Permalänk
Inaktiv

Video-Editor 2014

Tjena Clockers!

Jag har försökt hitta den rätta forumdelen för mitt sökande efter Video-Editor. En bra sådan också. Jag vill helst köpa min produkt eller använda open-source.

Förslagen som har kommit fram är:

1. Sony Vegas Pro = 4000 kronor.
2. Pinnacle Studio = 800 kronor.

Ja, det var väl dom.

Det jag har hört och läst om dessa två är:

1. Sony Vegas Pro är det bästa som finns i hela världen, det finns inget bättre program.
2. Pinnacle Studio är typ det sämsta man kan välja, det man blir påtvingad i skolorna och ja, ett dåligt program i ren allmänhet.

Juste, har också fått höra om Windows Movie Maker, men den var riktigt dålig, den klarar ju inte ens av formaten man använder som man ska göra om. Jättedåligt av Microsoft måste jag säga.

Så... Är det någon här som videoredigerar sina filmer? Vilket program använder du? Vad är lättast? Vilket har mest finesser?

Jag är öppen för alla olika förslag gällande produkter som kostar och open-source, samt Steam program.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Tjena Clockers!

Jag har försökt hitta den rätta forumdelen för mitt sökande efter Video-Editor. En bra sådan också. Jag vill helst köpa min produkt eller använda open-source.

Förslagen som har kommit fram är:

1. Sony Vegas Pro = 4000 kronor.
2. Pinnacle Studio = 800 kronor.

Ja, det var väl dom.

Det jag har hört och läst om dessa två är:

1. Sony Vegas Pro är det bästa som finns i hela världen, det finns inget bättre program.
2. Pinnacle Studio är typ det sämsta man kan välja, det man blir påtvingad i skolorna och ja, ett dåligt program i ren allmänhet.

Juste, har också fått höra om Windows Movie Maker, men den var riktigt dålig, den klarar ju inte ens av formaten man använder som man ska göra om. Jättedåligt av Microsoft måste jag säga.

Så... Är det någon här som videoredigerar sina filmer? Vilket program använder du? Vad är lättast? Vilket har mest finesser?

Jag är öppen för alla olika förslag gällande produkter som kostar och open-source, samt Steam program.

Mvh

http://www.openshot.org/
http://www.kdenlive.org/
http://www.lwks.com/ (kommersiell programvara)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Synd att endast den sista var för Windows, har du testat den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Synd att endast den sista var för Windows, har du testat den?

Första är i alpha för Windows vad jag minns så borde finnas någonstans att ladda ner.
Sen sista har jag inte testat men tydligen är den väldigt populär för professionella arbeten.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Första är i alpha för Windows vad jag minns så borde finnas någonstans att ladda ner.
Sen sista har jag inte testat men tydligen är den väldigt populär för professionella arbeten.

Jaså? Ska ta och kolla upp det sistnämnda programmet. Förresten, kan man göra "after effects" i det programmet som man kan göra i Sony Vegas Pro och Adobe's program? Skulle vilja göra ett snyggt intro till mina videos.

Kan man göra after effects i dom programmen? Såsom intro etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Jaså? Ska ta och kolla upp det sistnämnda programmet. Förresten, kan man göra "after effects" i det programmet som man kan göra i Sony Vegas Pro och Adobe's program? Skulle vilja göra ett snyggt intro till mina videos.

Kan man göra after effects i dom programmen? Såsom intro etc.

Ta en titt, jag själv har inte haft den då jag använder openshot/kdenlive som jag länkade. Men jag har hört mycket gott om lightworks.

Läser man från Wikipedia får jag iaf en känsla att den bör vara bra.

Skrivet av wikipedia:

Lightworks is a professional non-linear editing system (NLE) for editing and mastering digital video in various formats, including 2K and 4K resolutions, and television in PAL, NTSC, and high-definition formats. Lightworks was an early developer of computer-based non-linear editing systems, and has been in development since 1989.

Editors using Lightworks have produced numerous internationally renowned and Oscar and Emmy Award award-winning feature films and television programs, including The King's Speech, Martin Scorsese's Hugo and The Departed, Mission Impossible, Pulp Fiction, Braveheart and Batman

Blender kanske kan vara något också: http://www.blender.org/
Nedan har du filmer gjorda med programmet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Ta en titt, jag själv har inte haft den då jag använder openshot/kdenlive som jag länkade. Men jag har hört mycket gott om lightworks.

Läser man från Wikipedia får jag iaf en känsla att den bör vara bra.

Blender kanske kan vara något också: http://www.blender.org/
Nedan har du filmer gjorda med programmet.
https://www.youtube.com/watch?v=R6MlUcmOul8

https://www.youtube.com/watch?v=Vpg9yizPP_g

WOW! Det var riktigt häftiga filmer. Har dom bara använt Blender till att göra dom?

Så kan man göra intron, typ "Colt3n Productions" så är det något flashigt och något schysst ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

WOW! Det var riktigt häftiga filmer. Har dom bara använt Blender till att göra dom?

Så kan man göra intron, typ "Colt3n Productions" så är det något flashigt och något schysst ljud?

Står i credits exakt vilken programvara de använde men CG och VFX har de gjort i blender. De använde också inkscape och GIMP.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Står i credits exakt vilken programvara de använde men CG och VFX har de gjort i blender. De använde också inkscape och GIMP.

Jaha, missade det totalt.

Tänkte mig ungefär ett sånt här intro: https://www.youtube.com/watch?v=pn8Qn9K-XCg&list=UU8hvVCrHIKR...

Svårt?

Permalänk

Jag använder Sony Vegas Pro 13 och är egentligen det enda programmet en teknisk idiot som jag lyckats hantera utan att bli alltför frustrerad. För mig är det lite som motsvarigheten till FL Studio inom musikproduktion. Det är lätt att komma igång och det finns tilllräckligt med vettiga grejer att använda sig av för att få ett schyst resultat - TYCKER JAG. Men så är jag ju också en glad semi-nybörjare.

Kanske ska säga att jag använder Sony Vegas för enklare filmredigering typ color correction och sånt där samt lägga på musik och text osv, jag vet inte alls vad programmet går för om man ska ge sig på något avancerat eller animationer och grejer.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Beror ju (till viss del) på vilken nivå du är på och hade tänkt att vara på.

Jag körde en del med Sony Vegas tidigare men nu i efterhand tycker jag det var synd eftersom jag mycket hellre skulle vilja haft den erfarenheten/kunskapen i form av Premiere och då mer naturlig Adobe-vana.
Premiere Elements finns också, men är du student kan du ju teckna CC till runt 175kr i månaden. Då får du ju hela Adobes paket.

Permalänk
Medlem

Inte testat detta men ett till program.

VideoStudio Pro X7
http://www.videostudiopro.com/en/products/videostudio/pro/def...

Du kan också kolla upp Avid dom ska ha proffsiga video redigerings program.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk länkar blender? Det är ett program för att göra vfx mm...
Inte en video-edditor.

Om du ha ett program för att edita dina videor så är det premiere pro om du kör pc eller final cut om du kör Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ioskin96:

Förstår inte varför folk länkar blender? Det är ett program för att göra vfx mm...
Inte en video-edditor.

Om du ha ett program för att edita dina videor så är det premiere pro om du kör pc eller final cut om du kör Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Saken är ju den att Premiere Pro kostar i månaden, jag kommer nog inte vara en så stor användare av det programmet. Det är som att abonnera Word paketet bara för att skriva mitt CV, tycker inte det är värt pengarna riktigt. ^^

Permalänk

Abobe Premiere Pro eller Avid är de som används av proffsen. Sony Vegas har jag ej använt, men är populär bland studerande och semi-proffs. Final Cut Pro är också ok om du har Mac (tycker dock bättre om den äldre, icke-X versionen). För efterarbete är After Effects mycket bra, så där är ju en till fördel med Adobe-paketet. Enklare färgkorrigeringar går att göra i de flesta klipprogram, men DaVinci Resolve är en av de bästa där, om även lite komplicerad för nybörjare (finns i gratisversion).

Om man siktar på en karriär inom editering är det främst Avid eller Premiere som gäller, för hemmabruk beror det helt på dina ambitioner. Allt från Windows movie maker och uppåt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HellDildo:

Abobe Premiere Pro eller Avid är de som används av proffsen. Sony Vegas har jag ej använt, men är populär bland studerande och semi-proffs. Final Cut Pro är också ok om du har Mac (tycker dock bättre om den äldre, icke-X versionen). För efterarbete är After Effects mycket bra, så där är ju en till fördel med Adobe-paketet. Enklare färgkorrigeringar går att göra i de flesta klipprogram, men DaVinci Resolve är en av de bästa där, om även lite komplicerad för nybörjare (finns i gratisversion).

