om du kan, förbered allt där, samt försök att fixa en skiva med alla uppdateringar klara, så du bara behöver installera och sedan lägga in ev andra program som han vill ha. googla på "Slipstream Windows Updates", finns en hel del guider.
Se till att ha alla små filer som antivirus, flash osv redo på en sticka så du bara kan direkt installera utan att ladda ner först. Samma med alla hans drivrutiner till grafik, ljud osv, (ta inte från skiva, utan ta ner nyaste från tillverkarens hemsida).
Detta kombinerat med en SSD gör att installationen tar väldigt kort tid. Om du bara beställt en hårddisk, avbeställ den och beställ en liten SSD istället. De rasar inte efter 1-2 år pga rörelser som även den nya hårddisken kommer göra, samt det är enormt mycket snabbare både för er båda.

Jag har alltså satt i min ssd i hennes laptop och kör in alla drivrutiner och program och uppdateringar och när hennes hårddisk sedan kommer vill jag klona över min ssd till hennes. Det tar flera timmar att installera uppdateringar och program så det vill jag göra i förväg under helgen. Behöver ju inte andra drivrutiner osv mör det bara är hårddisken som byts ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Datoribyrålåda]-[2500K]-[16GB DDR3]-[120 GB SSD + 60GB SSD + 1TB HDD]-[4TB USB3]-[4TB NAS]

Permalänk
Medlem

Nyinstallerar du på en HDD/SSD som du därefter korrekt klonar till en annan HDD/SSD får du en exakt kopia - så din "strategi" kommer att funka.

Ev. kan bootdrivrutinen till den klonade HDD/SSD vara olika men får du problem med detta brukar en sk. reparationsinstallation med korrekt utpekad drivrutin på en USB lösa problemet.

Viss reservation för aktivering av Windowslicensen - i vissa lägen kan Windows ha "synpunkter" på detta när den ursprungliga installatonens hårdvara ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overhard:

Jag har alltså satt i min ssd i hennes laptop och kör in alla drivrutiner och program och uppdateringar och när hennes hårddisk sedan kommer vill jag klona över min ssd till hennes. Det tar flera timmar att installera uppdateringar och program så det vill jag göra i förväg under helgen. Behöver ju inte andra drivrutiner osv mör det bara är hårddisken som byts ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag sa, det är trixigare att klona, men det går. Du kan testa följande guide om du har UEFI och GPT/MBR:
https://www.youtube.com/watch?v=gfZRuRNRo_A
Är det vanlig BIOS och MBR så är där många program som fungerar och kan göra hela jobbet enkelt.

Det är visserligen tvärt om, så du får aktivera saker som prefetch, defrag mm om du ska klona till en mekanisk disk.
Men jag rekommenderar stark att sätta SSD i en laptop, oavsett ålder på datorn, då mekaniska diskar går sönder för enkelt.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet, hade också valt SSD om jag kunnat, nu var det så att föreningen som äger datorn ville att det skulle vara en hdd med samma utrymme hellre än de fördelar en mindre ssd ger. Jag får försöka hitta nån bra kloningsguide då helt enkelt. Tänkte bara om det fanns något superenkelt sätt som någon här kunde tipsa om.

Visa signatur

[Datoribyrålåda]-[2500K]-[16GB DDR3]-[120 GB SSD + 60GB SSD + 1TB HDD]-[4TB USB3]-[4TB NAS]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overhard:

Jo jag vet, hade också valt SSD om jag kunnat, nu var det så att föreningen som äger datorn ville att det skulle vara en hdd med samma utrymme hellre än de fördelar en mindre ssd ger. Jag får försöka hitta nån bra kloningsguide då helt enkelt. Tänkte bara om det fanns något superenkelt sätt som någon här kunde tipsa om.

Är det en förening så debieras de väl tiden för jobbet också, och får då betala för den extra tiden det tar att använda en hårddisk tycker jag.
Som sagt, är det Windows 8 med UEFI/GPT är det svårare. Är det Windows 7 eller tidigare med BIOS/MBR är det ganska enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag har sagt ett fastpris för att fixa detta och pga att jag inte fick hårddisken från Dustin i tid så har jag installerat på min ssd i helgen så att det bara är att skicka över hela diskens innehåll på den nya disken när den kommer. Annars hade det tagit nån dag extra. Det är Windows 7 och jag tror det är ett vanligt BIOS. Vi får se hur det går när jag testar att klona annars får jag väl sätta mig och installera allt igen då. Det tar inte 30-40 minuter som en del tycks tro. Hämta uppdateringar efter installation tar kanske 30-40 minuter, sen ska de installeras, sen starta och och hämta fler uppdateringar, sen starta om och hämta servicepack, sen starta om och hämta fler uppdateringar, sen installera program och lägga över bilder osv som räddats från den krachade disken. Tar några timmar... Gör man det över en helg räcker det ju med ett klick då och då men ska man göra det under tidspress är det mindre roligt...

Visa signatur

[Datoribyrålåda]-[2500K]-[16GB DDR3]-[120 GB SSD + 60GB SSD + 1TB HDD]-[4TB USB3]-[4TB NAS]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overhard:

Jag har sagt ett fastpris för att fixa detta och pga att jag inte fick hårddisken från Dustin i tid så har jag installerat på min ssd i helgen så att det bara är att skicka över hela diskens innehåll på den nya disken när den kommer. Annars hade det tagit nån dag extra. Det är Windows 7 och jag tror det är ett vanligt BIOS. Vi får se hur det går när jag testar att klona annars får jag väl sätta mig och installera allt igen då. Det tar inte 30-40 minuter som en del tycks tro. Hämta uppdateringar efter installation tar kanske 30-40 minuter, sen ska de installeras, sen starta och och hämta fler uppdateringar, sen starta om och hämta servicepack, sen starta om och hämta fler uppdateringar, sen installera program och lägga över bilder osv som räddats från den krachade disken. Tar några timmar... Gör man det över en helg räcker det ju med ett klick då och då men ska man göra det under tidspress är det mindre roligt...

Precis därför jag sa att du kan ju förbereda detta genom att lägga alla uppdateringar på skivan, eller snabbt USB minne, och alla drivrutiner och det som ska återställas redo på USB minnet. All denna förberedelse kan man ju göra på sin egen dator, med SSD och allt.
Det sparar rätt mycket tid i installationen, men som du säger, självklart så tar det inga 30 minuter.