Hur få fram CMD under boot? (installation av W7 på en W8-laptop)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Hur få fram CMD under boot? (installation av W7 på en W8-laptop)

Har en laptop, packard bell easynote TE, ganska enkel ganska ny sak..

Hur som, det var win 8 i den, jag skulle formatera den och installera win 7.

Nu till problemet, jag har redan formaterat hårddisken under själva processen då win 7 ska starta sin installation, MEN, problemet är: hårddisken är ju GPT, således kan jag inte börja min installation av win 7...

Fattar hur jag ska göra om jag bara kommer in på administartor command prompt... men hur gör jag det????

Har provat med win 7 skivan i att trycka på Shift + F10, men får inte upp något,,, bootar jag datorn och trycker delete eller F8 kommer jag in så jag kan välja failsafe med command prompt, men inte heller här får jag upp command prompten...

Även med en win 7 repeartionsskiva kommer jag inte in på verktygen då den säger att den inte funkar på den här verisionen av windows..

är jag låst?
Hur får jag fram prompten nu,, har tyvärr ingen dator med win 8 i ifall jag behöver skapa en skiva därifrån, hårddisken som sitter i är tom och har GPT system,, jag har bara win7 skivan men kommer inte vidare.... kan jag bränna någon annan skiva som får fram commandprompten som är free på nätet? känns som jag behöver något som är win 8 kompatibelt?

Hjälp,,,, datorn är min sambos, och jag måste få igång den NU... hehe

fråga inte varför jag radera hårddisken,,, redan gjort..

Förtydligad rubrik

bara jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

med andra ord: jag behöver bara få upp CMD i laptopen under booten på något sätt...

bara jag

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2012

Hade liknande problem själv.
Fast valde att byta original HDDn mot en SSD och installerade Win7 som normalt (Efter att ha stängt av Secure boot i Bios).

Problemet var att jag ville rensa allt på originaldisken en 750GB HDD fylld med ASUS och Win8 partitioner, problemet var att Win7 vägrade röra partitionerna.

LÖSNING:
Startade datorn med en Linux Live-ISO (Linux Mint, fast valde att föra över ISO filen till ett minneskort, med Unetbootin för Windows (som också gjorde minneskortet bootbart)).
Med Linux Mint ingår programmet GParted som kallas Diskar/Diskhantering i Mints startmeny.
Gick det utmärkt att ta bort allt Win8 krafs på den fina disken, så den blev användbar som extern USB-hårddisk.

Red: För att starta med en annan disk än systemdisken får man trycka en tangent/tangent kombination på vår ASUS är det Esc-tangenten men det verkar som det är F2 tangenten på senaste ASUS datorerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Feb 2004

Får du datorn att boota från windows skivan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

datorn bootar fint med win 7 skivan,,, dock kan jag inte installera på hårddisken då den är av GPT format.... behöver bara göra den till MBR, sen ska det gå....

problemet är att jag inte kan få upp command prompten hur jag än gör? har googlat att man ska trycka shift+F10, men inget händer, försöker jag använda verktygen i win 7 skivan så säger den : fel verision av windows... hmm??

Finns de ingen startskiva man kan bränna som är gratis på nätet som ger mig en commandprompt?

Därifrån vet jag hur jag ska lösa det

bara jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

löst

bara jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

starta datorn med alt+f10, där hittade jag cmd..

bara jag