Kryptering på Synology DS214+

Permalänk
Medlem

Kryptering på Synology DS214+

Jag har köpt en ny NAS och den ska vara utrustad med hårdvarukryptering. Men jag måste vara blind eller dum (förmodligen båda delarna) för jag fattar inte om jag måste aktivera krypteringsmotorn och i så fall hur.

Jag har tidigare haft en äldre DS209. På den modellen var det bara möjligt att kryptera enskilda mappar och inte hela hårddisken. Samma inställningar finns att göra på DS214+, men jag misstänker att det borde finnas andra (bättre) alternativ, eftersom DS214+ har en "encryption engine which offloads the encryption calculation task from the main CPU".

Någon som vet ifall kryptering på en Synology med encryption engine skiljer sig från en Synology utan encryption engine? Jag kör DSM 5.x som OS.

Permalänk
Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoStorage:

Det är avsnittet om Shared folders i manualen. Men min fråga var om det finns ett bättre alternativ till kryptering via Shared folders. Samt om krypteringsmotorn som finns i DS214+ inverkar på hur jag bör konfigurera krypteringen.

Ska jag tolka ditt svar som ett "nej" på båda frågorna?

Permalänk

How to encrypt shared folders on Synology NAS
http://tinyurl.com/n5m292b

Om du omformulerar din fråga, bättre alternativ. Till vad du har tänkt dig att göra. Blir det lite enklare att svara.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MojoStorage:

Om du omformulerar din fråga, bättre alternativ. Till vad du har tänkt dig att göra. Blir det lite enklare att svara.

Jag vill kryptera hela hårddisken med hjälp av hårdvarukrypteringsmotorn som finns i DS214+.

Nu har jag via Synologys eget forum fått veta att det inte går att kryptera hela hårddisken. Men frågan om hårdvarukrypteringsmotorn används per default av systemet, eller om den kräver någon särskild konfiguration, är fortfarande obesvarad.

Skrivet av Wittmann:

Någon som vet ifall kryptering på en Synology med encryption engine skiljer sig från en Synology utan encryption engine?

Jag börjar misstänka att svaret är "nej". Manöverutrymmet i DSM vad gäller kryptering verkar vara begränsat till inget alls. Det verkar inte finnas något bättre alternativ för kryptering än kryptering via shared folders, helt enkelt därför att det inte finns några alternativ överhuvudtaget. :/

Permalänk
Medlem

Du krypterar mappar, precis som det står i manualen.

Permalänk

hårdvarukrypteringsmotorn är alltid igång i bakgrunden.
Att kryptera hela disken är oftast mera till besvär vad det är värt, än att enbart kryptera den data man är rädd om.

När du säger att manöverutrymmet är begränsat, så är det Synology som gjort sin lösning att den klaras att konfigureras, utan några speciella kunskaper om just hur saker funkar. Många uppskattar detta.

Så krypterar du huvudmappen för den volym där du sparar ditt data, så är delen av disken iaf säker.
Det är så nära du kan komma, med denna lösning.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.