Installera µtorrent på Synology DSM

Permalänk
Medlem

Installera µtorrent på Synology DSM

Är det någon här på forumet som lyckats installera µtorrent (utserver) på en Synology-NAS?
Jag försöker få det att funka genom att följa den här guiden:
http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=38&t=79196

Problemet är såhär långt att kommandot "nano UpdateBlockList.sh" ger som svar i PuTTy "-ash: nano:not found".
Hoppas att någon trevlig själ skulle kunna hjälpa mig att få igång programmet.

Permalänk
Medlem

kör vi istället för nano, du har inte installerat nano helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

kör vi istället för nano, du har inte installerat nano helt enkelt.

Jag ska ju kopiera in en hel hop med kod i UpdateBlockList-filen, men jag fattar inte hur man ska lyckas med det i vi?
Vilka kommandon använder man i vi för att klistra in text i filen, spara och sen avsluta?

Permalänk
Medlem

Enklare att installera nano?
Googlade fram att "ipkg install nano" borde fungera

Vi är svårt att förstå sig på. Men du går in i editeringsläget med i som i insert, sedan kan du klistra in med högerklick i putty. Trycker escape för att hoppa ur sedan kolon wq som i write och quit dvs. :wq [enter]

Vi blir heller inte lättare av att det fungerar olika på olika system och att man ibland får brottas med någon engelsk tangentbordslayot

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Enklare att installera nano?
Googlade fram att "ipkg install nano" borde fungera

Vi är svårt att förstå sig på. Men du går in i editeringsläget med i som i insert, sedan kan du klistra in med högerklick i putty. Trycker escape för att hoppa ur sedan kolon wq som i write och quit dvs. :wq [enter]

Vi blir heller inte lättare av att det fungerar olika på olika system och att man ibland får brottas med någon engelsk tangentbordslayot

Ja jag lyckades ta mig igenom den där biten med vi tror jag, men sen är nästa steg "cd /opt/etc/init.d" men jag har inte en sån mapp/fil.
Frågan är om det är värt detta bök med µtorrent eller om man ska satsa på rTorrent istället som flera verkar föreslå när man läser runt lite, någon av er som har provat och kan uttrycka sig om de två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Frågan är om det är värt detta bök med µtorrent.

Nej, inte då du inte verkar ha tillräckligt med kunskap om Linux (no offense) och det finns risk att du förstör mer än du gör nytta.
Sök efter något som verkar enklare att installera (kanske finns bättre guider till rtorrent?), kanske till och med finns färdiga Synology-paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Nej, inte då du inte verkar ha tillräckligt med kunskap om Linux (no offense) och det finns risk att du förstör mer än du gör nytta.
Sök efter något som verkar enklare att installera (kanske finns bättre guider till rtorrent?), kanske till och med finns färdiga Synology-paket?

Ja det verkar vara något bättre beskrivet till rTorrent, och du har helt rätt i att jag inte kan så mycket om Linux, så jag kör på det nu. Har inte varit några problem hittills med den i alla fall. Tack så mycket för hjälpen hittills i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja det verkar vara något bättre beskrivet till rTorrent, och du har helt rätt i att jag inte kan så mycket om Linux, så jag kör på det nu. Har inte varit några problem hittills med den i alla fall. Tack så mycket för hjälpen hittills i alla fall!

Hoppas det funkar fint.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Transmission på allt sådant här. Det är ett bra program med många features och det kan lätt fjärrstyras via web-interface, Android-appar osv. rTorrent lär vara tekniskt överlägsen men är svårare att få att fungera korrekt i min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

...kanske till och med finns färdiga Synology-paket?

Stämmer bra det.

Skrivet av Cinder:

Ja det verkar vara något bättre beskrivet till rTorrent, och du har helt rätt i att jag inte kan så mycket om Linux, så jag kör på det nu.

Ursäkta off-topic men varför duger inte Download Station som redan finns till Synology? Bara undrar...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Rekommenderar Transmission på allt sådant här. Det är ett bra program med många features och det kan lätt fjärrstyras via web-interface, Android-appar osv. rTorrent lär vara tekniskt överlägsen men är svårare att få att fungera korrekt i min erfarenhet.

Jag kör Transmission just nu med Transmission Remote GUI, men saknar RSS-feeds. Det ska gå att få igång med FlexGet men har inte lyckats än, det var också rätt mycket manuella inställningar för det.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Stämmer bra det.

Ursäkta off-topic men varför duger inte Download Station som redan finns till Synology? Bara undrar...

Vill ha möjlighet att sätta Labels på torrents så att jag lättare kan hålla ordning på allt bl.a, behöver heller inte ha möjlighet till http, FTP, NZB vilket bara är i vägen för mig i Download Station. Transmission skapar åtminstone "labels" baserat på var man sparar filerna, men saknar inbyggd RSS, så egentligen finns det inget uppenbart bästa alternativ i det här fallet som jag ser det. Om jag får igång RSS i Transmission är jag jättenöjd sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vill ha möjlighet att sätta Labels på torrents så att jag lättare kan hålla ordning på allt[...]

Labels... för hardcore-tankaren alltså, då förstår jag. Känner mig som en amatör, hehe. Nä DS är väl rätt basic men duger som du förstår till oss amatörer

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net