Permalänk
Medlem

Kylare till AM1

Har köpt mig en AM1 processor med tillhörande moderkort för att ha till HTPC men jag tycker att den lilla medföljande processorkylaren låter för mycket. Jag köpte en coolermaster hyper 212 evo då den är tyst och prisvärd. På väg hem från affären så slog det mig att den kylaren kanske inte stödjer AM1 plattformen. Mycket riktigt så stod det inget på kartongen om det och inte heller på deras hemsida. Jag vill inte öppna kartongen innan jag vet om kylaren passar. Är det samma fästen till AM1 som övriga AMD? Om CM hyper 212 evo inte passar finns det någon annan bra kylare som passar?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

am1 har inte samma fästen som resten av amd serien. så vitt jag vet så finns det inte nån kylare till am1 än så länge

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på AMD men bara man googlar bilder på AM1 och AM3+ så ser man att det är klara skillnader i hur man sätter fast processorn.

Kollade igenom tillbehören till 212 EVO, finns inget som hade kunnat göra så att den passar in i AM1. tyvärr.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av simon253:

Nu är jag ingen expert på AMD men bara man googlar bilder på AM1 och AM3+ så ser man att det är klara skillnader i hur man sätter fast processorn.

Kollade igenom tillbehören till 212 EVO, finns inget som hade kunnat göra så att den passar in i AM1. tyvärr.

Har funderat på om AMDs kylaranordning till de plattformar de hade innan AM2 kanske är lättare att modifiera att fungera. De hade nämligen bara två skruvhål. Troligen är höjden fel dock men skruvar + fjädrar?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Am1 ligger på gränsen till att kunna passivkylas så att experimentera med det kan säkert funka om lådan inte är het, det borde inte hellre vara så svårt att byta fläkt tex kyla med en 120-140mm lågvarvig lådfläkt som blåser lite över kylflänsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

finns inga kylare ännu som är gjorda för am1 (du får nog mäta upp och göra ett eget fäste för den eller så får du byta ut fläkten mot något tystare (kanske kan köra passivt om du kör typ 140mm fläkt mot moderkortet (typ två tre centimeter från cpu kylaren ?)

enklaste skulle ju vara att ta en am3 stockkylare och borra upp hål i den (om den är så bred som jag tror att den är i jämnförelse mot am1 så att säga..)
och skruva fast (ha såklart distanser mellan skruv-huvudet och moderkortet för att minska risken med att spänna så moderkortet knäcks)
eller gör en egen backplate för bättre support med tyngre kylare som 212+ du köpte.

chipsetkylare ?
kanske någon fet sån passar ?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1050
bara och mäta upp monteringshålen för nuvarande moderkort och sen jämnföra med monteringshålen för chipsetkylarna och hitta den som är närmast på måtten.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har funderat på om AMDs kylaranordning till de plattformar de hade innan AM2 kanske är lättare att modifiera att fungera. De hade nämligen bara två skruvhål. Troligen är höjden fel dock men skruvar + fjädrar?

Jag har ingen aning faktiskt. Kanske fungerar.

Visa signatur

Citera för svar!