Problem med utrymme och borttagning av backup SAMT adb

Permalänk
Medlem

Problem med utrymme och borttagning av backup SAMT adb

Hej! Det är så att jag använder mig utav en flashad Samsung Galaxy S3 (använder ResurrectionRemix.com), rootad.
Har lekt lite med Boeffla-Config etc, så det har resulterat i att jag ofta backup:ar; en backup tar upp ca 1.5-2gb minne.
Nåja, ikväll så upptäckte jag när jag skulle installera en app att jag hade för lite utrymme. Blev häpen då jag insåg att jag hade 500mb kvar istället för 3gb.

Har försökt listat ut vad anledningen kan vara, givetvis tittade jag efter överflödiga backups, men där finns bara två (vilket leder till problem #2). Har rensat cache etc, men för det får jag bara en spottstyver minne tillbaka. Vill minnas att jag för nån dag sedan när jag lekte med Boeffla-kerneln att Android ville "uppdatera" ca 180 appar när den startades. Detta fick mig att vidare tänka på att vissa appar inte går att installera, då "gamla" apk-filer ligger och är ivägen. ( /data/data/app-lib/ ). När jag rensade den mappen så fick jag inte heller tillbaka särskilt mycket..

Därför undrar jag nu om ni kan komma med tips på ev. kvarglömda installfiler eller liknande... Hur är det med /data/data?

Hur påverkas till exempel telefonen av tjänster som Dropbox och Google Drive?

Problem #2.

Har även upptäckt att jag trots allt har 2 backups, den ena vilken är överflödig. Jag kan byta namn på den (dess mapp), men ej ta bort.
Dess "position" är /mnt/shell/emulated/clockworkmod/backup/.
Har försökt både med "Root Explorer"-appen och terminal som root, men båda stenvägrar. Har jämfört båda backuparna och innehållen är detsamma. Dock så vill jag inte röra min "riktiga". Någon som kan komma på vad som är fel, och hur jag lyckas ta bort detta?

Edit:

Problem #3

Har googlat runt lite, och kommit fram till att adb bör göra susen - om det kunde funka!

Har laddat ner adb samt nyaste drivarna (enligt sdb-killarna på XDA), har kört igång USB Debug på telefonen, kollat i adb så att det känner av telefonen! Lock n Load! Bootar om telefonen i recovery mode, men där tar det slut. adb devices hittar ingenting, Enhetshanteraren känner av telefonen, men drivarna har den där gula "okändshetslooken". Suck... Någon som har ett tips?

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Avstängd

En sak som jag upptäckte var att om man har fotouppladdning igång i exempelvis DropBox eller Drive så sparas en kopia av bilderna för typ moln-cachning eller så, trots att de redan finns i Galleriet, har man det igång i säg både DB och Google+ så kommer du alltså att ha tre kopior av varje bild eller video. På min telefon ligger det under Konton och sen under Säkerhetskopieringsalternativ och exempelvis Dropbox > Bilder > Visa bilder från Dropbox i galleriet. Jag tror att det ska räcka att bocka ur den för att få tillbaka ganska mycket plats (om man har många bilder), men det kan ta några minuter har jag för mig.

Edit: Angående ADB så måste du installera Samsungs kassa program för att få rätt drivrutiner, Kies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En sak som jag upptäckte var att om man har fotouppladdning igång i exempelvis DropBox eller Drive så sparas en kopia av bilderna för typ moln-cachning eller så, trots att de redan finns i Galleriet, har man det igång i säg både DB och Google+ så kommer du alltså
att ha tre kopior av varje bild eller video. Pasdå min telefon ligger det under Konton och sen under Säkerhetskopieringsalternativ och exempelvis Dropbox > Bilder > Visa bilder från Dropbox i galleriet. Jag tror att det ska räcka att bocka ur den för att få tillbaka ganska mycket plats (om man har många bilder), men det kan ta några minuter har jag för mig.

Edit: Angående ADB så måste du installera Samsungs kassa program för att få rätt drivrutiner, Kies.

Menar du att bilderna sparas 2 gånger på telefonen, eller hur menar du?

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dev3n:

Menar du att bilderna sparas 2 gånger på telefonen, eller hur menar du?

Ja precis. Alltså om du har bilder i telefonen, typ tagna med kameran, och samtidigt har DBs funktionalitet med fotouppladdning igång och inte ändrat något så kommer ditt galleri att lagra dessa bilder både i kamera-mappen (som kan heta olika saker) och i DropBox-mappen i galleriet.