ssd som torrent\spel disk eller vanlig hdd till torrent och ssd till spel?

Permalänk

ssd som torrent\spel disk eller vanlig hdd till torrent och ssd till spel?

undrar om man kan ha en ssd som torrent\spel disk eller skall man ha en hdd till torrent? vill eliminera ljudet därför jag frågar om man kan ha en ssd som torrent disk.

Permalänk
Medlem

Självklart.

Permalänk

Klart du kan ha det.

Men jag skulle ta en vanlig hårddisk till torrents, Lägre GB pris

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Visst kan du ha det torrenter, men du får nog investera i en som har bra skrivtålighet, typ Samsung 850 Pro. Det du måste kolla efter är tester för s.k. performance consistency. För de billiga SSDna klarar inte lasten vidare bra under längre tid, utan den kommer ha mycket hög "Write Amplification", och slitas fortare än normalt. Jag hade iaf inte haft den till något annat än just torrenter då dens responstid lär påverkas kraftigt av det speciellt om det är en billigare typ.
Måste väl finnas en tyst mekanisk disk, som du kan sätta i ljuddämpande upphängning annars?

När det gäller till spel är det en helt annan sak, då de läser mest, och fungerar bra på i princip vilken SSD som helst, undvik Kingstons bara.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Visst kan du ha det torrenter, men du får nog investera i en som har bra skrivtålighet, typ Samsung 850 Pro. Det du måste kolla efter är tester för s.k. performance consistency. För de billiga SSDna klarar inte lasten vidare bra under längre tid, utan den kommer ha mycket hög "Write Amplification", och slitas fortare än normalt. Jag hade iaf inte haft den till något annat än just torrenter då dens responstid lär påverkas kraftigt av det speciellt om det är en billigare typ.
Måste väl finnas en tyst mekanisk disk, som du kan sätta i ljuddämpande upphängning annars?

När det gäller till spel är det en helt annan sak, då de läser mest, och fungerar bra på i princip vilken SSD som helst, undvik Kingstons bara.

okej. har googlat lite på tystaste mekaniska hdd men hittar ingen hdd från 2014. I 4tb storleken. någon du eller någon annan kan rekomendera som är tyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

okej. har googlat lite på tystaste mekaniska hdd men hittar ingen hdd från 2014. I 4tb storleken. någon du eller någon annan kan rekomendera som är tyst?

Just tyst vet jag tyvärr inte. Pålitligheten är viktigare för mig, därför använder jag WD Red 4TB, eftersom de är gjorda att gå 24/7, för liknande jobb. Om du anser de tysta eller inte vågar jag inte svara på, helt tysta är de ju inte, utan någon isolering.
Finns allt från roliga projekt: http://www.sweclockers.com/galleri/7870-upphangning-av-harddi...

Till enkla gummihållare som får diskarna rätt tysta.

Permalänk
Hjälpsam

Går också att ställa in sitt Torrentprogram så att det inte skriver så ofta till disk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fungerar inte en WD Green 5400rpm då? Borde väl vara tillräckligt tyst?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Fungerar inte en WD Green 5400rpm då? Borde väl vara tillräckligt tyst?

I teorin ja, men tänk på att den disken inte är gjord för 24/7, så den behöver extra kylning eller helt enkelt inte användas nonstop, så ska det gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

I teorin ja, men tänk på att den disken inte är gjord för 24/7, så den behöver extra kylning eller helt enkelt inte användas nonstop, så ska det gå.

Lägre hastighet ger lägre värme så rent logiskt så bör den inte behöva kylas extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Lägre hastighet ger lägre värme så rent logiskt så bör den inte behöva kylas extra.

Sant, men WD RED är på 5900RPM och där är även armen och lagren gjorda för att gå konstant, beror ju på om chassit har bra luftflöde eller inte. RED disken klarar ju även av de mindre NAS enheterna där kylningen är usel.
Minns inte exakta skillnaderna mellan dem, men Green disken är inte gjord för 24/7. Sen kan den mycket väl fungera länge ändå, och det finns folk som använder dem så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sant, men WD RED är på 5900RPM och där är även armen och lagren gjorda för att gå konstant, beror ju på om chassit har bra luftflöde eller inte. RED disken klarar ju även av de mindre NAS enheterna där kylningen är usel.
Minns inte exakta skillnaderna mellan dem, men Green disken är inte gjord för 24/7. Sen kan den mycket väl fungera länge ändå, och det finns folk som använder dem så.

Har du någon källa på att det finns några fysikaliska skillnader på dom?
Vad WD garanterar och vad disken är fysiskt byggd för är 2 vitt skilda saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Har du någon källa på att det finns några fysikaliska skillnader på dom?
Vad WD garanterar och vad disken är fysiskt byggd för är 2 vitt skilda saker.

Om du undrar om jag skruvat isär dem, nej.
Men motorn och lagren ska vara en annan typ, för att den ska bli svalare och klara 24/7. De ska tydligen vara delar från enterprise serien istället om jag förstod det rätt. Red disken har dubbla processorer, vet att de tidigare green diskarna inte hade det, men det kanske är ändrat nu. Mycket möjligt att det är betydligt mindre skillnad mellan dem idag än de tidigare generationerna. Men du har 3 års garanti på RED vs 2 år för Green.