Söker prisvärd enkortsdator Leksak/HTPC

Permalänk

Söker prisvärd enkortsdator Leksak/HTPC

Hej!
Jag är nu på jakt efter nya leksaker. En eller möjligtvis två enkortsdatorer.
För att bara leka känns det som om raspberry pi skulle fungera alldeles utmärkt men då jag är för snål för att köpa en "riktig" HTPC funderar jag på om man istället skulle köpa något lite mer kraftfullt.
Jag söker därför tips/förslag på någon prisvärd enkortsdator!

Krav:
Film i 1080p
Streamtjänster (netflix, youtube osv)
Stöd för Wifi
Möjlighet att dela ut USB-diskar på nätverket
Kunna stå på dygnet runt utan värmeproblem

Motivera gärna era svar och skriv med tips på operativsystem, wifi-dongle, USB-hub mm.

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Om du har en smartphone så kanske en chromecast skulle vara en rolig grej, för att kunna se utdelad film från diskar behöver du dock en dator som står på jämt och kör plex server (gärna minst core i3)

Otroligt smidigt sedan att skicka allt till tv'n via mobilen, Netflix, Youtube och Viaplay fungerar direkt från mobilen och behöver ingen dator igång.

Permalänk
Medlem

Enkortsdatorer är väl inte särskilt förtjusta i flash och silverlight som youtube och netflix använder?

Något i stil med detta kanske vore ett alternativ då?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2726053
Sen installera valfritt operativsystem istället för Chrome OS.

Även om det är i en helt annan prisklass än enkortsdatorer så får man rätt mycket för rätt lite pengar.
Med en enkortsdator är det mycket tillbehör man behöver köpa vilket gör att det kanske inte blir så billigt som helhet ändå.
Dessutom är det ju i en HEEEEELT annan liga vad gäller prestanda.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är rätt billigt att bygga en riktig x86 dator idag, bygg med am1 och kör xbmcbuntu.
Har man lite gamla delar går de kanske att återanvända på ett sånt kort eftersom det har fullstora minnen och det finns moderkort som matas med 19V dc så en gammal laptopnätdel funkar troligen om man väljer den typen och xbmcbuntu går att köra från ett 2Gbyte minne, usb eller sd.

En Brix http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2676327 kan också vara en bra grund, den har wifi, bara lägg till 2Gbyte ram & 2Gbyte lagring för os.
Det går att plocka ihop en funktionell x86 htpc för 1500 om man ska köpa allt nytt, men har man nått liggande som går att använda så blir det ju mycket billigare, själv har jag både ram och usbminnen, nätdelar och wifidongel som skulle funka att använda för ett sånt bygge så jag skulle bara behöva köpa ett moderkort och apu eller ett Intelkort med integrerad cpu för ca 600kr, lådan tar man från en gammal dvd eller så lägger man det naket i en byrålåda i tvbänken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Om du har en smartphone så kanske en chromecast skulle vara en rolig grej, för att kunna se utdelad film från diskar behöver du dock en dator som står på jämt och kör plex server (gärna minst core i3)

Otroligt smidigt sedan att skicka allt till tv'n via mobilen, Netflix, Youtube och Viaplay fungerar direkt från mobilen och behöver ingen dator igång.

Detta skulle nog vara en bra lösning men skulle vara skönt att ha diskutdelningen från samma hårdvara.

Skrivet av Kilroy:

Enkortsdatorer är väl inte särskilt förtjusta i flash och silverlight som youtube och netflix använder?

Något i stil med detta kanske vore ett alternativ då?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2726053
Sen installera valfritt operativsystem istället för Chrome OS.

Även om det är i en helt annan prisklass än enkortsdatorer så får man rätt mycket för rätt lite pengar.
Med en enkortsdator är det mycket tillbehör man behöver köpa vilket gör att det kanske inte blir så billigt som helhet ändå.
Dessutom är det ju i en HEEEEELT annan liga vad gäller prestanda.

En chromebox tror jag absolut skulle vara ett bra alternativ.
Det måste ju absolut inte vara en enkortsdator. Jag är mer ute efter en liten storlek & ett bra pris.

Skrivet av mrqaffe:

Det är rätt billigt att bygga en riktig x86 dator idag, bygg med am1 och kör xbmcbuntu.
Har man lite gamla delar går de kanske att återanvända på ett sånt kort eftersom det har fullstora minnen och det finns moderkort som matas med 19V dc så en gammal laptopnätdel funkar troligen om man väljer den typen och xbmcbuntu går att köra från ett 2Gbyte minne, usb eller sd.

En Brix http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2676327 kan också vara en bra grund, den har wifi, bara lägg till 2Gbyte ram & 2Gbyte lagring för os.
Det går att plocka ihop en funktionell x86 htpc för 1500 om man ska köpa allt nytt, men har man nått liggande som går att använda så blir det ju mycket billigare, själv har jag både ram och usbminnen, nätdelar och wifidongel som skulle funka att använda för ett sånt bygge så jag skulle bara behöva köpa ett moderkort och apu eller ett Intelkort med integrerad cpu för ca 600kr, lådan tar man från en gammal dvd eller så lägger man det naket i en byrålåda i tvbänken.

Blev faktiskt riktigt sugen på en BRIX. Har ju ungefär samma prestanda & pris som en chromebook.
VGA kontakten känns också som ett stort plus eftersom jag har en gammal TV utan HDMI i sovrummet.
Jag kunde dock inte hitta någon information om det ingår någon nätadapter, måste detta köpas också?
Har ni några tips på minnen, HDD/SSD & nätadapter som skulle kunna passa till denna?

Tack för alla svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Enligt manualen levereras Brix med en nätdel, ska du köra xbmcbuntu så lär det i praktiken fungera med vilken lagring som helst, 2 Gbyte räcker, så den billigaste ssd du hittar eller liknade räcker så länge du inte ska lagra nått på den. En 40 Gbytare fungerar till inuxen och kanske även till win men då är det ju lite på gränsen, det beror på vilket os vad du ska göra med den.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844279

2 Gbyte so-dimm ddr 3 1,35V ram fungerar men mer blir knappast sämre men lite dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.