Sälja telefon men behålla abonnemang

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Sälja telefon men behålla abonnemang

Hur fungerar det att sälja en telefon med abonnemang? Hur fungerar det med service och garanti för personen som köper den kontant?

Själva abonnemanget vill jag ha kvar, men telefonen vill jag sälja.

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Garanti gäller mellan återförsäljare och första köpare, så den ryker. (Iofs kan butiken kanske vara snälla, men någon rätt har du inte). Hur det är med reklamation kan jag däremot inte svarapå

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av cheben:

Garanti gäller mellan återförsäljare och första köpare, så den ryker. (Iofs kan butiken kanske vara snälla, men någon rätt har du inte). Hur det är med reklamation kan jag däremot inte svarapå

Garanti gäller vad återförsäljare eller tillverkare säger (Vissa binder det till varan, andra personen). Reklamation däremot gäller endast för första köpare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2008

du får utlova köparen att du själv kommer gå med mobilen om det skulle bli nå kajk med den. problem solved.

new main rig---i7 6700k,CM Hyper 212evo@63c load,MSI OCv2 GTX1060 6gb H110-I pro mitx, 2x8gb 2133mhz, 250gb 850 Evo + 500gb apple hdd, FD integra 550w 80+, Fractal Design Nano-S mITX
Main Rig--- 2700k,Scythe Samurai ZZ @ 54c load ASUS GTX970 Black OC edition @ 52c load GA-B75-D3H, 2x4gb xms3 1333mhz, 128gb SSD + 4x500gb lagring, OCZ Modxstream Pro 600watt, In-win Dragon Slayer chassi LaptopLenovo Legion y720, Gtx1060, i7 7700hq, 16gb 2133, 250gb ssd, 1tb hdd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Gtoxed:

du får utlova köparen att du själv kommer gå med mobilen om det skulle bli nå kajk med den. problem solved.

Något man inte skall göra om man inte känner säljaren väl.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det intressantaste är nog om telefonen är operatörslåst eller inte och när den i så fall går att låsa upp, gamla abonnemang kostar pengar att låsa upp men nya måste låsas upp gratis när tiden går ut.
Se till så att köparen vet vad som gäller där och skriv helst in det på kvittot så att det inte blir nått tjafs om att du inte upplyst att den är låst till operatör xxx till datum yyy och ev kostnad för upplåsningen.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Kontaktar man tillverkaren av telefonen direkt så får man information om vilken serviceverkstad de använder sig av. Har man tur och det är något annat än just Telecare så kan man skicka in telefonen direkt dit. Så har jag gjort med både min nuvarande LG telefonen, men även tidigare med ett HTC (Deltaservice i Kalmar). Båda telefonerna var köpt begagnat, hade kvitto men skicka inte ens in det då jag bad tillverkare kontrollera garantitid via IMEI.

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W