Permalänk

överklocka 4690k

Hej tänkte överklocka min i5 4690k och jag undrar vilka program man använder för att göra stress tester och sånt

Ungefär hur mycket volt ska man ha ska man ha mer elr mindre om det är ostabilt hur vet man om allt är stabilt ? Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Prime95 använder man för att stresstesta. Du kör inte med stockkylaren va?

Permalänk
Medlem

Jag använder aida64 för att stresstesta. Andra program som är bra att ha är realtemp för att hålla koll på temperaturerna samt cpu-z för att hålla koll på spänningen.

Jag har själv en 4790k och angående volten skulle jag ligga under 1,3 för 24/7 klock. Kör min i 4,6ghz med 1,27V atm. Om det är ostabilt(blåskärmar och dylikt) behöver du mer volt eller sänka klocken. Definitionen av stabilt varierar men jag skulle säga några timmar i valfritt stressprogram med godkända temperaturer (jag försöker hålla under 80).

Själva klockningen gör du i BIOS

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Prime95 använder man för att stresstesta. Du kör inte med stockkylaren va?

Prime95 rekommenderas inte till devil's canyon cpuer. Aida64 eller intel burn test är de rekommenderade

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk

Jag har en cooler master nepton 140xl hur ska man testa sig fram med volten ska man ha högt och sen gå ner elr ska man ha lågt och sen gå upp tills det blir stabilt ?

Permalänk

Ett sätt är att höja multipeln sakta men säkert till datorn blåskärmar eller stressprogrammet säger ifrån. Då först höjer du volten lite i taget tills datorn blir stabil och sen höja multipeln igen. Så fortsätter du så tills du är nöjd eller temperaturen blir för hög eller volten blir för hög.

Detta är ett av många sätt att göra det på.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Om du har ett Asus-moderkort så är denna video mycket bra (guiden fungerar även om du har ett Z97-moderkort).

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Har du ett Asus-moderkort kan du använda deras AI Suite-program och låta det fixa till en initial överklock åt dig. Det är faktiskt helt ok och ger dig en hyfsat stabil överklock på ca 10minuter som du sedan kan modda vidare på om du vill pressa ut lite ytterligare eller köra mer safe. Extra plus i kanten för att det även hjälper dig att få till initiala fläktkurvor för alla dina moderkortsanslutna fläktar.

Du kan även justera överklock och fläktkurvor live via deras UI i desktop om du av någon anledning vill det.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråd om det är okej eftersom jag märker att folk som redan skrivit borde kunna svara på min fråga, stort tack på förhand!

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless