Permalänk

Färgade fyrkanter?

Hejsan svejsan,

Bytte precis moderkort, minnen, cpu, och gpu på min dator. Installerade Windows 8.1 istället för Windows 7. Installerade CCC, drivrutinerna som kom med på cd till grafikkortet, windows update, drivrutinerna som vad på sapphires hemsida för kortet.. dock så får jag fortfarande konstiga färgskiftningar på skärmen, oftast i form av lila fyrkanter. Börjar undra om detta är ett grafikkortsproblem då jag inte kan ta någon skärmdump av det (ser ut som vanligt på bilden) fast verkar ju inte troligt att mina skärmar bara skulle råka gå sönder medans jag satte ihop den nya datorn?

Problemet förekommer för det mesta när jag ser på rörliga saker såsom video eller spel. Har testat att byta mellan displayport och hdmi på grafikkortet/skärmar.

Grafikkortet är ett: SAPPHIRE TRI-X R9 290 4GB GDDR5 OC

Någon som har något tips?

Permalänk
Permalänk

De drivrutinerna som följer med på CD är oftast utdaterat så det bästa är att du ladda ner dem från tillverkarens hemsida som nämns ovan.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Använde du esd-skydd när du bytte komponenterna?

Permalänk
Medlem

Är du säker att det inte är Metro som spökar?

Permalänk

Installerade 64 bitars versionen - startade om datorn, nada skillnad.

Skrivet av Kriddezor:

De drivrutinerna som följer med på CD är oftast utdaterat så det bästa är att du ladda ner dem från tillverkarens hemsida som nämns ovan.

Därför jag testade med både dom och de som fanns tillgängliga på tillverkarens hemsida

Skrivet av mattoys:

Använde du esd-skydd när du bytte komponenterna?

Ja.

Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Är du säker att det inte är Metro som spökar?

Vad är Metro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Installerade 64 bitars versionen - startade om datorn, nada skillnad.

Därför jag testade med både dom och de som fanns tillgängliga på tillverkarens hemsida

Ja.

Vad är Metro?

Metro är en tidning men i det här fallet tror jag mer om spelet Metro.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Kan tillägga efter lite mer provande att det verkar som att det bara händer på skärmarna som är kopplade vi HDMI och Displayport, dock inte den som är kopplad via DVI porten.

Några fler idéer?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Maggiepoo:

Kan tillägga efter lite mer provande att det verkar som att det bara händer på skärmarna som är kopplade vi HDMI och Displayport, dock inte den som är kopplad via DVI porten.

Några fler idéer?

Har du möjlighet att testa samma grafikkort i en annan dator? Har du dubbelkollat skärmarna med en annan bildkälla via HDMI och Displayport? Det låter onekligen som hårdvaruproblem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Metro är en tidning men i det här fallet tror jag mer om spelet Metro.

https://www.google.se/search?q=win8+metro&client=firefox-a&hs...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Vad är Metro?

Skrivet av hakan78:

Metro är en tidning men i det här fallet tror jag mer om spelet Metro.

Metro, aka. Windows Modern UI:

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Har du möjlighet att testa samma grafikkort i en annan dator? Har du dubbelkollat skärmarna med en annan bildkälla via HDMI och Displayport? Det låter onekligen som hårdvaruproblem.

Kan inte testa i någon annan dator tyvärr.

Testade dock att flytta DVI kabeln till en av de två skärmarna där jag såg de lila fyrkanterna och det gjorde ingen skillnad. Så då undrar jag varför ser jag störningarna på 2 av 3 skärmar även om jag bara drar ut kabeln från den som inte har störningarna och stoppar in det i en av de andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggiepoo:

Kan tillägga efter lite mer provande att det verkar som att det bara händer på skärmarna som är kopplade vi HDMI och Displayport, dock inte den som är kopplad via DVI porten.

Några fler idéer?

Är HDMI/DP kablarna långa eller av tveksam kvalitet kanske, ganska vanligt att medföljande med skärmar kablar är ganska usla tex..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Är HDMI/DP kablarna långa eller av tveksam kvalitet kanske, ganska vanligt att medföljande med skärmar kablar är ganska usla tex..

Nja 1.5m HDMI och DVI och Displayport. Alla ser ut att vara hela och av ganska bra kvalité?

Permalänk

Testat att installera amds beta drivers. Bytte strömsladdarna till grafikkortet. Testade en annan HDMI kabel. Fortfarande samma problem, allt som är video och spel får lite då och då en lila ruta omkring fönstret/videon. Kan man testa något mer? Kan man skicka tillbaka kortet och få det utbytt, verkar ju onekligen vara något fel med det?

Permalänk
Medlem

Jaså det metro. Då förstår tom min mamma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

folk som påststår det är kablarna ...hur tänkte ni här ? ....det är digital signal ...det kan inte va sladden då hadde han inte haft bild alls.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Hade samma problem på mitt ena 280X en tid. Efter mycket googlande fick jag fram att VRAM överhettade vid spelande och skapade såkallade artefakter - ibland i form av färgade rutor, ibland som blinkande textures och större artefakter (typ stora som hus i spelet).