Om man siktar på en karriär inom editering är det främst Avid eller Premiere som gäller, för hemmabruk beror det helt på dina ambitioner. Allt från Windows movie maker och uppåt...

Mitt mål är ju att lägga upp schyssta gaming videos på Youtube.

Produkterna får som sagt gärna kosta, men inte för mycket. Open-source är också välkommet. Jag är väldigt sugen på Adobe paketet, men det känns lite för dyrt för mig. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ioskin96:

Förstår inte varför folk länkar blender? Det är ett program för att göra vfx mm...
Inte en video-edditor.

Om du ha ett program för att edita dina videor så är det premiere pro om du kör pc eller final cut om du kör Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom precis du kan skapa saker i den och om du läser vad TS har frågat efter exempelvis
"Skulle vilja göra ett snyggt intro till mina videos. " Så kommer den väldigt bra in.

Som sagt Blender + Lightworks så slipper man några licensavgifter om man inte känner sig begränsad av free versionen. Annars som sagt Openshot alphan. Tror knappast att Adobe suite krävs eller behövs för den nivån användaren vill göra.

Lite som att köpa photoshop för att rita en cirkel som man kan göra i vilket annat program som helst som inte kostar något.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska använda det så ofta så är ju premiere med månadsbetalning överlägset. Varför betala fullpris för något när du kan hyra det en månad i taget när andan faller på.
Sen vet jag inte varför man inte skulle använda Premiere om man kör Mac som nån sa.

Men om det bara är lite gaming videos du ska göra så duger ju nästan vad som helst. Kolla tex Power director eller så kör du Premiere Elements så får du grunderna om du nån dag vill hoppa upp på pro versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Om du inte ska använda det så ofta så är ju premiere med månadsbetalning överlägset. Varför betala fullpris för något när du kan hyra det en månad i taget när andan faller på.
Sen vet jag inte varför man inte skulle använda Premiere om man kör Mac som nån sa.

Men om det bara är lite gaming videos du ska göra så duger ju nästan vad som helst. Kolla tex Power director eller så kör du Premiere Elements så får du grunderna om du nån dag vill hoppa upp på pro versionen.

Det är nog mest personligt, jag tycker att finalcut + after effects är bättre en premiere och after effects.

Sen så om ts vill göra intron så är premiere och Ae en bra lösning, förstår inte varför man hellre skulle ha blender.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ioskin96:

Förstår inte varför folk länkar blender? Det är ett program för att göra vfx mm...
Inte en video-edditor.

Om du ha ett program för att edita dina videor så är det premiere pro om du kör pc eller final cut om du kör Mac.

Skickades från m.sweclockers.com

Anledningen är att blender innehåller en video-editor:

Men själv föredrar jag Kdenlive på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Anledningen är att blender innehåller en video-editor:
https://www.youtube.com/watch?v=te9HFQVaSUE

Men själv föredrar jag Kdenlive på Linux.

Bara för att det finns en så betyder inte det att man ska använda den. Då kan man lika gärna använda movie maker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ioskin96:

Bara för att det finns en så betyder inte det att man ska använda den. Då kan man lika gärna använda movie maker

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, så om man skulle använda Movie Maker för att klippa och klistra filmen, vad ska man använda för program för att skapa ett intro till mina videos? Typ "Colt3n Productions" med lite specialeffekter och grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ioskin96:

Bara för att det finns en så betyder inte det att man ska använda den. Då kan man lika gärna använda movie maker

Skickades från m.sweclockers.com

Klart att den är till för att kunna användas. Varför inte?
Movie maker finns dessutom endast till windows.

Permalänk
Inaktiv

Ser nu att Sony Vegas Pro kostar ca 4500 kronor och Camstasia 2500 kronor. Finns det verkligen inget billigare program där man kan edita bild och ljud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Ser nu att Sony Vegas Pro kostar ca 4500 kronor och Camstasia 2500 kronor. Finns det verkligen inget billigare program där man kan edita bild och ljud?

Premiere Elements har bland annat jag tipsat om tidigare. Har för mig jag såg en notis om att det precis kommit en ny version, eller kommer jag ihåg fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iColt3n:

Ser nu att Sony Vegas Pro kostar ca 4500 kronor och Camstasia 2500 kronor. Finns det verkligen inget billigare program där man kan edita bild och ljud?

VideoStudio Pro X7 SEK 549,00
fråga inte om det är bra, har inte använt det.. men ofta får man vad man betalar för.
är ju bara att ladda ner trial version och testa.