Permalänk
Medlem

Koka keycaps?

Tjena! Jag ska renovera, städa, måla ett logitech skrivbord som jag gillade väldigt mycket, varit i källaren ett tag och har blivit 'klistrigt' av någon anledning.
Haft det i ett kar med varmt vatten och alla möjligt medel (Såklart är det 'strippat' och det är ramen jag tvättar) Det har ändå inte gått bort och funderar på att använda sandpapper Tangenterna har fått exakt samma behandling men dom är också fortfarande 'klistriga' :S Funderar på att koka dom i kastrull med vatten - kan det funka, har någon gjort det innan?

Visa signatur

ASUS Z97-A | Palit GeForce Jetstream GTX 770 4Gb | Intel Core i5 4690K | Corsair Vengeance CL9 16GB | EVGA Supernova G2 750W | SilverStone Argon AR03 | 500GB Toshiba | 1TB WD Blue | Kingston SSD 120GB | NZXT H440W | Windows 8.1 | 2st Samsung 23" | Ducky Mini | ( つ◕ل͜◕)つ ᕙ༼◕ل͜◕༽ᕗ (ง ͠° ͟ل͜ ͡°)ง

Permalänk
Medlem

Testa lite försiktigt om plasten tål lacknafta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Koka keycaps skulle jag avråda ifrån, jag torkade mina keycaps med en hårtork och vissa ändrade form, känns som att koka skulle ge ungefär samma effekt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Får se hur de blir fixar #Galleri !

Visa signatur

ASUS Z97-A | Palit GeForce Jetstream GTX 770 4Gb | Intel Core i5 4690K | Corsair Vengeance CL9 16GB | EVGA Supernova G2 750W | SilverStone Argon AR03 | 500GB Toshiba | 1TB WD Blue | Kingston SSD 120GB | NZXT H440W | Windows 8.1 | 2st Samsung 23" | Ducky Mini | ( つ◕ل͜◕)つ ᕙ༼◕ل͜◕༽ᕗ (ง ͠° ͟ل͜ ͡°)ง

Permalänk
Medlem

Kokning av tangenter är en metod som kan användas för att testa om de är gjorda i ABS- eller PBT-plast, PBT påverkas inte medan ABS slår sig och ändrar form. ABS används i nästan alla tangentbord nu för tiden, det är bara väldigt gamla eller vissa high-end tangentbord (t.ex. Ducky, RealForce) som använder PBT. Eftersom det är ett Logitech det handlar om så är det med väldigt stor sannolikhet ABS det handlar om, så jag skulle avråda ifrån att koka dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnmk:

Tack för svar. Får se hur de blir fixar #Galleri !

Ta det nu lugnt här.

Isopropanol ska du använda för att få det riktigt rent.

Glöm all kokning och lacknafta.

Isopropanol kan du köpa på Kjell o C för 140Kr/L.

Sen har du din Isopropanol hemma (som alla nördar givetvis har alltid) och kan bruka den till väldigt många andra användningsområde.

Isopropanol är skonsamt mot de flesta plaster, men lackerade plaster kan påverkas. Så prova därför på en valfri ej synbar yta innan.
Isopropanol tar väldigt effektivt bort oxid, vax. bläck, smuts och olja.

Och är dessutom är det en dröm att rengöra alla dessa sorters typ av glas: objektiv, skärmar, tv, vindrutan på bilen etc om man blandar ut det med lite destillerat vatten.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ta det nu lugnt här.

Isopropanol ska du använda för att få det riktigt rent.

Glöm all kokning och lacknafta.

Isopropanol kan du köpa på Kjell o C för 140Kr/L.

Sen har du din Isopropanol hemma (som alla nördar givetvis har alltid) och kan bruka den till väldigt många andra användningsområde.

Isopropanol är skonsamt mot de flesta plaster, men lackerade plaster kan påverkas. Så prova därför på en valfri ej synbar yta innan.
Isopropanol tar väldigt effektivt bort oxid, vax. bläck, smuts och olja.

Och är dessutom är det en dröm att rengöra alla dessa sorters typ av glas: objektiv, skärmar, tv, vindrutan på bilen etc om man blandar ut det med lite destillerat vatten.

Tack!

Visa signatur

ASUS Z97-A | Palit GeForce Jetstream GTX 770 4Gb | Intel Core i5 4690K | Corsair Vengeance CL9 16GB | EVGA Supernova G2 750W | SilverStone Argon AR03 | 500GB Toshiba | 1TB WD Blue | Kingston SSD 120GB | NZXT H440W | Windows 8.1 | 2st Samsung 23" | Ducky Mini | ( つ◕ل͜◕)つ ᕙ༼◕ل͜◕༽ᕗ (ง ͠° ͟ل͜ ͡°)ง

Permalänk
Medlem

Keycaps skulle kunna slå sig innan du ens kan se att vattnet sjuder.
Jag har försökt färga keycaps i varmt vatten med textilfärg på spisen, och mina ABS-tangenter blev bara förstörda.
De PBT-tangenter jag försökte med höll formen, men blev bara bruna av svart färg...

Jag har rengjort och avfettat plastdetaljer med billig T-sprit, men Isopropanol är säkrare att använda. T-sprit kan innehålla en liten mängd aceton, som ju löser upp ABS-plast.

Min standardmetod för att rengöra tangenter är annars att använda rengöringstabletter för tandproteser, t.ex. Corega Tabs. De finns på apotek, men också i många matvarubutiker. Lägg tangenterna och 3 - 5 tabletter i en tvättpåse (en sån som flickvännen tvättar sin BH i ...). Stäng påsen och lägg den i en skål eller hink med höga kanter och häll över varmt vatten från kranen precis så att det täcker. Låt tabletterna verka i några minuter och skölj sedan noga. Inget gnugg brukar behövas. De är så mycket lättare att hantera och hänga och torka om man använder en tvättpåse.
(Metoden kommer ursprungligen från Lego-byggare, och funkar utmärkt också på svårdiskade delar och tillbehör till hushållsmaskiner.)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Förutom isopropanol, kan silikonspray vara något? Jag rengjorde härom dagen ett Sega Master System som förre ägaren satt flera stora klistermärken på, med hjälp av silikonspray och en pappersservett, mycket beroende på att jag inte hade andra kemikalier till hands.

Permalänk
Skrivet av zapac:

Förutom isopropanol, kan silikonspray vara något? Jag rengjorde härom dagen ett Sega Master System som förre ägaren satt flera stora klistermärken på, med hjälp av silikonspray och en pappersservett, mycket beroende på att jag inte hade andra kemikalier till hands.

Det var ju bara sjukt att det fungerade, det är ju bland annat till för att smörja plast och borde bara blivit kladdigt utav den behandlingen!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Menade du möjligen "Silikonborttagnings-sprej"?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.