Du kan testa att underklocka kortet (vilket är rätt synd med ett sprillans nytt kort) eller se om senaste beta-drivarna löser problemet. Annars lämna tillbaka kortet mot ett nytt helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaan:

Du kan testa att underklocka kortet (vilket är rätt synd med ett sprillans nytt kort) eller se om senaste beta-drivarna löser problemet. Annars lämna tillbaka kortet mot ett nytt helt enkelt

Han skall själklart inte acceptera att behöva modifiera sin hårdvara för att det skall fungera! Men TS, prova det, löser det problemet så tar du kontakt med butiken och ber om att byta ut det defekta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ringde NetOnNet som jag köpte kortet från. Skulle få en fraktsedel skickad till mig. Har fortfarande inte fått någon fraktsedel och ser att dom har sänkt kortet med 500 spänn i pris från när jag köpte det av dom.. suck. Så har jag köpt ett defekt kort för 500kr mer än om jag bara skulle köpt det idag eller kan man göra någonting åt detta?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Maggiepoo:

Ringde NetOnNet som jag köpte kortet från. Skulle få en fraktsedel skickad till mig. Har fortfarande inte fått någon fraktsedel och ser att dom har sänkt kortet med 500 spänn i pris från när jag köpte det av dom.. suck. Så har jag köpt ett defekt kort för 500kr mer än om jag bara skulle köpt det idag eller kan man göra någonting åt detta?

Du kommer att få ett kort som fungerar i stället för ditt dåliga, men några pengar i mellan kommer du inte att få.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZOiDVOiD:

folk som påststår det är kablarna ...hur tänkte ni här ? ....det är digital signal ...det kan inte va sladden då hadde han inte haft bild alls.

Fel. Även en digital signal kan få problem med dåliga sladdar. Bara för att signalen är digital så betyder inte det att de potentiella felen är det. Trassliga kablar kan ge upphov till bitfel, alltså att källan inte längre kan avgöra om det var en etta eller nolla som skickades. Resultatet blir då inte en svart bild utan en korrupt bild. Här är en bild på hur det kan se ut med en för lång HDMI-kabel:

Som du ser får man bild men det är inte riktigt rätt eftersom det är massa prickar på den. Så en digital signal kan också ge konstiga fel på bilden. Det är ju fortfarande en ström av ettor och nollor som måste fram i exakt rätt ordning. Om det blir fel med några enstaka här och där så får man konstiga fel i andra änden. Fast en digital signal är generellt mindre känslig för störningar än en analog eftersom den bara behöver hålla koll på två signalnivåer, hög och låg, etta eller nolla. En analog signal måste få fram alla nivåer inom ett visst omgång rätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Uppdatering:

Skickade in kortet till NetOnNet och fick efter några dagar svaret att dom hade testat det och inte hittat något fel med det men skulle skicka vidare kortet till tillverkaren för ytterligare tester om jag ville. Jag tackade ja.

Tycker det verkar lite konstigt att dom inte såg något fel direkt dock i och med att jag direkt såg felen när jag körde vilket spel / film som helst..

Finns det något annat det skulle kunna vara, till exempel nätaggregat eller något? för lite W eller kanske för gammalt?

Någon komponent som det är känt att den inte fungerar i samband med?

Drivrutiner till skärm? (i och med att det funkar felfritt med 1 av 3 skärmar)

Har dessa komponenter för närvarande:

CPU: i7 4790k @ 4.6ghz
MODERKORT: asus maximus VII hero
RAM: 16gb (2x8gb corsair vengeance 1600mhz)
PSU: Corsair TX 750W PSU (https://www.komplett.se/corsair-tx-750w-psu/340678#!tab:extra) Har tex bara 6 pin kontakter och en 6+2 för kontakten med 8 pin och 6 pin på grafikkortet? Testade givetvis med sladdarna som kom med grafikkortet också och de hade 8 respektive 6 pinskontakter.
Diskar: Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 2.5"
Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB
Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB
Western Digital Caviar Blue 1TB
Western Digital Caviar Green 2TB
Western Digital Caviar Green 2TB
OS: windows 8.1

Kört några dagar nu med mitt gamla ASUS Radeon HD 6950 2GB GDDR5 då jag skickade in r9 290 tri-x kortet och allt funkar som det ska, inga som helst färgskiftningar.

Börjar kännas riktigt drygt att ha ägt kortet i nästan en månad nu och inte fått någon glädje av det så om någon kan komma på något mer skriv gärna!!!

Permalänk
Föredetting

Skärmar har inga drivrutiner, och felet kan vara relaterat till specifika portar på grafikkortet. Däremot blir det oftast lustiga rutor vid minnesfel på grafikkort, och de uppstår generellt sett under belastning. Allt är en fråga om hur det testas och din felbeskrivning.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Sådana fel uppträder inte alltid i benchmarks och därför är det inte säkert att de upptäcks när butiken felsöker eftersom de bara kör en serie benchmarks på datorn. Jag har varit med om liknande fel där jag själv körde benchmarks utan problem men vid spelande kom artefakter. Butiken låtsades inte förstå och testade aldrig att spela utan körde en ny omgång benchmarks och avslutade ärendet..