Byta ut HDD till SSD i Asus laptop, "prisvärdast" SSD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Byta ut HDD till SSD i Asus laptop, "prisvärdast" SSD?

Hallå allihopa. Har nyss köpt en Asus laptop vid namnet "ASUS G56JK-CN063H" som finns på mediamarkt. Har tänkt slänga ut HDDn och sätta i en SSD då jag inte behöver en lagringsdisk i denna.

Har tänkt ha smärre spel, typ Dota 2, Diablo 3 osv. Så det bästa skulle vara en 256GB ssd för så billigt som möjligt men ändå vara lite rappa.

En annan fråga kan jag lika bra ta här. De flesta laptops kan man väl rättså smidigt byta ut HHDn till något annat väl?

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Jul 2010

Hej!

Samsungs SSD-diskar är prisvärda, och att plocka ut hårddisken ska inte vara några problem. Brukar oftast vara några skruvar på undersidan och sedan några som håller fast disken i datorn med en hållare. Skruva bort hållaren och sätt den på SSD-disken.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074414

| Chassi Corsair 350D || PSU Corsair AX760 || Moderkot ASUS MAXIMUS V GENE Z77 ||
| CPU Intel i5 2500K @ 4,0GHz + H100 || GPU ASUS R9 280X || RAM 8GB Vengeance ||
| NAS ReadyNas Ultra 4 + 3TB WD RED || SSD Samsung 840 EVO 250GB || OS Win 8 Pro ||
| Kringutr. DELL U2711 || Qpad 5K || Steelseries QCK || Qpad MK-50 || Sennheiser HD380 Pro || Nikon D3100 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av gurkburk92:

Hallå allihopa. Har nyss köpt en Asus laptop vid namnet "ASUS G56JK-CN063H" som finns på mediamarkt. Har tänkt slänga ut HDDn och sätta i en SSD då jag inte behöver en lagringsdisk i denna.

Har tänkt ha smärre spel, typ Dota 2, Diablo 3 osv. Så det bästa skulle vara en 256GB ssd för så billigt som möjligt men ändå vara lite rappa.

En annan fråga kan jag lika bra ta här. De flesta laptops kan man väl rättså smidigt byta ut HHDn till något annat väl?

Tack på förhand.

Rekommenderar dig starkt att behålla orginaldisken i en ESD påse på ett säkert ställe, orörd, efter du bytt. Ifall du behöver återlämna på garanti mm, så är det ju bara att sätta tillbaka den. Dessutom brukar inte fabrikåterställning fungera vidare bra när man klonar dessa diskar, så det är bra att ha det i säkert förvar. Det finns ett sätt att kopiera denna återställning till Skivor eller USB minne, något du kan göra innan du byter så att du slipper återställa från HDDn sen. Tror de behöver 16GB utrymme, eller 4 DVD skivor (om det går med skivor). Låt bara återställnings partitionen ligga kvar på HDDn också, om skivorna/USB skulle bli skadade.

Att byta hårdddisk är olika på olika modeller, vissa är det enkelt, vissa mycket svårt. Du bör kolla upp detta INNAN du ens köper SSDn, så du vet hur du kommer åt disken.
Sen behöver du antingen kloningsprogram, eller köra återställningen från USB/DVDna för att få Windows att fungera rätt.
Jag rekommendera dig att försöka med återställning från USB, då det är den enklaste lösningen om allt fungerar direkt.

Moderna laptops med UEFI är svåra att klona när de har GPT partitioner, då inte alla program stöder detta rätt. Kolla upp hur du kommer åt BIOS också, för att kunna starta och göra den recovery delen av UEFI måste du i så fall göra.
Jag själv har använt denna guide: https://www.youtube.com/watch?v=gfZRuRNRo_A

EDIT: Ang SSD val, det finns tonvis med liknande frågor på forumet, och det brukar väljas mellan Samsung EVO eller Crucial MX100. Båda fungerar bra till detta. Bara du håller dig till ett väl beprövat märke så är det ingen fara. Undvik allt vad Kingston heter dock... enda varningen.
Jag valde Samsung pga Rapid cache programmet, men MX100 disken är billigare.